Kullanıcı Adı Şifre
Üye olmak istiyorum!                Şifremi unuttum!
Yıl: 15
Sayı: 1749




Ülkemizde düzenlenen Müzik Festivalleri hakkında ne düşünüyorsunuz?

Halkın müzik zevkinin kalitesinin yükseltilmesinde bir katkısı yoktur.
Lokal müzik eylemleridir, sınırlı sayıda dinleyici kitlesine hitap etmektedir.
Sayıları çok azdır, bu nedenle artırılmalı, daha geniş halk kitlesine ulaşılmalıdır.
Müzik Festivallerine yapılacak akademik işbirliği ile eğitim-öğretim hüviyeti kazandırılmalıdır.
Ülkemizde yeterli sayıda müzik festivali yapılmakta ve yeterli sayıda dinleyiciye ulaşmaktadır.
Ülkemizin daha önemli sorunları var, şimdi festivalin sırası değil.

Sonuçları gör

Geçmişteki Anketler



 
Tavsiye Adresleri
Birden fazla adresi enter tuşunu kullanarak alt alta ekleyebilirsiniz.
 
E-Posta Adresiniz
Adınız Soyadınız
Notunuz
 
 








Şu an 59 müzisyen gazete okuyor
 
 
Barış Göker
 
 
Yayımlanan Sayı : 941

Profesyonel Müzik Dinleyicisi Nasıl Olmalıdır? - 05.02.2010





Müzikal bir tartışmaya katılabilmek için en önemli konu profesyonel müzik dinleyicisi olmaktır yoksa yazılacak olan konular duygusal ya da fanatikçe tartışmalardan öteye gitmez. Bir müziği iyi analiz edebilmek için basit olarak şunlar gereklidir (burada 5-10 kişiden oluşan Pop-Rock çizgisindeki grup müziğini analiz edebilmek için bir genelleme yapacağız)

- Müziğe konsantre olunup dikkatli bir şekilde dinlenmelidir, müzik dinlenirken başka bir işle uğraşılmamalıdır. Eğer görüntülü olarak bir müzik dinleniyorsa ilk başta görüntüyü kapatıp sadece müziği dinlenmelidir.

- Eğer dinlenecek olan müzik şarkı sözleri içeriyorsa, şarkıcı ve şarkı sözlerine kulak tıkanarak ilk önce enstrümanlar dinlenmelidir sanki o parçada şarkıcı yokmuş, enstrümental bir müzikmiş gibi kabul edilerek dinlenmelidir. Profesyonel dinleyici olduktan sonra bu zaten kendiliğinden olacak bir şeydir.

- Enstrümanları ve seslerini tanımalı, bilinmiyorsa bile araştırılarak öğrenilmeli müzik içindeki enstrümanlar tek tek ayırt edilebilimeli, hangi enstrüman hangi melodiyi çalıyor ya da hangi ritmi atıyor tanımlanabilmelidir. Örneğin "parça içinde bas gitar şu melodiyi çalıyor, klavye şunu çalıyor, gitar şunu çalıyor" gibi ayırt edilebilmelidir.

- Dinlenen müziğin türü bilinmeli veya en azından hangi türe ya da hangi tarza yakın olduğu bilinmelidir. Bu da Popüler kültürden kurtulup medyatik olmayan çeşitli müzik türlerini de dinlemekle ve araştırmakla öğrenilebilir. Müzik grubunun geçmişi de araştırılmalıdır. Bundan 30–40 yıl önce yaptıkları müzikler varsa onlar da dinlenmelidir. Geçmişten günümüze o gruba hangi isimler dâhil oldu, grupta kimler hangi enstrümanı çaldı? Grubun geçmişteki sounduyla günümüzdeki soundu nasıl? tüm bu konular araştırılmalıdır. O türü icra eden diğer müzik grupları hakkında da (özellikle o türe yakın olan yabancı gruplar dinlenmeli) araştırma yapılmalı ve o gruplar da dikkatli şekilde dinlenmelidir.

- Bir müzikteki Solo ve Ritm kavramları ne demektir? Bu kavramlar bilinmelidir. Bir müzikteki solo atan enstrümanlar ve ritm atan enstrümanların sesleri ayırt edilebilmelidir.

- Her müziğin kendi tavrı vardır. Bu tavır iyi anlaşılmalıdır. Bu biraz müziğin türü ile ilgili biraz da müzik grubundaki elemanların enstrümanları çalış şekilleri ve ortaya çıkan genel müzik sounduyla ilgilidir. Örneğin, Barış Manço Kurtalan Ekspres'in belirli bir döneminde müziklerinde kendilerine ait Progressive çizgide bir grup müziği tavrı söz konusudur. Bu Progressive tavır 1983 sonrası giderek kaybolmuştur, 1985 sonrası ise bitmiştir diyebiliriz.

Bu kurallar bir müziği analiz ederken bilinmesi gereken başlangıç konularıdır veya bir müzik grubunu tartışabilmek için bilinmesi gereken genel konulardır diyebiliriz. Birde profesyonel dinleyici olmak için ileri seviyede araştırılması gerekenler vardır. Onlar daha teknik konulardır.

Örneğin:

- Enstrümanların markaları. Örneğin hangi Synthesizerdan hangi ses çıkıyor ?
Hangi klavyeci hangi Synthesizer'ı kullanmıştı? Hangi klavyeden nasıl sound çıkıyordu? Belli dönemlerde ekol olmuş klavye çeşitleri: Analog Synthesizer çeşitleri (Moog, Arp, EMS v.b), Hammond Org ve diğer Org markaları, Fender Rhodes Elektro Piyano, Dijital Synthesizerlar ve tınıları

- Enstrümanların teknikleri, enstrümanistin tuşesi, enstrümanlarda kullanılan efektler. Örneğin Bas Gitarda Slap tekniği nedir? Slap çalan bir basçının soundu nasıldır? Caz Davulcusu ne tür baget kullanır? Gitarda Distorsion, Power Chord, Clean Ton ne demektir? Hammond Org'ta Leslie ne demektir nasıl bir efekttir kimler nasıl kullanırdı? v.s

Bütün bunların bilinmesinden sonra hangi enstrümanistte hangi müzik tavrı var? Kim iyi şarkı söylüyor v.s kolayca analiz edilebilir. Tabii sadece bunların bilinmesi yetmez, çok müzik türü dinlemek ve yukarıdaki genel konuları dikkate alıp dinlenen müzikler arasında karşılaştırma yaparak dinlemek gerekir. Bunun için de müziğe ve genel sounda odaklanılmalıdır.

En azından araştırmacı olmak gereklidir.

(Barış Göker Tarafından ''KURTALAN EKSPRES 14. Formasyon'' grubu adına yazılmıştır)

 

 

1 adet yorum yazılmıştır. Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.



Yazıyı Tavsiye Et
 
Tavsiye Adresleri


Birden fazla adresi enter tuşunu kullanarak alt alta ekleyebilirsiniz.

E-Posta Adresiniz
Adınız Soyadınız
Notunuz

Tüm Hakları Saklıdır © 2005-2019