ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18     Sayı: 1860
Şu an 16 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 24.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 15.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


♪ Ulu Önderimiz Mustafa Kemal Atatürk’ü Vefatının 84. Yıldönümünde Saygı ve Özlemle Anıyoruz!
Mavi Nota - 10.11.2022


♪ Almanya’da yaşayan bir müzisyen olarak, Mavi Nota’yı çok uzun süredir takip ediyorum. Beni hiç yanıltmadı. Özgürce doğru konulara değindiği, bilimsel yayıncılık anlayışı ile objektif habercilik yaptığı için kutluyorum. Böyle yayınların ülkemizde artması dileğiyle saygılarımı sunuyorum.
Ayşe Ersan Schütze - 08.11.2022


♪ Büyük Usta Timur Selçuk'u vefatının 2. yılında saygı ve özlemle anıyoruz!
Mavi Nota - 06.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Fasıla fâsıla… Sayı: 1501 - 08.08.2012


2012 Ağustos ayının ikinci günü. Perşembe 20.45 suları. İftar saatleri. TRT Müzik TV kanalında bir programa tesadüf ettik. “Ünlülerle Fasıl Keyfi”(*)... Buraya kadar her şey program isminin çağştırdığı anlam ölçüsündeki beklentiler içinde normal görünüyordu. Ta ki programda solist fasılcının; frikikleriyle ve vukuatlarıyla ünlenmiş manken Tuğba Özay olduğunu görene kadar… Yaşadığımız şokun ardına detone, perdeleri tutturamıyan bir ses ve geleneksel müzik değerimiz fasıl’ın devlet kanalında ne hale düşğü düşüncesi/seyri eklenince gayrıihtiyari evcek bağırmışız “imdat”…  Komşular geldiler  yok bir şey” dedik…

 

Geleneksel müziğimizin fasıl türünün günümüzde geldiği durumunu -geliştirilmesi yerine- geriletilmesini yadırgıyorduk. Olur olmaz gece kulüplerinde, cafelerde, restoranlarda“fasıl” adı altında yapılanların zaten toplumumuzda oluşmuş olan kavram kargaşasının ne boyutlara geldiğini düşünürken yukarıda girişini yaptığımız TRT Müzik Kanalı’nda yayınlanan TV görüntüsü karşımızda hasıl oldu.

 

Görüntü dememiz gerçekliğini kabul edemememizdendir.

 

Yoksa isteyen istediği geleneksel değerimizi istediği gibi yorumlayabilir, kendine göre kullanabilir(mi) idi?

 

Daha önce İzmir’deki bir devlet THM koromuzun uluslararası folklor kongresinde siyah gömlekler ve batının bas gitarıyla sahne alması yazısını Musiki Dergisi’nde okumuştuk. Şöyle diyordu: “Bas gitara bir sözümüz yok. Niye kendimiz tarihiyle gerine-gerine övüm-övüm övündüğümüz geleneksel müziğimizde bir bas halk müziği çalgısı geliştirememişiz?..”

 

Hep aynı “adam sendeci” davranış ve kabulleniş şekilleri…

 

Aynı durum “fasıl”da da başımıza geldi. Sözümüz sözlü/şarkılı müzik programına değil. İsmine "fasıl" denmesinde. Hoş, bizimkiler de damla (armuda benzer) kemençeye de sadece fasılda kullanılıyormuş gibi "fasıl kemençesi" demişlerdi.

 

Betimleme, tahayyüleyi, imgelemi kelimeye dökme problemimiz bulunuyor. Müzik okullarında ise üzerinde durulmuyor.

 

Görüyor, tanık oluyoruz ki müziğin birçok alanında (TSM, sanatçı, eser vs)  “kavram kargaşaları” doğuruldu, belki de doğurtuldu. Çünkü bir kültürün devlet resmi kanalında dahi kavram kargaşası bilincinin bulunmamasına gönlümüz razı olmuyor. . .

