ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1924
Şu an 15 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Doğu Türkistan'da Musıki, Orkestra ve KorolarSayı: - 19.07.2006


Doğu Türkistan'da Uygur Türkleri başta olmak Türk musikisi daha çok Osmanlı dönemi Türk müziğine yakındır. Uygur Türklerinin kendilerine has birkaç orijinal usulü vardır. Aynı adı taşıyan makamlar arasında Doğu Türkistan'da ve Türkiye'de bazen büyük farklılıklar davardır.

Eserler ritmik fakat makam ve geçiş bakımından monotondur. Klasik musikiye meşrapi denir. Halk musikisine sahra musikisi veya muhabbet musikisi denir. Dutdar, Rabab, Tambur, Sete, Ney, Kemence, Hecek Doğu Türkistan Uygur musikisinin yaygın aletleridir. Doğu Türkistan'da konservatuar maalesef yoktur. Tiyatro sahnelerinde, Türk musikisiyle be­raber Batı musikisi de yer almaktadır. En yaygın müzik aleti ise, gitar, akerdion’dur.

Uygun Türk makamlarıyla senfoni besteleyen besteciler çıkmıştır. Türkiye'deki Türk musikisi şimdi Doğu Türkistan'da yaygınlaşmıştır. Pakistan, Hindistan musikisi de yavaş yavaş Doğu Türkistan'a girmiştir. Musikinin bünyesini bozmayacak şekilde hafif orkestrasyon uygulanarak, çok iyi neticeler alınmıştır. En büyük Uygur Türk opera bestecisi, Zikri Bey'dir, Garip Senem, Leyla ile Mecnun tanınmış besteleri arasındadır. Bu millî besteci dünyaca ünlü eserler yapmıştır. Doğu Türkistan'da meslek okulları yani sanat mektebi içinde müzik programları mevcuttur. Temel eğitim sırasında verilen müstakil sanat kursları da müziğe ilgiyi artırmaktadır. Ama Çin işgalcileri buna engel olmaktadır.

Doğu Türkistan'da Çin komünist partisinin kontrolü altında, Türk musikisi ve halk dansları, devlet üniversitesi kurumlan aracılığıyla, memleketin bütün her tarafına ulaştırılmaktadır. Doğu Türkistan'da musiki ve orkestralar müzik aletleri sanayisini de doğurmuştur. 1980 yıllarında yapılan araştırmalarda Kaşgar vilayetinde 40 binden fazla dutar ve diğer müzik aletleri imal edilmiştir. Bunların hepsini, Uygur Türk imalatçıları yapmıştır.

Bilindiği gibi 55. yy.dan bu yana, Türk dil kültürünü, Orta Asya'da canlı tutmayı başaran Uygur medeniyeti, çok çeşitli
milletlere de bu konuda öncülük yapmışlardır. Diğer kültürel alanlarda da varlıklarını sürdürmelerini Ahmet Caferoğlu şöyle
ifade etmektedir:

Çin kaynaklarından öğrendiğimize göre, Uygur hükümdarları sarayında, yerli ve yâdelli tarihçiler, şâirler, bilginler san'atkârlar, musıkişinaslar büyük bir himaye görmekteydi. Memlekette zengin kitaplıkların bulunduğunu, Çin gezginleri nakletmektedirler.

Bir Uygur el yazısı ise, Kobuz'un çok yaygın bir eğlence âleti olduğunu ortay koymuştur. Bu el yazısı, fevkalâde geniş bir musıki hayâtının turfan vahasını kaplaması sonucunda, Türk dilli manzum bir Uygur edebiyatının da var olduğuna işaret etmektedir.

Bu bilgiler ışığında: İstanbul'da Edebiyat Fakültesi Matbaasında, Türk Dil Kurumu Yayınları arasında 260 numarayla basılan, Ahmet Caferoğlu'nun yazmış olduğu "Eski Uygur Türkçesi Sözlü" isimli kitabını taradıktan sonra aşağıdaki müzik unsurlarının varlığı görülmüştür:

aş içkü: Toy, şölen ziyafet. (s. 23)
atırmak: Bir müzik aleti çalmak (s. 24)
basık: Türkü, şarkı (s. 35)
burku: Trombet (s. 54) çıngartgu: Zil, çıngırak (s. 62)
ır: çarkı, türkü (s. 86)
ırlamak: çarkı, türkü söylemek (s.87)
idig: Süs, bezek (s. 89)
irlamak: Irlamak, türkü şarkı söylemek (s. 97)
itig: 1. Süs, bezek, tezyinât (s. 101) 2. Müzik aleti
itizmak: Müzik aleti çalmak (s. 101)
küg:1. Kög 2. Gürültü, ses 3. Türkü, şarkı 4. çöhret, ün 5.Sefâlet
kam: çaman, büyücü, sihirbaz (s. 163)
kızaşı: Düğün, düğün ziyafeti, düğün şöleni, toy (s. 178)
kobuz: Kopuz sazı (s. 179)
kungkau: Çalgı, müzik aleti (s. 186)
kunhauçı: M-sıkişinas (s. 186)
kunku: Müzik aleti (s. 187) togsurmak: çarkı söylemek, ırlamak (s. 219)
tagşurmak: Irlamak, türkü söylemek (s. 219)
tıng: Seda, ses perdesi (s. 237)
timburi: tanb-r çalan (s. 239)
tokıga/u: Tef tokmağı, davul tokmağı (s. 244)
tüngür: çaman davulu (s. 258)
ün: Seda, ses, ün (s. 272)
yangku: Yankı, ses, aksi seda, eko, şıkırtı (s. 284)
yangkulug: Akseden, çınlayan, ses çıkaran (s. 284)
yankuruş: Seda, ses (s. 284)
yaraşı: Süs, bezek, tezyinat (s. 286)
yaratıg: Süs, bezek, tezyinat (s. 286)
yır: çarkı, türkü (s. 294)
yog: Yuğ, ölü yemeği, matem, yas (s. 300)


Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.