Kullanıcı Adı
Şifre
Üye olmak istiyorum!                Şifremi unuttum!
Yıl: 16
Sayı: 1789




Halen içinde yaşadığımız Pandemi Sürecinde; konser, tiyatro, opera ve bale gibi sanat etkinlikleri devam etmeli midir?

Devam etmelidir.
Devam etmemelidir.

Sonuçları gör

Geçmişteki Anketler



 
Tavsiye Adresleri
Birden fazla adresi enter tuşunu kullanarak alt alta ekleyebilirsiniz.
 
E-Posta Adresiniz
Adınız Soyadınız
Notunuz
 
 








Şu an 24 müzisyen gazete okuyor
 
 
Murat Beşer
 
 
Yayımlanan Sayı : 575

Fusion Müziğinin Büyükbabası; Larry Coryell “Cedar Of Avalon” - 06.06.2008





Larry Coryell 1960’larda ortaya çıkan fusion ustaları arasında, şüphesiz en yaratıcı ve heyecan verici olanların başında geliyor. Son 30 yılda büyük izler bırakan cüretkar, maceraperest ve yürek kabartıcı gitarcı ‘Fusion müziğinin büyükbabası’ lakabı ile anılıyor, meslektaşları John McLaughlin ve Al DiMeola ile birlikte, caz-rock müziğinin öncüsü olarak kabul ediliyor.

Bu öncü müzisyen daha şimdiden caz tarihi kitapları ve ansiklopedilerinde hak ettiği yeri bulmuş vaziyette; çünkü onun 1960’ların sonunda kendi kendine yarattığı sert, köşeli, kesik tonlu, kısa cümlelerden oluşan güçlü ifadeli ve notaları eğiltip bükerek çalan gitar tarzını, eski blues ve country ustalarına borçludur, ama Coryell bu borcu, geleceğin tutku dolu elektrik caz gitarına virman yaparak kapatmıştır. Eklektik, her tarzla uyum içindeki konformist, otoriter parlak bir teknik, onun elindeki altın bilezik olmuştur. Katmanlardan oluşan yüksek desibelli distorsiyon yüklü gitarını, ihtişamlı olduğu kadar nazik, yatıştırıcı ve doğrusal olmayan bir çizgideki akustik gitar ile desteklemiştir zaman zaman. Ne yazık ki, bu değerli müzisyenin 60 sonu ve 70 başındaki pek çok önemli kaydı miyop plak şirketlerinin elinde kaybolmuş ve düzensiz olarak yaptığı işler Vanguard etiketi ile gelişigüzel yayınlanmıştır.

Coryell’in vibrafoncu Gary Burton’ın ilk dönem kayıtlarında çaldığı sinirli sert elektrik gitar soloları, genelde bu işin tarihini yazanlar tarafından, Miles Davis’in fusion klasikleri sayılan “In A Silent Way” ve “Bitches Brew” ile birlikte anılarak, halen türünün en iyi işleri olarak kabul edilir. Coryell’in eski grubu The Eleventh House, zamanın en seçkin fusion oluşumudur ve Mahavishnu Orchestra’ya kafa tutar. Son zamanlarda mainstream caz alanında boy gösteren, boy göstermekle de kalmayıp tozunu atan Coryell, şimdi Joe Fields’in plak şirketi High Note’dan çıkardığı albümlerle adından söz ettiriyor.

Coryell’in yeni çalışması “Cedar Of Avalon”un 24 bit’lik ihtişamlı kayıtları, elinde güller açan stüdyo uzmanı Rudy Van Gelder tarafından gerçekleştirilmiş; albümde öncelikle sıcak tonlara sahip caz müziğinin parlak ve modern dijital teknoloji ile kaydedilmesinin pek işe yaramadığının antitezi ispatlanmış.

Cilalı tonlarla güzelleştirilmiş Coryell’in gitarı, Cedar Walton’un billur temizliğindeki piyanosu ile bütünleşiyor. Buster Williams’ın bası yol açıcı göreviyle, tüm orkestraya bir alt sınır oluşturuyor. Davulcu Billy Drummond, biraz geri planda durmasıyla salt eşlikçilik konusunda kusursuz bir örnek oluşturuyor.

Coryell, akıllı kayıt tercihleri ile hızlı ve yavaş tempolardaki parçalardan oluşan güzel bir repertuar oluşturuyor. Albüme adını veren açılış parçası, hakkında güzel duygular beslediği Cedar’a saygı duyan ifadelerle dolu bir Coryell bestesi. Thelonious Monk parçası ‘Bemsha Swing’, Coryell ve arkadaşlarının elinde gerçek bir zeka ürünü haline gelmiş. Caz gitarının temelini atan isimlerden Wes Montgomery’den esinlenilmiş ‘D Natural Blues’, Coryell’in ünlü oktavlarının gerçek kaynağına karşı gösterdiği minneti ortaya koyuyor. Cedar’ın ‘Fantasy in D’ adlı parçası, piyanistin bir kompozitör olarak gerçek gücünü ve yüzünü sergilerken, ‘Theme From Ernie’, nefis bir ballad olarak göze çarpıyor. ‘It Could Happen To You’ adlı parçayı ise Coryell, 1999’da ölen ve iyi derecede piyano çalan annesinden duymuş ilk kez.

İki parça ‘Limehouse Blues’ ve ‘Shapes’, Coryell’in akustik gitar ile yaptığı over-dub’ları ve buram buram sanat kokan titiz kayıtlarının nefasetini sergileyen mini ustalık çalışmaları. Bir de bazı Coryell fanatikleri için sürpriz sayılacak mainstream bir parça var; ‘Newest Blues’.

“Cedar Of Avalon” cazın standartları ile yarını arasında bir köprü oluşturuyor; usta gitarcının bütün parmak maharetlerini cömertçe sergilemesinin yanında, beste ve yorum konusundaki engin tecrübesini sergilemekte. Coryell, bazı caz standardları ile yeni fikirleri aynı potaya yerleştirerek son derece orijinal kompozisyonlar oluşturuyor. Mükemmel bir teknik ve kaleydoskopik imajlar gösterisi içinde akan albüm, Coryell’in hem geçmişinden bügüne kadar geçirdiği evrimi, hem de ulaştığı olgunluk döneminin meyvesini sunuyor.
 

 

 

0 adet yorum yazılmıştır. Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.



Yazıyı Tavsiye Et
 
Tavsiye Adresleri


Birden fazla adresi enter tuşunu kullanarak alt alta ekleyebilirsiniz.

E-Posta Adresiniz
Adınız Soyadınız
Notunuz

Tüm Hakları Saklıdır © 2005-2021