ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 17     Sayı: 1836
Şu an 10 müzisyen gazete okuyor

Günün Mesajları


♪ Tüm Mavi Nota dostlarının ve ülkemizin Şeker Bayramını en içten dileklerle kutlar esenlikler dileriz!
editör - 02.05.2022


♪ 8 Mart"ı kadın goygoyculuğuna çevirmeden, mana ve ehemmiyetinin taşıdığı öz yapıdan koparmadan kutlanması dileğiyle, 8 Mart Emekçi Kadınlar Günü kutlu olsun
Mavi Nota - 08.03.2022


♪ Okurlarımızın ilgisine çok teşekkür ederiz!
Mavi Nota - 03.03.2022


♪ Mobildeyiz! Cep telefonu, tablet ve diğer mobil araçlarda bir tık uzağınızdayız!
editör - 17.01.2022


♪ 17. yaşımız kutlu olsun!
editör - 24.11.2021


♪ 20. yüzyılın en önemli birkaç sopranosundan birisi olarak görülen TC Devlet Sanatçısı Diva Leyla Gencer'in 93. doğum yıldönümünde saygı ve özlemle anıyoruz.
Mavi Nota - 10.10.2021


♪ Gazetemizin öğretmeni, eski danışma kurulu üyemiz, besteci ve akademisyen, hocaların hocası Sefai Acay'ı vefatının 5. yılında saygı ve özlemle anıyoruz!
Mavi Nota - 20.09.2021


♪ Mavi Nota şahane...
Can Çeliker - 18.08.2021


♪ Değerli dostumuz Keman sanatçısı Tuğrul Göğüş’ün beklenmedik anda vefatı bizleri derin bir üzüntüye sevketmiştir. Değerli arkadaşımıza Tanrıdan rahmet, kederli ailesine başsağlığı ve sabır diliyoruz.
Mavi Nota - 09.08.2021


♪ Harika bir kaynak, düşünüp, oluşturup, yaşatanlara minnet ve saygılar
oya kerimoğlu - 03.08.2021


Tüm Mesajlar

Anket


Klasik Batı Müziği dinler misiniz?

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Biret ile Kan'ın dinletisiSayı: 1433 - 26.04.2012


Aynı ülkede doğan, müzik yaşamları nerdeyse birlikte başlayan ve koşut gelişen İdil Biret ile Suna Kan'ın birlikte çok az çalmış olmaları ilginç. Öğrendiğimize göre, iki sanatçının birlikte sonat çalışları bir ilkmiş.

Önceki akşam Süreyya Operası’nda birlikte bir dinleti veren İdil Biret ile Suna Kan’ın öyküsü yalnız onların değil, bu satırların yazarının da öyküsüdür, edilgen bir konumda da olsa. 1940’larda yeteneklerinin ayrımına varılan, Cumhurbaşkanı İsmet İnönü’nün yakın ilgisi sonucu 1948 yılında özel olarak çıkarılan bir yasayla müzik eğitimi için yurtdışına gönderilen bu iki harika çocukla ilgili haberleri ilkokul ve ortaokul yıllarında Doğan Kardeş’ten izleyen bir çocuktu çünkü o da. Daha sonraları, lise ve üniversite yıllarında, Seçilmiş Hikâyeler ve Dost dergilerinde de onlarla ilgili haberler okuduğunu anımsıyor. Daha daha sonralardaysa İdil Biret’i defalarca dinledi, ama Suna Kan’ı ilk kez dinleyecekti Süreyya’da.

Cumhuriyet aydınlanmasının, Cumhuriyetin müzik devriminin hem ürünü, hem de simgesi olmuş bu iki değerli sanatçının artık yarım yüzyılı aşan müzik yaşamlarını ne kadar güncel haberlerden izledi, ne kadarını kitaplardan ya da bugünün (çok güvenilir olmasa da) bilgi kaynağı ağarasından öğrendi, bilmiyor. Aynı bilgilere herkes ulaşabileceği için de kazandıkları ödülleri, birlikte çalıştıkları-çaldıkları ünlüleri, konser ve kayıtlarını burada sıralama gereğini duymuyor.

Suna Kan’ın 1952’de, İdil Biret’in ise 1953’te Paris Konservatuvarı’nı birincilikle bitirdikten sonra, 11 Eylül 1953’te Ankara’da, Devlet Tiyatrosu sahnesinde birlikte bir konser verdiklerini Seçilmiş Hikâyeler dergisinin 20. sayısında yer alan Ali Kemal Kaya imzalı bir yazıdan öğrendiğiniyse burada açıklıyor. Derginin kapağında yer alan, iki harika çocuğu birlikte çalarken gösteren fotoğrafı, okurlarımız bu yazının yanında görecekler.

Aynı ülkede doğan, müzik yaşamları nerdeyse birlikte başlayan ve koşut gelişen bu iki sanatçının birlikte çok az çalmış olmalarıysa ilginç. İdil Biret’in eşi Sayın Şefik Büyükyüksel’in söylediğine göre, -1953’teki dinleti dışında- iki sanatçı bugüne dek birlikte birkaç kez Beethoven Üçlü Konçerto, son kez de geçen yıl Özden Toker’in 80. yaş gününde bir Beethoven Sonat seslendirmişler. 22 Nisan akşamı Fulya’da, 23 Nisan akşamı da Süreyya’da birlikte sonat çalışlarıysa bir ilkmiş.

Tarihi dinleti Beethoven’in iki keman-piyano sonatıyla başladı. Önce, Op.12 Re Majör 1. Sonat’ı, ardından da Op.24 Fa Majör Sonat’ı (İlkyaz) dinledik. İkinci bölümde çalınan Brahms’ın Op.108 Re Minör 3. Keman-Piyano Sonatı’yla dinleti sona erdi. Suna Kan yakında geçirdiği kaza nedeniyle keman çalarken acı çektiğinden “bir daha” çalmadılar. 23 Nisan nedeniyle küçük çocukların da getirildiği Süreyya Operası’nda tek bir boş yer yoktu ve Özden Toker yalnızca konser için Ankara’dan gelmişti.

Çok güzel ve anlamlı bir müzik akşamıydı.


Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.