ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18     Sayı: 1860
Şu an 16 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 24.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 15.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


♪ Ulu Önderimiz Mustafa Kemal Atatürk’ü Vefatının 84. Yıldönümünde Saygı ve Özlemle Anıyoruz!
Mavi Nota - 10.11.2022


♪ Almanya’da yaşayan bir müzisyen olarak, Mavi Nota’yı çok uzun süredir takip ediyorum. Beni hiç yanıltmadı. Özgürce doğru konulara değindiği, bilimsel yayıncılık anlayışı ile objektif habercilik yaptığı için kutluyorum. Böyle yayınların ülkemizde artması dileğiyle saygılarımı sunuyorum.
Ayşe Ersan Schütze - 08.11.2022


♪ Büyük Usta Timur Selçuk'u vefatının 2. yılında saygı ve özlemle anıyoruz!
Mavi Nota - 06.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Müzik yazıları/yazarları nereye gitti?.. Sayı: 1598 - 15.09.2014


Geleneksel Türk müziğinin yazı aleminde verimsizlik gözlenir oldu. Durum tarihe,

yazamıyan/yazmıyan bir müzikoloji kuşağının kendince hüküm sürdüğü bir dönem

olarak geçecek gibi görünüyor. Üstelik müzik alanında titr sahibi müzik

uğraşanlarımızın sayısının giderek artışını göz önünde bulundurduğumuzda,

sorgulamamız gereken olguların olduğu aşikardır. Üniversitelerimize bağlı 10’u aşkın

müzikoloji bölümü bulunmaktadır. Neden yazamıyorlar, yazmıyorlar? Okullulaştıkça

yazısızlaştık mı?..


Ülkemizde müzik açısından çe
şitli konularda fikirlerin, araştırmaların bir yayın organında

yayınlanması ihtiyacının başlangıç çalışmaları ve uygulamaları 19. yy. son çeyreğine değin uzanır. Bu ilkler arasında Şehbal, Milli Tetebbular Mecmuası vs. gibi doğrudan müzikle ilgili olmayan dergileri sayabiliriz. Mehmet Baha Pars (1877-1953) Osmanlı İmparatorluğu’nun Osmanlıca ilk müzik dergisi Alem-i Musiki‘yi 01 Ekim 1919da 15 günde bir olarak çıkarmaya başlamış, 16 sayılık yayın hayatından sonra 16 Mayıs 1920de kapanmıştır. Ardından GTM (geleneksel Türk müziği) geleceği açısından fikirleri de içeren 1930’larda yayınlanmışNota ve Müzik” başlıklı dergi ve ardından ilk önemlileri olan “Musiki Mecmuası”, “ Türk Musikisi Dergisi”, “Musiki ve Nota” ve “Orkestra Dergisi” gelmektedir. Bu arada yılda bir-iki de olsa yayın hayatı devam eden ve 12.sayısı yayınlanan (2012) Boğaziçi Üniversitesi Türk Müziği Kulübü “Musikişinas” dergisini anmak gerek.

Sonraları kişisel özverilerle yayınlanan birçok dergi müzik hayatımıza girdi ve çıktı. Hepsi de

zamanlarının yazısal sadalarını sayfalarında tespit ettiler.


Bugün ise Türkiye müzik dergicili
ğinde verimsizlik hakimdir. Oysa dergi yazıları dönemi her açıdan tespit etmek, tarihe veri-düşünce-kaynak aktarımı bakımından önemlidir.


Gelecek ku
şaklarımız bizleri ne ile değerlendirecekler?..

 

Durum tarihe, bu kadar müzikoloji bölümü olduğu halde yazamayan bir kuşağın hüküm sürdüğü bir dönem olarak geçecektir. Üstelik müzik alanında yardımcı doçent, doçent, profesör gibi titr sahibi müzik uğraşanlarımızın sayısının giderek artışını göz önünde bulundurduğumuzda, sorgulamamız gereken bir takım olguların olduğu aşikardır. Neden yazılar azaldı?


Eksiklik hocalarda, hocaları hoca yapan jüri üyelerinde mi yoksa e
ğitim sisteminde mi?..


Müzikal yazı dünyamızın görüntüsü, akademik titr alma çıkarına odaklanmı
ş, “ne kadar titr, o kadar zorunlu yazı” anlayışı hakim olmuştur. Hatta öyle ki büyük bir TM konservatuarımızdan bir yardımcı doçentin, doçentliğe müracaatında uluslararası hakemli bir derginin “içindekiler” kısmına kendi makalesi yayınlanmış gibi fotomontaj yaptığı; bunu diğer jüri müzikolog öğretim üyesinin açığa çıkardığı, üstelik de örtbas edildiği konuşulmaktadır.


Ayrıca bazı üniversitelerimizdeki Müzikoloji bölümleri “para kar
şılığı tez hazırlayan öğretim görevli/ üyesi var mı?” şeklinde bir soruşturma bile açabilirler.


. . .


Di
ğer yanda ille de “hakemli dergi”…  Üstelik müzikle ilgili olmasa da olur” kabulcülüğü…

Hakemli derginin geniş kitle tarafından okunma düşüklüğü göz önünde bulundurulduğunda akademik titr amaçlı yazılar “tozlu rafları” daha baştan kabul etmiş olmaktadır.


Titr açlı
ğı”nın müzik dünyamıza yansıyan boyutu “yazı açlığı”dır.


. . .


Müzi
ğin dergisel yazı boyutu “hem geleceğe güncel tesbitler bırakmak, hem de geleceği

karşılıklı, katılımcı, bilinçli yönlendirmek” açısından bir gereksinimdir.


Yazılarımızı yayınlayabilece
ğimiz bir yayın organı adeta bulamaz hale geldik. Etem Ruhi Üngör, Laika Karabey’den 1960larda devraldığı Musiki Mecmuası’nı (1948 H.S.Arel) on yıllarca mumlu kağıtta teksirle çoğaltarak sürekliliği sağlama başarısını göstermişti. Ardından sn. Mehmet Güntekin tarafından birkaç sayı sürebilen canlı tutulma çabaları yeterli gelmedi. Doğrudan müzik yayın organı olarak süregelen, basılı anlamda aylık bir tek Panayot Abacı idealizm ve gayretinde 50 yıldır yayınlanan Orkestra Dergisi var ki O da yazı sıkıntısı çekmektedir. Editörlüğünü ve maddi giderlerini kurucusu Dr. Ayhan Sarı’nın üstlendiği Musiki Dergisi yayınını(2007-2012) beş yıldan bu yana hiçbir geliri olmadan internet vasıtasıyla sürdürmektedir.


Yazmak gerek…


Bilgiyi, fikirleri, kurumları, mücadeleyi, etkinlikleri, müzik çevresinde geli
şenleri; çağa tanık olmak, iz bırakmak için…


Yazmak gerek.


Çünkü gelecek ku
şaklar bizlerin yazılarını arayacak.

. . .

Hoşgeldiniz

Kaynak: http://www.musikidergisi.net/?p=2197


Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.