ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 17     Sayı: 1836
Şu an 4 müzisyen gazete okuyor

Günün Mesajları


♪ Tüm Mavi Nota dostlarının ve ülkemizin Şeker Bayramını en içten dileklerle kutlar esenlikler dileriz!
editör - 02.05.2022


♪ 8 Mart"ı kadın goygoyculuğuna çevirmeden, mana ve ehemmiyetinin taşıdığı öz yapıdan koparmadan kutlanması dileğiyle, 8 Mart Emekçi Kadınlar Günü kutlu olsun
Mavi Nota - 08.03.2022


♪ Okurlarımızın ilgisine çok teşekkür ederiz!
Mavi Nota - 03.03.2022


♪ Mobildeyiz! Cep telefonu, tablet ve diğer mobil araçlarda bir tık uzağınızdayız!
editör - 17.01.2022


♪ 17. yaşımız kutlu olsun!
editör - 24.11.2021


♪ 20. yüzyılın en önemli birkaç sopranosundan birisi olarak görülen TC Devlet Sanatçısı Diva Leyla Gencer'in 93. doğum yıldönümünde saygı ve özlemle anıyoruz.
Mavi Nota - 10.10.2021


♪ Gazetemizin öğretmeni, eski danışma kurulu üyemiz, besteci ve akademisyen, hocaların hocası Sefai Acay'ı vefatının 5. yılında saygı ve özlemle anıyoruz!
Mavi Nota - 20.09.2021


♪ Mavi Nota şahane...
Can Çeliker - 18.08.2021


♪ Değerli dostumuz Keman sanatçısı Tuğrul Göğüş’ün beklenmedik anda vefatı bizleri derin bir üzüntüye sevketmiştir. Değerli arkadaşımıza Tanrıdan rahmet, kederli ailesine başsağlığı ve sabır diliyoruz.
Mavi Nota - 09.08.2021


♪ Harika bir kaynak, düşünüp, oluşturup, yaşatanlara minnet ve saygılar
oya kerimoğlu - 03.08.2021


Tüm Mesajlar

Anket


Klasik Batı Müziği dinler misiniz?

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


77 yıl gecikmiş bir 'ilkçalınış'Sayı: 1417 - 03.04.2012


Cemal Reşit Rey… Son zamanlarda tu kaka edilen Türk Beşleri’nden... Müzik öğreniminin tümünü Avrupa’da yapmış… Tam da Paris’te bestecilik öğrenimini tamamlamışken ve parlak bir geleceğin eşiğindeyken, yeni kurulan Cumhuriyet’in çağrısıyla yurduna dönüp İstanbul Belediye Konservatuvarı’nda görev almış

Aramızdan ayrıldı
ğı 7 Ekim 1985’e kadar çağdaş çoksesli müziğimize sayısız yapıt kazandırmış büyük bestecimiz… Müzikbilimci Cevat Memduh Altar’ın onun için “çoksesli Türk sanat müziğinin babası” demesi ne kadar doğru! Böyle bir bestecinin birçok yapıtının bugüne dek hiç çalınmamış olmasına ise şaşmamak olanaksız.

Neyse ki, ö
ğrencileri başta, genç sanatçılar ve orkestralar zaman zaman onun unutulmuş yapıtlarını dağarlarına alıp yaşama kavuşturuyorlar. Adını taşıyan konser salonunda, adını taşıyan senfoni orkestrasının, onun son öğrencilerinden Aydın Karlıbel’in yönetiminde 24 Mart’ta verdiği konser böyle bir konserdi işte.

Konser, Cemal Re
şit Rey’in 1935 yılında bestelediği “Başlayış / Initiation” adlı senfonik şiirinin ilkçalınışıyla başladı. Çağdaş çoksesli müziğimizin kurucularından biri olan bu büyük bestecinin bu önemli yapıtının bestelenişinden tam 77 yıl sonra ilk kez çalınmasını sağlayan öğrencileri Prof. Yalçın Tura ile Aydın Karlıbel’e teşekkürler!

“Ba
şlayış”ı Rey’in daha şanslı yapıtlarından biri, Türkiye’de ilk kez 1950’de bestelenişinden 19 yıl sonra seslendirilen “Enstantaneler” izledi. Beş fotoğrafla İstanbul’u anlatan eserin dünya ilkçalınışının ise 1932’de Paris’te Alfred Cortot yönetiminde yapıldığını ekleyelim.

Dinledi
ğimiz üçüncü yapıt, Rey’in, Faruk Nafiz Çamlıbel’in Atatürk’ün isteği üzerine yazdığı oyunu temel alarak bestelediği “Özyurt Kantatı”ydı. 1933’te bestelenip ilk kez 1947’de çalınan bu yapıtı, CRR İstanbul Senfoni Orkestrası ile birlikte TRT Gençlik Korosu seslendirdi. Solistler soprano Ece İdil, mezzosoprano Deniz Erdoğan Likos ve bariton Caner Akgün’dü. Konser, (TRT Çocuk Korosu’nun da katılımıyla) Çocuk Esirgeme Kurumu Marşı, Denizciler Marşı ve Atatürk’ün Yüzüncü Yılı Marşı’nın ardından Onuncu Yıl Marşı’yla sona erecekti ama eremedi. “Özyurt Kantatı”nın son bölümü ve “Onuncu Yıl Marşı” bir kez daha seslendirilmeden kesilmedi alkışlar.

Fotoğraf - Ömer Emrah Çakıroğlu

 


Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.