ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1925
Şu an 14 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Kadın ağızlı türkülerSayı: 680 - 15.12.2008


Kardeş Türküler in konserlerinde en derinden yaralayan ya da en hoplatan zıplatan şarkıların sesidir Feryal Öney. Bir taraftan o şahane sesiyle ciğerimizi parçalarken bir taraftan da güleryüzü ve hafiften dalgacı yürü gidelim kol hareketiyle bütün kitleyi gaza getirmeyi öyle güzel becerir ki. Ağlayacak mısınız oynayacak mısınız, ezberiniz bozulur. Ama öyle hoştur ki, bozan o olsun dersiniz ve ona uyarsınız. Şimdi tam da ona tekrardan uyma vakti. Bu sefer tek başına. 96 da yaptığı Hardasan dan sonra ikinci solo albümü Bulutlar Geçer le yine tüm şahaneliğiyle bizimle. İyi ki var. Bir taraftan içimizde ateşler yakıp bir taraftan harlanan ateşe sular serpiyor.

Solo albüm yapınca insan, yahu gruba da ihanet ediyor olmayayım diye aklından geçiriyor mu?
BGST de şu hep konuşulur: Oyuncu, dansçı, müzisyen olsun bu işte profesyonelleşmek isteyen herkes, tek başına proje de yapsın. Çünkü bu çok geliştirici bir şey. Ben mesela bu albümü yaparken, Abdal ve Türkmen müziği üzerine çok uzun araştırmalar yaptım. Bir sürü şey öğrendim bu müzikle ilgili. Bu birikimler Kardeş Türküler de de kullanılacak. Arkadaşlarıma bir şeyler öğretebiliyor muyum kendim öğrenirken diye soruyorum tabii ki kendime. Okumalar yapıyorsun, bir sürü şey dinliyorsun. İşte onları yaygınlaştırınca o vicdan azabı azalıyor!

Bu albüm Kardeş Türküler albümünden ne kadar farklı olabildi?
Açıkçası şu anda yaptığım şey bence solist olarak birikimimin sergilenmesi. Ben Kardeş Türküler de ne kadar geliştiysem onun neticesi bu albüm. Albüm sound olarak Kardeş Türküler in Bahar ının bir aşama sonrası gibi oldu. Elektronik olarak bir basamak üstü denebilir. Çünkü yine düzenlemeleri yapanlar Kardeş Türküler den insanlar. Çok ayrışmamakla birlikte bir nebze farklı.

Düzenlemelerini bambaşka insanlara yaptırmayı düşünmediniz mi?
Sanırım ben risk alamayan bir insanım. Aklımın ucundan bile geçmedi. Biri düzenlemeleri yapacak ben üzerine okuyacağım, olmazdı. Birlikte çalışmak, düzenlemeyi yapan kişinin dilini de bilmek gerekiyor. Belki başkası olsa, çok iyi bir şey çıkardı ama... Bizimkiler olsun, benim dilimden onlar anlar dedim.

Repertuar nasıl oluştu?
İp Attım ve Sarı Yazma benim 10 yıl önce çalıştığım iki türkü. Kozanoğlu yıllardır Musa Eroğlu ndan dinlediğim bir türkü. Türkmen müziğinin belli formları var: Bozlak, barak, oyun havası, semah. Hep ileride bir çalışma yaparsam bunları kullanırım diyordum. Onların hepsinin olmasına ve ne kadar güzel türkü dediğim türküleri koymaya gayret ettim. Sonra coğrafi olarak da kriter koyduk. Akdeniz, Ege, Orta Anadolu ya yeterince dağılmasına baktık. Belli başlı sanatçılar da olsun dedik. Neşet Ertaş, Muharrem Ertaş, Hacı Taşan, Çekiç Ali, Seyit Ali, Musa Eroğlu, Ali Ekber Çiçek gibi. Bir de kadın ağızlı türküler olmasına dikkat ettim.

Ne demek kadın ağızlı türkü?
Söyleyeni belli değildir ama sözlerine baktığında bir kadının söylediğini anlarsın. Bu türküler genelde kadınların kadın ortamlarında söylediği türkülerdir. Biz BGST li kadın müzisyenler olarak kadın ağızlı türküler üzerine çalışmalar yaptık. Onların ürünü aslında bu. Bu albümde de Gel Yanıma , Aynalı Körük , Giden Ay Tutulur Mu kadın ağızlı türküler. Sözlerini benim yazdığım Irak Olduk da tabii ki kadın ağızlı. O şarkıda eskiden bir tek Kürt anneler sesini çıkarırdı, şimdi Türk anneler de sesini çıkarmaya başladı, çocuklarımız ölmesin artık diye. Başbakanın "Askerlik yan gelip yatma yeri değildir" sözünü hatırlayacaksınız! Bunun üzerine oldu bu şarkı. Ve aslında bu şarkı biraz son dönemdeki olaylara da denk geldi. "Tek sen mi, sen misin seven, sıkma, boğma, az sev yeter" diye milliyetçilere seslenen bir yanı da var. Derdimi döktüm yani. Çok erkek ozanların şarkıları olsun istemedim.

