ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1930
Şu an 41 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Cep NotlarıSayı: - 18.01.2007


Etnomuzikoloji: karşılaştırmalı müzikoloji (Comparative Musicology) ,Yani Avrupa Sanat Müziği'yle Avrupa dışı müzikler karşılaştırılarak ortaya çıkan farklılıklarin değerlendirilmesi. Ancak bunun yeterince güvenilir sonuçlar ortaya çıkarmadığını savunan Jaap Kunst, 1950'de "comparative" sözcüğünü çıkarıp, yerine "etnoloji" sözcüğünü koyarak, Avrupa dışı müziklerin "etno-müzikoloji" terimi içinde incelenmesini önermiştir.

Etnomüzikoloji, bugün icin müzik-toplum-kültür ilişkisini (alan araştırması yöntemiyle) yerinde inceleyen bir alan haline gelmiştir,  başlıca görevi, insanların gösterimde bulunma, dinleme ve konuşma aracılığıyla müzik olarak tanımladıkları şeyin müziksel duyumunu nasıl yaptıklarını keşfetmek olmuştur.

Yunanca "musiki" kelimesinden yola çıkarak çeşitli dillerde farklı telaffuz edilen müziğe ilişkin felsefeciler tarafından şu tanımlar yapılmıştır:

1. Yunanlı filozof Pythagoras (Pisagor, MÖ 6. yy.), "Birkaç benzeşmeyen sesten oluşan ahenk";

2. J.J. Rousseau (1712–1778), "Musiki, sesleri kulağa hoş gelecek şekilde uyarlamak sanatıdır";

3. E. Kant ise "Bir sıra hoş duyguları seslerle ifadelendirmek sanatıdır" diye tanımlamıştır

4.Cassiodorus, müziği: "numaralarla uğraşan bir bilim dalı" (disciplina vel sciente quae de numeris loquitur) olarak tanımlıyordu

Ancak müzik incelemesinin akademik disiplin olduğunu öneren iki terim "müzikoloji"( (bakiniz muzikolojinin tanimi)) ve  "etnomüzikoloji", perspektif açısından bakıldığında, birden çok anlam taşıyan ve içeriği açıkça belli olmayan ana başlıklardır. Müzikoloji ya da etnomüzikoloji'nin temelde müziksel disiplin oluşturmasıyla ilgili olduklarını söylemek bu başlıkları kullanan tüm araştırmacıların, aynı konulara yöneldikleri ya da aynı perspektifleri paylaştıkları anlamına gelmez.


Etnomüzikoloji ise kimi araştırmacılar için "bilimsel" bir inceleme disiplini iken başkaları için -bilimsellik bir yana- disiplin olmanın gerektirdiği özellikleri bile taşımaz




Etnomüzikoloji
 Etnos: Latince ve eski yunancada, azınlık, alt grup, tikel (bir türün belirli üyeleri) , kültürel küçük grup ( sosyal antropoloji ) , büyük grubun daha küçük alt başları manalarına tekbül eder. Etnik; kavmi, budunsal. Bakınız genel Türk tarihi; boy, budun veya bodun ; Oğuzlar'ın Kayı boyu gibi.Yani topluluklar , halk.

Müzik: Lat. musika, eski yunan; müz sözcüğünden gelir. Müzler eski yunan tanrısı Apollo(n)'un meleklerinin adı. Eski yunanda, meleklerin çaldığı Lir, manevi atalarımız Sümerler'in de didi, tigi ve çifte boru su gibi, müzikle ilişkilendirilebiecek manalar taşır.

Loji: Lat. logus, log, mantık, lore: bilim, isabetli düşünüş, mantık yürütme, araştırma; kısaca bilim...

Etnomüzikoloji de folkomüzikoloji gibi, halk bilimi ve bilgisinin inceleyen bilim dalı.
Halkbilim, folk: halk, cemiyet; lore: bilim. Halk bilgilerini inceler.

Halkta ne var ise; örneğin; doğum, evlenme, yaşam, oyun, müzik,  kış, mevsim, sünnet, nişan, çocuk adları ve ölüm gibi kültürel öğeler...

Çocuk adları : Uzayla ilgili olanlar : Zühre ,zuhal ,merih,feza..
Evlenme: Yüzük, yüz görümlüğü, başlık (parası) , dernek, kına...Oyun: Halkoyunlarımız; zeybek, halay, bar, horon...Müzik: Türküler ve tavırları, güvendeler, baranalar, silifke, teke, konya, uzun havalar: (serbest ritimli ezgiler; syllabic, mellismatik, parlando rubato vb.) barak, bozlak, hoyrat, maya, divan...Ölüm: Mevlid, helva, 52 vb.

Etnomüzikoloji bu gibi konuları incelemektedir. Evrenseldir, her ülkedeki olguları inceler.
Öte yandan bu ilme katkısı olanları da inceler. Örneğin Türk Halk Müziği'ndeki kişilerin tanınması yönündeki çalışmalar.


 

Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.