Kullanıcı Adı
Şifre
Üye olmak istiyorum!                Şifremi unuttum!
Yıl: 17
Sayı: 1807




Mavi Nota e-Müzik Gazetesi'ni hangi yolla öğrendiniz?

Arkadaş tavsiyesi üzerine öğrendim.
Yaptığı çalışmalardan dolayı biliyordum.
Basın yayın araçları aracılığı ile öğrendim
İnternet arama motoru aracılığı ile öğrendim.
Tesadüfen öğrendim
Mavi Nota'yı doğduğu günden beri bilirim

Sonuçları gör

Geçmişteki Anketler



 
Tavsiye Adresleri
Birden fazla adresi enter tuşunu kullanarak alt alta ekleyebilirsiniz.
 
E-Posta Adresiniz
Adınız Soyadınız
Notunuz
 
 








Şu an 21 müzisyen gazete okuyor
 
 
Editör'den
 
 
Yayımlanan Sayı : 1801

Konserin dinleyicisi olur, seyircisi olmaz… - 21.06.2021





Özellikle basınımızın kullandığı bu terminolojik hataya dikkat çekebilmek, hatta düzeltilmesini sağlayabilmek için yıllardır yazılar yazdım, bu uğurda çok çaba sarf ettim. Ve sarf ettiğim bu çabada yalnız olmadığımı da biliyorum. Ancak konuyla ilgili bir arpa boyu yol gidemediğimizi üzüntüyle görüyorum.

İlk bakışta önemsiz gibi görünse de, “dinleyiciye”,  “seyirci” deme hastalığı sadece basınımızın kullandığı yanlış bir terminoloji iken şimdi bakıyorum klasik sanatçılarımızın (ki onların buna en çok dikkat etmeleri gerekiyor) dilinde de bu terminolojik hata yer alıyor.

Sadece piyasacıların, popçuların kullandı
ğı bir terminoloji iken artık klasik sanatçılarda ve onların yer aldığı klasik sanat kurumlarında da bunu görmek, buna tanık olmak gerçekten üzücü. Çünkü sanatta ve dolaysıyla müzikte hiçbir devrim gerçekleştirememiş, ilkesel bir adım atmamışız ya da atamamışız.

Haber ajanslarından gazetemizin posta kutusuna dü
şen konser haberlerini incelediğimizde, “dinleyici” terminolojisi yerine “seyirci” yanlış terminolojisinin ısrarla ve tekrar tekrar kullanıldığını görüyoruz.

En son DHA (Demirören Haber Ajansı)’ndan gelen haberde, “CSO yeni salonunda seyircisi ile bulu
şmaya hazırlanıyor” başğı kullanılmış. İşin acı tarafı ülkemizin en önemli ve büyük orkestrası Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası CSO’nun şefi de yaptığı açıklamada “dinleyici” yerine “seyirci” terminolojisini tekrar tekrar kullanmış.

Yani anlamıyorum, Cumhurba
şkanlığı Senfoni Orkestrası’nın neden seyircisi var? Koca klasik orkestra seyircilik bir iş yani bir temaşa sanatı mı icra ediyor? CSO, bir bale topluluğu mudur yoksa bir tiyatro topluluğu mudur? Seyirci denilen kesim CSO bir eser seslendirirken, yani bir müzik yapıtını icra ederken hangi seyirlik işi yapıyor? Salonu dolduran kesim, CSO’da neyi seyrediyor? Şefin el kol hareketlerini mi izliyor? Kemanların arşe çekmesini mi yoksa Konzertmaisterin öncülüğünde orkestradaki tüm yaylı guruplarının aynı anda ve disiplinde nasıl arşe çektiklerini mi izliyor? İcra-i sanat eyleyen orkestra sanatçıları partiler arasında geçişlerde sazları ile birbirlerine bakmadan anında notayı basmalarını mı izliyor? Piyanistin üzerindeki kıyafetin kreasyonunu mu yoksa orkestrada ki kadın sanatçıların hangisinin etek hangisinin pantolon giydiğini mi seyrediyor? Davul çalan sanatçının bagetleri nasıl havada uçurduğunu mu yoksa üçgen zili arada bir nasıl “tın” diye öttürdüğünü mü seyrediyor?

Bu paragraf daha böyle çok uzatılabilir. Ama paragrafta gerçekten soruldu
ğu gibi salonu bilet alıp gelip dolduran onlarca yüzlerce kişi neyi izliyor?

Yoksa adına konser denilen icra-i sanat olayının tam içinde yer alıp; sahnede sanatlarını ortaya koyan ve
şefin kimi zaman sakin, kimi zaman sinirli, kimi zaman kürsüden uçacakmış gibi hareketlerle yönettiği orkestranın salona doldurduğu ahenkli ses ile salonu dolduran onlarca yüzlerce kişiye ulaştırdığı ve adına müzik denilen fiziksel sonuçla ve sadece kulaklar vasıtası ile algılanabilen yani dinlenen etkiyi mi dinliyor?

Ortada bir dinlence oldu
ğuna göre, bu dinlence etkinliğini gerçekleştiren kişi ya da kişiler topluluğuna dinleyici, dinleyiciler denir!

Yani neymi
ş Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası yeni salonunda dinleyicilerine buluşmaya hazırlanıyor” demek doğru olanıdır. Orkestranın şefi de “seyirci” yerine “dinleyici” sözcüğünü kullanmalıdır. Çünkü orkestranın bir temaşa, gösteri eylemi olmayıp bir dinlence eylemi vardır!

Ama siz yine de popüler kültürün etkisinde kalarak seyirci demeyi ye
ğleyecekseniz, buyurun deyin. Yapacağınız müzik de klasik (kuralları olan) olmayıp popüler (kuralsız) olacaktır.

Müfit Semih Baylan
Editör

 

 

0 adet yorum yazılmıştır. Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.



Yazıyı Tavsiye Et
 
Tavsiye Adresleri


Birden fazla adresi enter tuşunu kullanarak alt alta ekleyebilirsiniz.

E-Posta Adresiniz
Adınız Soyadınız
Notunuz

Tüm Hakları Saklıdır © 2005-2021