Kullanıcı Adı
Şifre
Üye olmak istiyorum!                Şifremi unuttum!
Yıl: 16
Sayı: 1788




Halen içinde yaşadığımız Pandemi Sürecinde; konser, tiyatro, opera ve bale gibi sanat etkinlikleri devam etmeli midir?

Devam etmelidir.
Devam etmemelidir.

Sonuçları gör

Geçmişteki Anketler



 
Tavsiye Adresleri
Birden fazla adresi enter tuşunu kullanarak alt alta ekleyebilirsiniz.
 
E-Posta Adresiniz
Adınız Soyadınız
Notunuz
 
 








Şu an 25 müzisyen gazete okuyor
 
 
Filiz Ali
 
 
Yayımlanan Sayı :

Bach’ın Rus mirasçıları - 14.06.2007





Çellist Mischa Maisky, kemancı Julian Rachlin ve viyolacı Maxim Rysanov, Bach’ın “Goldberg Çeşitlemeleri”nin yaylı çalgılar üçlüsü için yapılmış bir düzenlemesini önceki akşam Aya İrini’de yorumladı Müzik tarihinde en çok müdahaleye uğrayan besteci kuşkusuz Johann Sebastian Bach’tır. Orkestra şefleri, piyanistler, cazcılar, popçular Bach’ı hiç rahat bırakmazlar. Ondaki uçsuz bucaksız müzik hazinesi her tür müzisyenin ağzını sulandırır.

Hele çağımızda hem müzik hem sahne hem de plastik sanatları avucunun içine alan 'proje’ merakı Bach’ın olur olmaz ellerde sürekli kılık değiştirmesine neden olmuştur. Artık 'konser’ verilmiyor, yerine 'proje’ oluşturuluyor biliyorsunuz.

Bitpazarına nur yağıyor
Aslında çağdaş görsel sanatlarda 'projeler’ alabildiğine 'çağdaş’ olabiliyor ama 'müzik’ sanatında 'çağdaşlık’ geçerli değil. Sürekli eskinin mirasından yararlanıyor müzikçiler. Kısaca, müzik piyasasında bitpazarına nur yağmaya devam ediyor.

İşte bu bağlamda, önceki akşam Aya İrini’de viyolonsel ustası Mischa Maisky, kemancı Julian Rachlin ve viyolacı Maxim Rysanov ile Bach’ın “Goldberg Çeşitlemeleri”nin yaylı çalgılar üçlüsü için yapılmış bir düzenlemesini yorumladı. “Goldberg Çeşitlemeleri”ni dünya müzikseverlerine Kanadalı piyanist Glenn Gould, yaptığı efsanevi kayıtlarla tanıtmıştı. Bu kayıtların koleksiyon değerinin her geçen gün artmasının nedeni, Glenn Gould’un eserin en ince ayrıntısına değin gösterdiği titizlikti.
Rus kemancı Dimitri Sitkovetski’nin Bach’ın 1741’de yayınladığı “Tuşlu Çalgılar için Çalıştırmalar” başlıklı albümünde yer alan “Goldberg Çeşitlemeleri”ni alıp, bu büyük eseri keman, viyola ve viyolonsel üçlüsüne dönüştürmesi, yukarıda sözünü ettiğimiz projelerden biri. Sitkovetski, “Goldberg Çeşitlemeleri”ni yaylı çalgı tınılarıyla duymak istemiş olabilir.

Ayrıca, yaylı çalgı ustalarını böyle bir eseri yorumlamaktan mahrum bırakmak da istememiştir kuşkusuz.

Ne var ki, Bach’ın tuşlu çalgılar için yarattığı ses örgüsünün hem dikey hem de yatay ipliklerinin hangi yönlere gittiklerini, birbirleriyle ne türlü girift ilişkiler içinde geliştiğini duyabilmek isteyen benim gibi bir dinleyici için, Aya İrini’nin tüm sesleri birbirine karıştıran akustiği nedeniyle yaylı çalgılardan çıkan hiçbir ezgi çizgisinin netlikle ve berraklıkla duyulamadığı uğultulu ortam, azap vericiydi.
Tabii, bu tümüyle öznel duygum. Yoksa Aya İrini’yi dolduran dinleyicilerin hepsi görünürde huşû içindeydiler perşembe akşamı. Belki de seslerdeki o belirsizlik, Maisky ile arkadaşlarının Bach’ı alabildiğine serbestlikle ve Rus romantizmiyle yorumlamaları, bizim buraların dinleyicisine daha yakın gelmişti.

Kim bilir?
  

 

 

0 adet yorum yazılmıştır. Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.



Yazıyı Tavsiye Et
 
Tavsiye Adresleri


Birden fazla adresi enter tuşunu kullanarak alt alta ekleyebilirsiniz.

E-Posta Adresiniz
Adınız Soyadınız
Notunuz

Tüm Hakları Saklıdır © 2005-2021