Kullanıcı Adı Şifre
Üye olmak istiyorum!                Şifremi unuttum!
Yıl: 15
Sayı: 1762




Güzel Sanatlar Fakülteleri ve benzeri okulların yetenek giriş sınavlarının YÖK tarafından kaldırılması konusunda ne düşünüyorsunuz?

Kaldırılması doğru bir karar, Katılıyorum.
Kaldırılması yanlış bir karar, Katılmıyorum.

Sonuçları gör

Geçmişteki Anketler



 
Tavsiye Adresleri
Birden fazla adresi enter tuşunu kullanarak alt alta ekleyebilirsiniz.
 
E-Posta Adresiniz
Adınız Soyadınız
Notunuz
 
 








Şu an 38 müzisyen gazete okuyor
 
 
Serhan Bali
 
 
Yayımlanan Sayı : 1515

Say'ın ustalık gösterisi - 26.11.2012





'Mezopotamya Senfonisi'nde bölümlerin birbirine ustaca bağlanması fevkalade etkileyici. Savaş pasajları Fazıl Say'ın müzikle betimlemede ne kadar ileri gittiğinin göstergesi.

 

Fazil Say'ın 13 yıl önce fitilini ateşlediği Antalya Piyano Festivali, zaman içinde ülkemizin en iddialı klasik müzik buluşmalarından birine dönüştü. Bu başarıdaki pay sahipleri, basta dünyaca ünlü piyanist-bestecimiz olmak üzere organizasyonu yürüten Kadir Dursun ve ekibi; Volkswagen'in başını çektiği sponsorlar; ilk yıllarından itibaren etkinliği sahiplenen yerel yönetimler ve elbette Antalya halkı.

 

Cuma aksamı Antalya Kültür Merkezi'ndeki açılış konserini izledim. Fazil Say'ın `Mezopotamya Senfonisi', Antalyalılarla ilk kez buluştu. Ama `Mezopotamya Senfonisi', Yekta Kopan ve Belediye Başkanı Mustafa Akaydın'ın açılış konuşmaları ve Fazıl'ın yeni eserini anlattığı sinevizyonla ister istemez uzayan gecenin tek eseri değildi. Önce Fazıl'ı Gürer Aykal yönetimindeki Borusan Filarmoni eşliğinde Çaykovski'nin Birinci Piyano Konçertosu'nda dinledik.

 

İkinci yarıda icra edilen `Mezopotamya'yı ise ilk kez o aksam dinledim. 60 dakika süren eser, birbirine bağlı 10 bölümden oluşuyor. Daha önce İstanbul'u enstrümanların dilinden çekici kompozisyonlar halinde anlatmayı başaran Fazıl, bu kez bambaşka enstrüman kombinasyonları yoluyla, bizim de bir parçası olduğumuz `ölüm coğrafyası' Mezopotamya'yı anlatmış. Eserde anlatıcı görevi yüklenen iki çocuğu bas blok flüt (Çağatay Akyol) ve bas flut (Bülent Evcil) dillendiriyordu. Bu iki c,alginin ayni eserde, hem de solist olarak bir araya geldiklerine ben bugüne değin rastlamış değilim. Bas rejisterdeki sesleriyle bilge kişileri değil de çocukları temsil etmeleri de ilginç, bir seçim. Lakin ikisinden de rol çlan, elbette teremin (Carolina Eyck) oldu. Eserde meleği temsil eden bu az görülür çalgı yanılmıyorsam. Türk bir besteci tarafından ilk kez kullanılmış oldu. Theremin, tuttilerde bile kaybolmayan tekinsiz tınısıyla hem uhrevi bir tat katıyor hem de yüreğe huzursuzluk salıyor.

 

Say'ın, nostaljik çağşımlar uyandıran birinci-ikinci keman motiflerinin benzerlerini `İstanbul

Senfonisi'nde dinleyip çok sevmiştik. Öte yandan, savası betimlemekte kullandığı trombonlar, güneşin doğuşunu simgeleyen trompetler, yine kulağa c,ok estetik gelen orkestrasyon örnekleri olmuş kanımca. Sahnenin tozunu dumana katan savaş pasajları ise Say'ın müzik yoluyla betimleme sanatında zaman içinde ne kadar ileri gittiğinin bir göstergesi. Orkestranın ürettiği ses yoğunluğu bu anlarda kulakları sağır edecek seviyedeydi. Dicle Nehri'ni anlatırken başvurduğu `yankı efekti'ni de sevdim. Yalnız, hem Dicle hem de Fırat'ta, şakır şukur sesleriyle suyun çağıldamasını simgeleyen o perküsyon aletine gereğinden fazla mı yaslanmış acaba, diye düşünmeden de edemedim.

 

Bölümlerin birbirine ustaca bağlanması da fevkalade etkileyiciydi. Gürer Aykal yönetimindeki Borusan İstanbul Filarmoni, piyanoda Fazıl Say'ı da içeren tüm solistlerle birlikte dev bir kadro gerektiren eseri Antalya'nın mütevazi sahnesinde 76 kişiyle çok tatmin edici biçimde icra etti. İstanbullular bu senfoniyi ve Say'ın diğer yeni eserlerini Aralık ayındaki `BIFO ve Fazıl Say Festivali'nde dinleyebilecekler.

 

 

 

0 adet yorum yazılmıştır. Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.



Yazıyı Tavsiye Et
 
Tavsiye Adresleri


Birden fazla adresi enter tuşunu kullanarak alt alta ekleyebilirsiniz.

E-Posta Adresiniz
Adınız Soyadınız
Notunuz

Tüm Hakları Saklıdır © 2005-2020