Kullanıcı Adı
Şifre
Üye olmak istiyorum!                Şifremi unuttum!
Yıl: 16
Sayı: 1788




Halen içinde yaşadığımız Pandemi Sürecinde; konser, tiyatro, opera ve bale gibi sanat etkinlikleri devam etmeli midir?

Devam etmelidir.
Devam etmemelidir.

Sonuçları gör

Geçmişteki Anketler



 
Tavsiye Adresleri
Birden fazla adresi enter tuşunu kullanarak alt alta ekleyebilirsiniz.
 
E-Posta Adresiniz
Adınız Soyadınız
Notunuz
 
 








Şu an 22 müzisyen gazete okuyor
 
 
Sennur Sezer
 
 
Yayımlanan Sayı : 437

Memleketin müzik sorunları - 16.11.2007





Ahmet Say, romancılığı ve dergiciliği kadar müzik yazarlığıyla tanınır. Galiba şu soruyu sorabildiğinden: "Türkiye'de müzik yazarlığı ne demektir, ne işe yarar? Kendinizi bu ülkenin bir müzik yazarı yerine koyup lütfen bir düşünün: Yoksulluğun, işsizliğin, cahilliğin kol gezdiği, umutsuzluğun yürekleri sardığı bir ülkede, müzik yazarlığı nasıl olmalıdır?"

Say, bu soruya, yeni kitabı Müzik Yazıları'nın da kanıtladığı gibi, olanaklarının elverdiği ölçüde değil, olanaklar yaratarak, kişiliğiyle yanıt vermeyi, bir başka deyişle yurdun müzikle ilgili sorunlarını saptama ve çözümler üretmeyi seçmiştir. Ürettiği çözümleri kamuoyuna açıklayarak ilgilileri uyarmaktan da kaçınmaz.

Kısacası Ahmet Say, konser salonunda koltuğa yaslanıp, orkestranın seslendirdiği eser üzerine ahkam kesen; dostlarının isteklerini yazılarla destekleyen; kokteyl gülü bir müzik yazarı olmanın kolaylığına "müzik kültürünü Türkiye'nin gözüyle değerlendirme"nin sorumluluğunu yeğlemiştir.

Müzik Yazıları'nın 'Okurlar için birkaç söz' başlıklı önsözünde bu tavrını açıklarken çağdaşlaşma açısından müzik eğitimi ve kurumlarının öneminin de altını çizer.

Müzik eğitim kurumları

Yazarın Türkiye'deki müzik eğitimine verdiği önem, bu konuyu 'Öncelikli Yazılar' bölümünde irdelemesine yol açar. Öncelikli Yazılar, Türkiye'de Müzik Eğitimi Kurumlarına Genel Bir Bakış'la başlar. Cumhuriyet döneminde müzikçi yetiştirmek üzere kurulan eğitim kurumlarımızı "konservatuarlar, eğitim fakültelerinin müzik eğitimi anabilim dalları, Anadolu güzel sanatlar liselerinin müzik öğretimi bölümleri" olarak sınıflandıran, bu adı taşıyan kurumları bir bir sıralayan Ahmet Say, bu öğrenim kurumlarını, yapıları, eğitim ve başarı düzeyleri, kurumu bitirenlerin istihdam alanları açısından değerlendiriyor. Kurumların geçmişteki durumlarını da göz ardı etmiyor. Olumsuzlukların nedeni genellikle tek: YÖK

Ahmet Say, YÖK'ün sanat eğitimine olumsuz etkisinin nedenlerini de sıralamaktadır: "kendine özgü profesyonel sanat eğitimi niteliklerinin gözden kaçırılması, eğitsel ilişkilerdeki sıcak yaklaşımın yitirilmesi, geleneksel usta-çırak ilişkisi temelindeki eğitimin sanat sevgisine dayanan içeriğinin boşaltılması" vb.

Ahmet Say'ın, müzik eğitimini ve kurumlarını önemsemesinin en önemli nedeni, çağdaşlaşma açısından olduğu kadar "Avrupa ve onun ultra modern uzantısı olan ABD'nin karşısında belirleyeceğimiz kişilikli, onurlu, ulusalcı tutum" ve bu tutumun gerektirdiği "siyasal kavrayış"dır. Siyasal kavrayışın sanatla ilişkileri nicedir unuttuğumuz bir konu. Say'ın bu konuyu gündeme getirmesinin yeni tartışmalara yol açmasını diliyorum, kendi adıma.

Müzik Yazıları'nın ikinci bölümü 'Bir Tutam Eleştiri' başlığını taşıyor. Bu bölümdeki kırk altı eleştiriden bazılarının başlıkları bile içeriği konusunda fikir verebilir: Müzikte 'tür ayrımcılığı' olamaz; Milliyetçilik, milli çıkarlar ve 'vicdan'; YÖK unvanlarına göre müzikçi tanımları; 'Sosyal devlet' ilkesinin müzikteki işlevi, Konserde kulaklarını tıkayanlar!

Ahmet Say, "kendimize olan güvenci pekiştirmek için, müzik sanatında uluslararası başarılar kazanan genç müzikçilerimizi tanıtma ve destekleme" yazılarının gereğine inanıyor. Bu yüzden Toros Can, Atakan Sarı, Emre Elivar gibi genç müzikçiler için de müziğe emek vermiş hocalar için de yer ayrılmış Müzik Yazıları'nda.

Ahmet Say bir kültür savaşçısı. Onu Fazıl Say şöyle tanımlıyor:

"O benim babam olmasaydı, yani ben dışardan bakan biri olsaydım şöyle derdim: Son 25 yıldır sürdürdüğü Müzik yazarlığı var. Müzik yazarlığında eksik gedik hiçbir şey bırakmadı.(...) Babam müzik yazarlığına başlamadan önce edebiyatla uğraşırdı. Onun edebiyatçı yanını, yazarlığını da çok değerli bulurum. Bu babamın sanatçı yanı.. Ama bir de sanatçılığı dışında, güçlü, etkileyici bir kişiliği vardır babamın. Aklınıza gelebilecek en militanca düşünceler babamdan çıkar. Bir şeyi savunurken gözünü kırpmadan sözünü söyler. İşte bu çok güzel! Tam sağlamlık, dürüstlük..."

  MÜZİK YAZILARI  Ahmet Say, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 2007, 319 sayfa, 25 YTL.


 

 

0 adet yorum yazılmıştır. Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.



Yazıyı Tavsiye Et
 
Tavsiye Adresleri


Birden fazla adresi enter tuşunu kullanarak alt alta ekleyebilirsiniz.

E-Posta Adresiniz
Adınız Soyadınız
Notunuz

Tüm Hakları Saklıdır © 2005-2021