ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1929
Şu an 17 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Batı müziği enstrumanı çalan, Türk müziğine hizmet edebilir mi?Sayı: 1656 - 24.08.2016


 İki yıl kadar önce yine bu köşede yazdığım bir yazımda, enstrumanda, ait olduğu kültür ve medeniyetin ses cevherinin gizli olduğunu söylemiştim. Bu yaklaşımı önemsiyorum, çünkü yine o yazıda da belirttiğim gibi enstruman, ait olduğu kültür ve medeniyetin, ayrıca onu icâd edenin kâinat tasavvurunu ve tahayyülünü yerleştirdiği veya üzerinde tatbik ettiği veya bu tasavvur ve tahayyülünü açıkladığı bir araçtır. Onun için enstrumanı önemsemek, onu basit bir çalgı ve eğlence aracı gibi görmemek gerekir. Evet, bir çalgıdır, eğlence aracı olarak da kullanılabilir, kullanılmaktadır da. Ancak, bir formüller bütünüdür enstruman. Meselâ Ney, Kanun, Ud, Klasik Kemençe, Tanbur, Keman gibi enstrumanlarda bir kültür ve medeniyetin, Piyano, Gitar, Arp gibi enstrumanlarda da başka bir kültür ve medeniyetin kâinat tasavvuru gizlidir. (Ancak, o zamanlar ifade ettiğim bu kendi görüşüme “acaba bu medeniyetlerin gerçekten bir kâinat tasavvuru var mıdır, hatta bunlar gerçekten bir medeniyet midir ?” sorusuyla, bir dipnot düşmem gerektiğini düşünüyorum). Aynı zamanda coğrafyaların, kültür ve medeniyetlerin kâinat tasavvurlarıyla da ilgilidir bu. Müzisyen, ait olduğu kültür ve medeniyetin anlayışından uzak değildir. Enstrumanların perdeli olup olmamalarını da, ait oldukları kültür ve medeniyetlerin kâinat tasavvurları ile ilişkilendirmekte bir sakınca görmüyorum.

 

Enstruman çalmayı öğrenmek uzun ve zahmetli bir iştir. Bir enstrumanı çalmayı öğrenirken, farkında olmadan bir kültür ve medeniyetin, aynı zamanda o kültür ve medeniyete ait bir insanın (enstrumanın mûcidinin) kâinat tasavvurunu da öğrenirsiniz. Enstrumanı öğrenen ona bir de kendi kâinat tasavvur ve tahayyülünü ekler, o enstrumanda yeni şeyler yapmaya çalışır, enstrumanın sınırlarını zorlar.

 

Bu sebeplerden dolayı bir müzisyenin parmaklarının ucuyla enstrumanına dokunarak onu icrâ etmeye başlaması, sadece bir fiziksel ilişkiden ibaret değildir. Müzisyenin içinde olanın, yavaş yavaş enstrumanın lisanıyla ifade edilmeye başlandığı andır o temas anı. Biraz daha ileri giderek söyleyeyim; fiziksel açıdan iki bedenin «tek beden» hâline geldiği, hatta iki ruhun, müzisyenin ve enstrumanın ruhlarının kaynaştığı andır. Enstrumana, ait olduğu medeniyetin ruhu sinmiştir. Müzisyenin enstrumanını tanıması, onu anlaması kadar, enstrumanın da kendisini icrâ edecek olanı anlaması gerekir. Enstrumanın kendisini icrâcısına açması da, hâliyle, zaman ister. Enstruman da, kendisine dokunan ellere dokunur aslında, o elin parmaklarının samimi olup olmadığını, kendisini gerçekten isteyip istemediğini anlamaya çalışır. Altı üstü birkaç tane telin gerili olduğu bir tahta parçasından ibaretmiş gibi görünen enstrumanın da kendine göre ölçüleri vardır... bir kişiliği vardır. mûcidinin veya daha geniş anlamda ait olduğu kültür ve medeniyetin kâinat tasavvur ve tahayyülünü, ses aralıklarına ve bunların kullanımına dâir bazı şifreleri içinde barındırır. Bu yüzden herhangi bir Batı müziği enstrumanını icrâ eden, zihinsel olarak daha Batılıdır, herhangi bir Doğu enstrumanını icrâ eden de zihinsel olarak daha Doğuludur. Çünkü icrâcı o enstrumanı icrâ etmekle, o enstrumanın ait olduğu kültür ve medeniyeti, o kültür ve medeniyetin kâinat tasavvurunu da anlamış, çözümlemiş ve kendi zihnine aktarmıştır.

 

Şimdi, bütün bu yaklaşımları önümüze koyarak düşünelim: Meselâ bir batı müziği enstrumanı olan piyanoyu, üstelik tamamen batılı bestecilerin eserlerini çalan bir icrâcı, acaba ne kadar yerlidir, ne kadar ait olduğu kültürü temsil etmektedir ayrıca ait olduğunu zannettiğimiz bu kültüre gerçekten ait midir ve çaldığı bu batı müziği (veya başka batı müziği enstrumanlarıyla) Türk kültürüne mi yoksa batı kültürüne mi hizmet ediyordur ? Bazı istisnâî durumlar var tabii. Meselâ (bir batı müziği enstrumanı olduğu ayrıca tartışılır) keman gibi, viyolonsel gibi batı müziği enstrumanları Türk müziğine adapte edilmiş durumda ve kullanılıyor. Bu tür perdesiz sazların, bizim müziğimize adapte olmaları kolay. Ben bu tür enstrumanlara “çift kimlikli enstrumanlar” diyorum. Ya da “çifte vatandaş”. Hem batının hem de doğunun kullanabildiği enstrumanlar. Ama yine de istisnâlar kâideyi bozmuyor, hangi enstrumanı çalıyorsanız, o enstrumanı üreten kültüre hizmet ediyorsunuz demektir.

 

Enstruman, sadece basit bir müzik aleti değildir. Onda, ait olduğu kültür ve medeniyetin ruhu ve ses cevheri gizlidir. Bir batı müziği enstrumanı çalan kişi, o enstrumanı meydana getiren bilgi, anlayış ve birikimle donanmıştır, dolayısıyla, başka bir kültüre ait olsa da batı kültürüne hizmet ediyor demektir. Batı müziği sazını çalan birinin, Türk kültürüne hizmet etmesi ya da ettiğini zannetmesi büyük bir yanılsamadır.

 


Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.