Kullanıcı Adı
Şifre
Üye olmak istiyorum!                Şifremi unuttum!
Yıl: 16
Sayı: 1788




Halen içinde yaşadığımız Pandemi Sürecinde; konser, tiyatro, opera ve bale gibi sanat etkinlikleri devam etmeli midir?

Devam etmelidir.
Devam etmemelidir.

Sonuçları gör

Geçmişteki Anketler



 
Tavsiye Adresleri
Birden fazla adresi enter tuşunu kullanarak alt alta ekleyebilirsiniz.
 
E-Posta Adresiniz
Adınız Soyadınız
Notunuz
 
 








Şu an 31 müzisyen gazete okuyor
 
 
Ufuk Çakmak
 
 
Yayımlanan Sayı : 478

Bu senfoniye hayır demek zor! - 17.01.2008





Re Minör Senfonisi'ni herkesin tanıdığı ama belki adını bilmediği Cesar Franck'ın seçme yapıtları bir CD'de toplandı. Güzelliği felsefi bir derinliğin içinde yakalamak isteyen müzikseverler için

Belçikalı César Franck Fransız müziğini had safhada etkilemiş, kendi deyişini yaratmış, özel bir yaratıcı. Liszt onu Bach'tan sonra orgu en iyi çalan kişi olarak niteliyor. Chausson ve Duparc gibi besteciler yetiştirmiş. Biyografisini yazan bir başka öğrencisi Vincent d'Indy Cumhuriyet döneminde Paris'te eğitimini sürdüren Ahmet Adnan Saygun'un hocalarından biri olmuş. Dindar Franck'ın yaklaşım ve havası d'Indy üzerinden iki kuşak atlayarak Saygun'a çok hafif de olsa bulaşmış ki Saygun'la aşinalığı olan dinleyici için bu benzerliği keşfetmek eğlenceli olabiliyor.

Müziğinde romantizm, idealizm, felsefecilik barındıran ve döngüsel bir yazış tarzı olan Franck'ın en ünlü eserleri 'Re Minör Senfoni', 'Senfonik Varyasyonlar', 'Piyano için Prelüd, Koral ve Füg', 'Keman Sonatı' ve 'Piyanolu Beşli'. EMI, bu eserlerin en güzel kayıtlarını 2007'de Plasson yönetimindeki Orchestre Capitole de Toulouse, piyanist Collard, kemancı Dumay ve Muir Dörtlüsünün çaldıkları bir CD'de topladı. 'Re Minör Senfoni' o zihinlere zarar, tüyler ürpertici güzellikteki açılış temasıyla çoğu kişinin duyunca 'A bu Franck mıymış, Re Minör Senfoni miymiş?' dediği çok bildik ve anlamlı bir melodiyi içeriyor. Eserin ne bölüm sayısı, ne tempoları, ne de genel düzeni, klasik sonat ya da senfoninin kurallarını takip ediyor. Bu gariplikten bestecinin bir filozofluğu, bir 'her şeyi kendine göre yaparlığı' konusunda ipucunu alıp ilerlemeye başlıyorsunuz. Fakat ayrıksılık bundan ibaret değil; temaları sunuşu, toparlayışı, geliştirimi de özgün. Ciddi, sancılı, yoğun bir besteci Franck. Sempatik ya da tatlı, hiç değil. Bu arada ömrümde dinlediğim ilk klasik müzik parçasının çocukken gittiğim bir konserde karşılaştığım bu senfoni olduğunu da itiraf edeyim. Ama bu nedenle kayırıyor değilim.
Franck, sonat, senfoni, varyasyonlar olsun alışılmış görüntüler çizmekten uzak. Kavramak için zihni belki biraz zorlamak gerekiyor. Ama cevizi kırdıktan sonra muazzam bir kapı açılıyor; 'hmmm ilginçmiş' dedirten gizemli ve derin bir dünyaya giriyorsunuz. 'Güzelliği ancak felsefi bir derinliğin içinde yakalayabilirim' diyorsanız ilginizi çekebilir. Ancak 'aman derinlik istemem, İtalyan bel cantosunun bir adım ötesi ruhumu sıkıyor, yâr bana bir eğlence' diyorsanız da, ne diyeyim, teklif var, ısrar yok. Bu farklı melodileri hiç bilmediğiniz için bir eksiklik de hissetmeyeceksiniz ne de olsa.

Fransız müziğinin büyük ustası Michel Plasson'un senfoni yorumu da ilginç ve güzel. Örneğin, 'Pa ram pa pam' şeklindeki o vurgulu, herkesin çok iyi bildiği hiddetli temayı 'Pa ram pa paaaaa' şeklinde, adeta tınısı sürekli olan org gibi son heceyi uzatarak çaldırmış. Genel anlamda Franck'ı bir org bestecisi gibi düşünerek yaylıların uzayan yakarışını öne alıyor. Sonuç, öfke yerine lirizm.

Yetenekli piyanist Collard

CD'nin piyanisti Jean Philippe Collard, bugüne kadar 50'ye yakın kayıt yapmış bu siyah beyaz tuşlu uzun tahtadan olabilecek en ama en güzel sesleri çıkartan piyanistlerden. Onu Türkiye'yle de bağlantılı farklı kayıtlarından tanıyoruz. Bilkent Senfoni'yle (BSO) yaptığı Naxos'tan çıkan Tabakov 'Piyano Konçertosu' ve yine BSO'yla yaptığı EMI etiketli o muhteşem Çaykovski 'Piyano Konçertosu' yorumu, başarılı orkestramızı iki meşhur Avrupa firmasına taşıdı (tarihte bir ilk). Ayrıca Erkin'in'Piyano Konçertosu'nun tek kaydındaki (evet, yanlış duymadınız, tek) o ses dolgunluğu, o güçlü piyanizmin tadı hâlâ damaklarda.

Cesar Franck/Jean Philippe Collard/Orchestre Capitole de Toulousse/Şef: Michel Plasson/EMI
 

 

 

0 adet yorum yazılmıştır. Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.



Yazıyı Tavsiye Et
 
Tavsiye Adresleri


Birden fazla adresi enter tuşunu kullanarak alt alta ekleyebilirsiniz.

E-Posta Adresiniz
Adınız Soyadınız
Notunuz

Tüm Hakları Saklıdır © 2005-2021