ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1932
Şu an 10 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Yalnız çalmak istemiyor Sayı: - 12.10.2006


En büyük keman sanatçılarından Ayla Erduran, çok mutlu. Çünkü daha önce kayıtlarını bile bulamadığımız eserleri Trio Lila Müzik tarafından bir arşiv serisi olarak yayımlandı.

Prokofiyef'in evinde randevusu vardır. Buluşma saatinden beş dakika önce kapısı çalınır, açar, karşısında randevulaştığı kişiyi bulur: "Hoş geldiniz, ama size verdiğim saate daha beş dakika var, şimdi kapıyı kapatmak zorundayım" der ve çalışmasına geri döner... İstanbul'da beş dakikanın hesabı pek yapılmaz ama Erduran'ın titizliğini tahmin ettiğimiz için randevu saatine daha da özen gösterdik. Sonumuz böyle olmadı ama benzer bir biçimde Prokofiyef'e gelen kişi gibi beş dakika öncesinde orada olduk.

Keman sesi apartmanın girişinden duyuluyordu. Yardımcısı açtı kapıyı, içeri buyur etti. Birkaç dakika bekledikten sonra keman sesi kesildi ve Ayla Erduran geldi. Sımsıcak gülümsemesiyle karşıladı bizi. Sonra, "O kadar kaba asla olamam, ama dakikaların benim için önemi büyüktür" diyerek Prokofiyef'in bu hikâyesini anlattı.

Ayla Erduran 70 yaşında, hâlâ günde dört-beş saat keman çalışıyor. Bugünlerde Trio Lila Müzik tarafından, arşiv kayıtları bile zor bulunan dört konseri, dört CD'lik bir seri halinde yayımlandığı için çok mutlu olduğunu söylüyor.

Virtüöz olmak, dünya çapında büyük konserlere imza atmak kolay değil. Atatürk'ün açtığı yolda ilerlemiş bir müzisyen Erduran: "Kaderciyim ama kaderi nasıl yönlendirdiğiniz önemlidir. Sosyal bir durum mu, kader mi ne derseniz deyin, ikisi de karışık. Annem ve babamın emeği çok. Annem kemancı olmayı çok arzu etmiş, olmayınca bana aşılamış."

Çocuğunun enstrüman çalmasını birçok anne baba arzular. Klasik müziği aşılamak zor. Kültürü içinde yetiştiği, duyduğu müziğe kulağı alışık olduğu için insan zorlanabilir. "Bu biraz da toplumla ilgili. Dinimizde fazla müzik kullanılmamış. Hıristiyanlarda daha çok var. Geliştirmek kültür ister, aç olmamak gerekir. Türkiye gibi birçok sorunu olan bir ülkede durum böyle ne yazık ki..."

Dört yaşında keman çalmaya başlar, Karl Berger'den alır ilk dersini. "Hayatım durmaksızın keman çalmakla geçti. Zamanla yaşamımdaki bazı değerlerin kıymetini daha iyi anladım." Her müzisyen kariyerinde başarılı bir solist olmak ister. Öne çıkıp, yalnız çalmak.

Özel yaşamdan da çalmak demektir bu. "Doğru. Günde 7-8 saat keman çalışıyor, konserlere, seyahatlere gidiyorum. Her erkeğin kabul edebileceğini zannetmiyorum. Hele de çocuk olursa... Hayatta her istediği olamıyor insanın. Evlenebilirdim, istemedim" diyor Erduran.

Fenmen'in tek kaydı
Kendini müziğe adamış, ama müzikseverlerle hep canlı performanslarıyla bir araya gelmiş. Arşiv serisi 1966 Bükreş, 1973 Lutry, 1977 Cenevre Konservatuvarı, 1978 Ankara, dönemin en önemli canlı konser kayıtları. Üstelik Fazıl Say, İdil Biret gibi piyanistleri yetiştiren, kendini hocalığa adamış Mithat Fenmen'in de tek kaydı. CD kitapçıklarında Ara Güler, Sedat Pakay fotoğrafları ve Evin İlyasoğlu'nun yazılarından oluşuyor. Erduran'ın performansını dinlerken, kitapçığa göz atarken, daha önce neden çıkmamış dedirtiyor insana. "Teknik hatalar olduğu için çoğu zaman plak olarak çıkmasını istemedim. Bunlar canlı performans sırasında duyamayacağınız ama albümde göze çarpabilecek hatalardı."

Tek arzusu kültürümüze sahip çıkılması, akustiği güzel salonların yapılması. "Bir de büyük kurumlara öneririm, keman satın alınsın, tıpkı tablo satın almak gibi." Erduran şimdi sadece oda müziği yapmak, eserlerini çalarken paylaşmak istiyor... Arşiv kaydı, sanatçının yaşamından bir kesit sunarken, ülkemizdeki klasik Batı müziği ile ilgili küçük ipuçları da veriyor. Kaçırmayın.

Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.