Tamam Kardeş Türküler de bir "kardeş payı" var, o şu yöre, bu şu yöreyi söyler diye. Ama siz bu albümde isteseydiniz hiç söylemediğiniz Çingeneceyi de söyleyebilirdiniz. Özgürlüğünüz var çünkü. Neden yapmadınız?
Tematik olsun istedim. Feryal in sesi değildi derdim. Türkmen müziği denen müzik nasıl bir müziktir onu bilmek için yola çıktım. Benim de kökenlerim Türkmen. Bugün Türkmen dendiğinde Orta Anadolu nun MHP lileşmiş yerleri geliyor akla. Araştırınca, Osmanlı döneminde Alevi ve göçer kimliklerinden dolayı bayağı muhalif olduklarını görüyoruz. Osmanlı sürekli bastırmaya çalışmış. O zaman onlar ezilenmiş, biraz bunu hatırlatmak da istedim. Türkülerin sözlerine bakınca anlaşılıyor. Sizin dediğiniz de belki ileriki albümlerde olur. Ama Çingenece söylemem. Onu bizim Fehime benden iyi yapıyor zaten!

İyi oldu Türkmenim dediğiniz, çünkü siz bizim için Kardeş Türküler in solisti Feryal Öney siniz o kadar.
Konya Akşehir de 70 te doğmuşum. Babam Niğdeli, annem Akşehirli. Babam öğretmen okulundayken, Akşehir de tanışıp evleniyorlar. Dört kız kardeşin ikincisiyim ben. Bizim pilli bir pikabımız vardı, dört beş yaşlarındayken akşamları oturur, babam hadi herkes ne dinlemek istiyorsa söylesin der, herkes ne istediğini söyler, o pikaba konur ve dinlenirdi. Babamın öğretmen maaşıyla her ay bir kitap alınırdı, birkaç da plak. Babam mandolin kursu da verirdi. Bana vermeye çalıştı ama ben yeteneksiz çıktım! İlkokulda öğretmenim benim sesimin güzel olduğunu ve müziğe yeteneğim olduğunu anladı. Çok içe dönük bir çocuktum, açılmaya başladım. Hiç bırakamadım sonra da. Sonra Boğaziçi Türk Dili ve Edebiyatı nı kazandım 87 de. Koroya girdim. Yıllarca her türlü müziği denedik. 90 lı yıllarda kimlik fikri ortaya çıkmaya başlayınca bizi de etkiledi ve Kardeş Türküler ortaya çıktı. Ve ben de orada ciddi olarak devam etmeye karar verdim.

Bu son bir aydan sonra "türküler"in hâlâ "kardeş" olduğuna inanıyor musunuz? Böyle kardeşlik olmaz olsun demiyor musunuz?
Diyor insan tabii ki. Sarı Gelin son dönemde çok çalındı benim sesimden. Aslında Sarı Gelin çok üzücü bir hikâyenin türküsü. Birisi Türk birisi Ermeni iki genç birbirlerini seviyorlar ama aileleri izin vermiyor. Biz de bunu ne güzel halklar kardeştir diye söylüyoruz. Evet Sarı Gelin i Azeriler de, Türkler de, Ermeniler de söylemiş, bu önemli. Ama korkunç bir hikâye. Sonucu belli değil ama bir rivayete göre ölümle bitmiş. Yabancılaştım birden. Hoşgörüsüzlüğün sembolüdür bu şarkı. Bunca yıldır kardeşliğin sembolü olarak söyledik ama. Yüzyıllar önce söylenen bir türkü bugünü çok güzel anlatıyor. O zihniyetin değişmesi de çok kolay değil. Herkese sıra geliyor, empati yeteneğini kaybetmemek lazım. Evet hâlâ türkülerin kardeş olduğuna inanıyoruz, inanmak istiyoruz. Buna da inanmazsanız gerçekten yaşanmaz bu ülkede.

Feryal Öney/Bulutlar Geçer/Kalan Müzik

Radikal

Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.