ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1930
Şu an 33 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


“Türk leşleri”Sayı: 1190 - 18.03.2011


Cemal Reşit Rey, Ulvi Cemal Erkin, Necil Kazım Akses, Ahmet Adnan Saygun ve Hasan Ferit Alnar… Hepsi 1904 ile 1908 yılları arasında doğan bu beş besteci “Türk beşleri” olarak bilinir. Gençlik dönemlerinde, Türk devriminin müzik boyutuna ivme kazandırmak üzere eğitilmişlerdir.

Geçenlerde, yapıtlarının be
ş para etmez olduğunu düşünenlerin “Türk leşleri” hakaretine maruz kalmışlardır. Gerçekten değersiz midirler? Dinlemeye değmez mi? Bu konudaki beğeniler kuşkusuz farklı olabilir; ancak 1930’lu yıllarda Türkiye’yi ziyaret eden Sovyet besteci Dimitriy Şoştakoviç bu beşliden ikisini (Rey ve Alnar) dinlemiş, bu bestecilerde virtüözlüğün yanı sıra “belirgin” ve “özgün” bir ses bulduğunu yazmıştır (Bir Sovyet Sanatçısı Olarak Tarihe Tanıklığım, Yazılama Yayınları, s. 51).

***

“Türk be
şleri” tanımı jenerik değildir. Daha önceki “Rus beşleri” tanımına öykünülerek ortaya atılmıştır. “Rus beşleri”, Balakirev, Mussorgksiy, Cui, Rimskiy-Korsakov ve Borodin’dir.

Ürünlerini 19. yüzyılın ikinci yarısında veren bu bestecilere daha sonra
şu veya bu çevre tarafından “Rus leşleri” dendiğine ilişkin bir bilgi bulunmuyor. Çarlık rejiminde, Sovyet döneminde ve 1991 yılındaki çöküşten günümüze uzanan yıllarda “Rus beşleri” hak ettikleri ilgiyi ve saygıyı görmüştür. Bugün klasik müziğe hiç ilgisi olmayanların bile Barış Manço dolayısıyla Rimskiy-Korsakov’a (Şehrazat), 1950’lerden kalma “Stranger in Paradise” adlı şarkı dolayısıyla da Borodin’e (Prens İgor Operası) kulak aşinalığı vardır.

***

Mesele
şu: Rus beşleri el üstünde tutulurken Türk beşlerinin istiskale uğraması salt sanatsal bir düzey farklılığından mı kaynaklanmaktadır? Yoksa işin daha ciddi ve derin bir boyutundan mı söz etmek gerekir?

Soru buysa, yanıtın özü de
şudur: Rusya’daki burjuva modernleşme sürecine ve daha sonraki Sovyet devrimine göre, 1930’ların “Türk devrimi” hem çok daha çorak bir toprağa düşş, hem de kimi alanlarda (örneğin müzikte) hayli radikal ve kopuşçu uçlara yönelmiştir. İkisi birleştirilebilir: Toprağın çoraklığı, radikalizmi ve kopuşçuluğu tetiklemiştir.

Rusya ve Türkiye…

Ülkelerden birinin monarkı (Çariçe Katerina) Avrupa aydınlanmasıyla tanı
şş, Voltaire, Diderot ile yazışş, “onların öğrencisi olmaya” söz vermiştir…

Çar Petro daha 18. yüzyılda sakal kestirtmi
ş, giyim kuşam kuralları getirmiş, gemiciliği öğrenmek için Avrupa tersanelerinde çalışştır.

Bizimkiler ise, yukarıdakine “Deli” demeyi uygun bulmu
ş, bir iki besteci dışında daha çok pehlivan güreştirmiş, polisiye roman okumuş, marangozluk yapmıştır.

Ülkelerden birinde Gogol, Turgenyev, Pu
şkin, Çehov, Lermontov, Tolstoy, Dostoyevskiy vardır; öbüründe yoktur.  

Bu nedenle 1917 Devrimi sonrasında edebiyat, sanat ve kültür alanındaki hamleler, “devrimcilik” ve “yenilikçilik” vurgusuna kar
şın geçmişin birikimini reddetmemiş, aşırı “kopuşlara” yönelmemiş, yerleşik ve olgun denebilecek bir mirasın üzerine eklemiştir.

Müzikte de öyle olmu
ştur; Şoştakoviç, Prokofyev, Haçaturyan ve diğerleri, devrim adına “Rus beşlerini” tarihten kazıma ihtiyacı duymamış, gene devrimcilik aşkına onlara “Rus leşleri” diyen de çıkmamıştır. 

***

Cumhuriyet döneminin ilk bestecilerine “Türk le
şleri” denmesi, sanatın içine tükürülmesi, bir heykelin “ucube” bulunması, bir diziyle ilgili koparılan fırtına, vb salt iktidardaki partinin sanat ve kültür düşmanlığıyla açıklanamaz. Türk devrimi ve modernleşmesi, kimi alanlarda bir “burjuva devrim” için aşırı radikal ve kopuşçu içerik kazanmıştır; ön birikimsizlik, ülke burjuvazisinin zayıflığı, geleneksizliği ve kültürsüzlüğü, böyle bir radikalizmi zeminsiz, desteksiz ve havada bırakmıştır.

Kuraldır: Burjuva devrim ileriye ta
şınmazsa, daha doyurucu bir deyişle “içerilip aşılmazsa” her yönden ve mutlaka geriler. Dahası, eğer burjuva devrim bir ön birikimin üzerine oturmadan kimi alanlarda hızlı ve radikal gitmişse, önce bu alanlarda çözülür. Çaresi, ilacı yoktur; Türkiye’de aydınlanmanın, sanat ve kültür alanında gelişkin ve öncü örneklerin burjuva bağlamda yeniden üretilme zemini erimektedir ve daha da eriyecektir.

***

Bir kural daha vardır: “Bo
şluk”, ancak geçici olabilir. Eğer Türk (burjuva) devriminin zemini erimekteyse, 1920’lerin ve 1930’ların kimi hamleleri bugün artık bu ülkenin başına gelen bir “musibet” olarak görülüyor ve gösteriliyorsa, ortaya çıkan “boşluk” mutlaka doldurulacaktır.

Şimdilik devrimden söz edemiyorsak, neyle doldurulacaktır? 

Geriye dönü
şle.

Eskiye duyulan özlemi hamhalat dile getiren, dura
ğanlığı ve değişmezliği öven ürünler; semazen gösterileri, ebru sanatının yeniden keşfi, tuluat, ortaoyunu, arabeskin en kötü örnekleri, pencereleri kubbe biçimli apartmanlar…

Müzikli oyunsa, Lüks Hayat “out”, 7 Kocalı Hürmüz “in”…

Devlet adamlı
ğında Reşit, Fuat ve Ali Paşa örnekleri…

ş siyasette Abdülhamit “vizyonu”…
 
 ***

Denecektir ki, “Türk devriminin sanat ve kültür alanındaki hamleleri zorlamadır, dayatılmı
ştır, halkın değerleri ve beğenisiyle hiç uyuşmamıştır…”

Do
ğru söze ne denir?

Dünyanın ba
şka ülkelerine bakarsak, zamanında resimde da Vinci, Picasso, heykelde Michelangelo, müzikte Mozart, Beethoven zaten hep geniş halk yığınlarının ve ortalama insanın beğenisine hitap etmiştir…

Öyle de
ğil mi? 

Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.