ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 17     Sayı: 1836
Şu an 4 müzisyen gazete okuyor

Günün Mesajları


♪ Tüm Mavi Nota dostlarının ve ülkemizin Şeker Bayramını en içten dileklerle kutlar esenlikler dileriz!
editör - 02.05.2022


♪ 8 Mart"ı kadın goygoyculuğuna çevirmeden, mana ve ehemmiyetinin taşıdığı öz yapıdan koparmadan kutlanması dileğiyle, 8 Mart Emekçi Kadınlar Günü kutlu olsun
Mavi Nota - 08.03.2022


♪ Okurlarımızın ilgisine çok teşekkür ederiz!
Mavi Nota - 03.03.2022


♪ Mobildeyiz! Cep telefonu, tablet ve diğer mobil araçlarda bir tık uzağınızdayız!
editör - 17.01.2022


♪ 17. yaşımız kutlu olsun!
editör - 24.11.2021


♪ 20. yüzyılın en önemli birkaç sopranosundan birisi olarak görülen TC Devlet Sanatçısı Diva Leyla Gencer'in 93. doğum yıldönümünde saygı ve özlemle anıyoruz.
Mavi Nota - 10.10.2021


♪ Gazetemizin öğretmeni, eski danışma kurulu üyemiz, besteci ve akademisyen, hocaların hocası Sefai Acay'ı vefatının 5. yılında saygı ve özlemle anıyoruz!
Mavi Nota - 20.09.2021


♪ Mavi Nota şahane...
Can Çeliker - 18.08.2021


♪ Değerli dostumuz Keman sanatçısı Tuğrul Göğüş’ün beklenmedik anda vefatı bizleri derin bir üzüntüye sevketmiştir. Değerli arkadaşımıza Tanrıdan rahmet, kederli ailesine başsağlığı ve sabır diliyoruz.
Mavi Nota - 09.08.2021


♪ Harika bir kaynak, düşünüp, oluşturup, yaşatanlara minnet ve saygılar
oya kerimoğlu - 03.08.2021


Tüm Mesajlar

Anket


Klasik Batı Müziği dinler misiniz?

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Esin periliğinden yaratıcılığaSayı: 1466 - 13.06.2012


İstanbul Müzik Festivali'nin önceki günkü konukları "Müziğin Kadın Kahramanları"ydı.  İstanbul Müzik Festivali’nin 8 Haziran akşamı Süreyya Operası’ndaki konserinin adının(“Müziğin Kadın Kahramanları”) ne kadar yerinde olduğunu müzik tarihine baktığımızda görüyoruz. Konseri tasarlayan Cihat Aşkın ile Aydın Büke’nin “Konsere Doğru” başlıklı, konserde yapıtlarına yer verilen kadın bestecilerden söz ettikleri söyleşinin özü de zaten kadınların müzikle uğraşmasının, özellikle de beste yapmasının gerçekten kahramanlık olduğuydu. Cihat Aşkın’ın “Müzik tarihi boyunca kadınlar sürekli engellenmiş, her alanda olduğu gibi. Oysa müzik adının kökeninde kadın var. Eski Yunan mitologyasındaki, sanatların esin perileri, Zeus’un kızları ‘Musa’ların adından türemiş müzik sözcüğü” dedikten sonraki şu sözleri, şakayla karışık da olsa, gerçeği on ikiden vuruyor bence:

“Anla
şılan erkekler, kadınların ‘esin perisi’ olmakla yetinmelerinı istemişler hep. Aslında günümüzde de durumun çok değişik olmadığını görüyoruz, özellikle ülkemizde.”

İstanbul Oda Orkestrası, sanırım bu konsere özgü, tümüyle kadınlardan oluşuyordu. Bazı yapıtlarda orkestraya piyano, kanun, çeng, kemençe, ney, tambur ve sesleriyle katılanlar da kadındı. (Piyano Cana Gürmen, çeng ve kanun Şehvar Beşiroğlu, kemençe Neva Özgen, ney Sühendan Çetin, tambur Elif Tuğçe Korkmaz, sopranolar Pervin Çakar ve Yaprak Sayar.) Sahneye çıkan iki erkekten biri orkestranın şefi Hakan Şensoy, ikincisi ise konseri tasarlayan ve kemanıyla da katılan Cihat Aşkın’dı.

Konserde bizden ve Batı’dan on bir kadın bestecinin yapıtlarıyla bir halk türküsü seslendirildi. Yapıtı çalınan Batılı kadın besteciler ünlü Mendelsshon’un kızkarde
şi Fanny, Schumann’ın eşi Clara, İngiliz Dame Ethel Smyth ve Amerikalı Amy Beach’ti. Yapıtların hepsi nitelikli, ama Fanny Mendelsshon’un lied’i ile Clara Schumann’ın romasları daha üst düzeydeydi, bence. Türk bestecilerinin yapıtları arasındansa, 18. yüzyılda yaşamış olan Dilhayat Kalfa’nın Evcara Saz Semaisi’ni (orkestraya uyarlanmış çoksesli biçimiyle) çok sevdim. Seslendirilen diğer Türk yapıtlarını (Fehime Sultan’ın Ulusal Birlik, Leyla Saz’ın Neşide-i Zafer marşları; Neveser Kökdeş’in Canandan Uzak Kaldı Gönül, Faize Ergin’in Gönül Ne İçin Ateşlere Yansın şarkıları; Kevser Hanım’ın çok çalınan Nihavent Longa’sı, kendisi de salonda bulunan, çağdaş bestecilerimizden Ayşegül Kostak Toksoy’un genç yaşta yitirdiği arkadaşı için yazdığı Özlem adlı yapıtı ve halk türküsü Sarı Gelin) dinlemek de, özellikle kendi bestecilerimizi tanımak ve değerlendirmek açısından, önemliydi benim için. Bu anlamlı konsere emeği geçen herkese teşekkürler...


Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.