Kullanıcı Adı Şifre
Üye olmak istiyorum!                Şifremi unuttum!
Yıl: 15
Sayı: 1762




Güzel Sanatlar Fakülteleri ve benzeri okulların yetenek giriş sınavlarının YÖK tarafından kaldırılması konusunda ne düşünüyorsunuz?

Kaldırılması doğru bir karar, Katılıyorum.
Kaldırılması yanlış bir karar, Katılmıyorum.

Sonuçları gör

Geçmişteki Anketler



 
Tavsiye Adresleri
Birden fazla adresi enter tuşunu kullanarak alt alta ekleyebilirsiniz.
 
E-Posta Adresiniz
Adınız Soyadınız
Notunuz
 
 








Şu an 69 müzisyen gazete okuyor
 
 
Serhan Bali
 
 
Yayımlanan Sayı : 1176

Trompetin Odam Kireçtir Benim türküsü... - 28.02.2011





Fazıl Say’ın, dünya prömiyeri 2010’da Almanya’da yapılan Trompet Konçertosu’nun Türkiye prömiyeri 22-23 Şubat’ta İstanbul CRR Konser Salonu’nda yapıldı. CRR Orkestrası’nı Rengim Gökmen’in yönettiği konserde trompetçi Gabor Boldoczki solistti.

Say’ın Op.31 sıra sayılı konçertosu, ‘Allegro’, ‘5’e Kar
şı 6 Adagio’ ve ‘Odam Kireçtir Türküsü Üzerine Çeşitlemeler’ başlıklı üç bölümden oluşuyor. Konçertodan, daha ilk dinleyişte bile zevk aldığımı baştan belirtmeliyim. Bu, günümüzde yazılmış bir eser için önemli bir kritere dönüşş durumda zira o kadar çok sayıda eserin, prömiyeri yapıldıktan sonra rafa kaldırıldığına şahit oluyoruz ki! Birkaç dinleyişten sonra konçertoya daha da ısındım.

Eserin tonal yapıda olmasının bu ısınmadaki rolü elbet önemli.
İlk bölüm, serim- geliştirim-yeniden serim bölümleriyle, klasik bir sonat allegrosu. Solo trompetin, yaylıların pitzikatosu eşliğinde başlayan kısa fanfarını takiben kendimizi bir anda, Say’ın kaleminden çıkan program notlarında da belirtildiği gibi, Ege ve Akdeniz’in antik şehirlerinde buluveriyoruz, Antik Yunan (Anadolu) modlarından Lidian ve Aeolean ile şekillenen temalar eşliğinde. Birinci bölümün seriminde, Say’ın eserlerinde tematik karşıtlıklar yaratmayı sevmesinin bir başka örneği olarak, bakırlar ve vurmalıların mücadelesine şahit oluyoruz.

Kısa kadansın ardından kodayla sona eren bölümün ardından gelen Adagio tempoda ikinci bölümün çıkı
ş noktası ilginç. Uykusuz geçen Tokyo gecelerinde kaldığı otel odasından gördüğü iki gökdelenin tepesindeki sinyal ışıklarının yanış-sönüş tempoları, Say’a bu bölümde 5’e karşı 6 gibi çok rastlanmadık bir ritmi işlemesi yönünde ilham vermiş. Bu sıradışı ritmin orkestranın nefeslileri, timpani ve çanlar tarafından, tıpkı saatin tiktaklarını andırır tarzda işlenmesiyle bölüm yer yer meditatif bir karaktere bürünmüş. Trompet bu bölümde de ilk bölümde duyurduğu melodik malzemeyi farklı biçimlerde, yer yer nostaljik bir karaktere bürünerek işliyor. 

Tertemiz yorum
Kemanların izlenimci dalgalar yaydıkları, çok güzel yazılmı
ş bu ikinci bölüm bence eserin zirvesi. Konçertonun üçüncü bölümü, Say’ın en sevdiği halk ezgilerinden biri olan ‘Odam Kireçtir Benim’ teması ve iki çeşitlemesi üzerine kurulu. İlk çeşitlemede trompetin ağıda dönüşen solosu, timpaninin gergin müdahaleleriyle bir başkaldırıya dönüşş. İkinci çeşitleme daha ritmik ve canlı. Bölümün sonlarına doğru ilk iki bölümdeki temalar yeniden arzı endam edip kendilerini kısaca anımsatıyorlar. Eser, solo trompetin derin iç çekişiyle sona eriyor.

Konçertoyu hem dünya hem de Türkiye prömiyerinde yorumlayan, Münih ARD Yarı
şması’ndan ödüllü genç trompetçi Gabor Boldoczki, tertemiz yorumuyla konçertonun dinleyiciden sempati toplamasını sağlayan çok önemli bir faktördü. Kusursuz bir tekniği var Boldoczki’nin, hiç aksamadı, internet üzerinden de dinlenebilen Mecklenburg’daki yorumunun ötesine bile geçti. Rengim Gökmen yönetimindeki CRR Senfoni Orkestrası da esere çok iyi çalışş; övünülecek bir eşlik çıkardılar ortaya. Say’ın ellerine sağlık. Bir sonraki eserini şimdiden merakla bekliyoruz. 

 

 

0 adet yorum yazılmıştır. Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.



Yazıyı Tavsiye Et
 
Tavsiye Adresleri


Birden fazla adresi enter tuşunu kullanarak alt alta ekleyebilirsiniz.

E-Posta Adresiniz
Adınız Soyadınız
Notunuz

Tüm Hakları Saklıdır © 2005-2020