 

Fasıl müzik tarihimizdeki klasik anlamıyla peşrev, kâr, murabba/beste, ağır semai, yürük semai, şarkı ve saz semaisi formlarındaki eserlerden meydana gelirken 19.yy’ın sonlarından itibaren, şarkının da popülerlik kazanmasıyla birlikte klasik fasılda seslendirilen formlarda da değişiklik olmuş, fasıl içine şarkı, longa, sirto, oyun havası ve türkü gibi formlar ilave edilmiştir.

 

Gelecek yüzyılda bugünün fasılını araştıran müzikbilimciler “21.yy da fasılın içine detone manken şarkıcılar ve pop/arabesk parçaları ilave edildi” diye mi yazacaklar?..

 

Bunca TRT, Devlet Korosu ve konservatuar mezunu –hatta serbest müzik piyasamızda- nitelikli sanatçılarımız dururken eski mankenin –sırf ünlü! diye- TRT tarafından -üstelik köklü bir müzik geleneğimiz olan fasıl türünde- solist yapılması nerden baksanız içinden çıkılabilir durum olarak görünmüyor.

 

Bir zamanlar (19.yy) gelenekseli sürdüren “fasl-ı atik” ve çalgıları arasına yeni batı müziği çalgıları katan, müziği armonize etmeye çalışan “fasl-ı cedid” vardı.

 

19.yy.’dan ilgili bir anekdot şöyleydi:

 

“Muzıka-i Humâyun'un (1828) fasl-ı cedîd ve fasl-ı atîk heyetlerinde de görev alan İsmail Hakkı Bey (1865-1927) serhânende sıfatıyla fasl-ı cedîd'in başına getirildi ve burada kaymakamlığa kadar yükseldi.”

 

Gelelim TRT’nin 21.yy fasıl solistliğine layık gördüğü, Orada burada çeşitli frikiklerini gösteren; popülaritesi geçince TRT’de fasılcı yapılan Tuğba Özay’a:

 

Hakkında anekdotlar:

 

“Tuğba Özay’ın frikiki dikkat çekiciydi...

18 yaşından büyük iseniz: http://www.vidivodo.com/video/tugba-ozay-frikik/108550  

 

“Polisin Üsküdar''daki evine düzenlediği baskında yeraltı dünyasının ünlü isimlerinden … ile kendi evinde yakalanan Tuğba Özay''a ''Yardım ve yataklık'''' suçundan dava açıldı...

 

Tugba Özay’ın yürek hoplatan klibi 50 bin dolara mal oldu...

 

Antalya'da düzenlenen Şef Aşçılar Yarışması'nda sahneye çıkan manken Tuğba Özay, mini elbisesinin azizliğine uğradı..."

 

TRT’nin fasıl solistliğine layık gördüğü sözkonusu "ünlü kişi" hakkında topluma yansımış bilgi ve görüntüler böyle.

 

şündük, bekledik -fedakarlık yapıp- programı da sonuna dek izledik.

 

Tuğba Özay’ın oyun havası eşliğinde göbek attığını görünce anladık ki "Ünlülerle Fasıl Programı" tamamlanmıştı.

 

Aslında olan neydi?

 

Yeni bir fasıl "tertib" anlayışı mı ?

 

Değil tabii ki. O prodüktörlere ve yayıncılara yetişmeleri sürecinde verilmemiş bilgi/bakış eksikliği sonucu meydana gelen bir hadise.

 

Topluma aksedeni ise: "GTM'deki fasıl türünün algılanmasındaki anlam tereddütü/kargaşası..."

 

Nerden çıktı?..

 

Yine her zamanki gibi babası belli değil !..

 

Ne diyelim.

 

Hayırlısı mı olsun?..

________________________________________
(*) Programın yapımcısı : Bülent Sarıdiken

  Programın müzik koordinatörü ise aynı zamanda programda ud çalan : Nurdoğan Öz

  Program eşlikçileri : İki erkek vokalist, İki ud, klarnet, keman, org ve darbuka.

 

 


Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.