ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1929
Şu an 29 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Ankara Devlet Operisa'ndı "Don Giovanni" DoludizginSayı: 1400 - 09.03.2012


Aşkla ölüm arasında

Zavallı Don Giovanni! 17. yüzyılda
İspanya'da "Don Juan" adıyla bir edebiyat kahramanı olarak yaratıldığı günden beri ne çok esere, romana, öyküye, tiyatro oyununa, sinemaya, opera ve baleye konu oldu. Hâlâ da olmakta... Bir yanda kadınlar, aşk, tutku, öte yanda ölüm... İkisi arasında yüzyıllar boyunca gitti geldi! Ölüme meydan okumak için gücünü kanıtlamalıydı; gücünü kanıtlamak için kadınları baştan çıkardı. O, iktidar mücadelesi için kadınları, kadınlar kendi çıkarları için onu kullandı... Çözümü olmayan bir kördüğüm...

Mozart'ın en popüler, en ba
şarılı, en görkemli operalarından biri olan "Don Giovanni", Ankara Devlet Opera ve Balesi'nde doludizgin, kapalı gişe temsillere devam ediyor. Geçen hafta sonu Ankara'da eseri izleme olanağı bulduğumda, doğrusu bu denli keyif alacağımı tahmin etmiyordum. Nedeni çok basit: Zefirelli'ninki dahil olmak üzere bugüne dek bu eserin yurtiçinde ve yurtdışında sayısız prodüksiyonunu görmüş, eserin işitsel ve görsel bir şölene dönüşmesine tanık olmuştum. Hemen belirteyim Ankara'da izlediğim "Don Giovanni" dört dörtlüktü.

Ba
şarılı prodüksiyon

Librettosunu Lorenzo da Ponte'nin yazdı
ğı Mozart'ın "Don Giovannisi" hâlâ güncelliğini koruyan, birbirinden güzel aryalarla donatılmış, öyküsüyle düşündüren, müziğiyle büyüleyen başyapıtlardan biri.

Eseri sahneye koyan Yekta Kara'nın, bu eserle 3 kez "hesapla
şması"... Şöyle ki; 1980 yılında eser Ankara'da sahnelendiğinde o Donna Elvira rolünü oynuyor ve dramaturg görevini üstleniyordu. Daha sonra 1987'de İstanbul Devlet Opera ve Balesi'nde eseri sahneye koydu.

Bu üçüncüsü...

Bu kez vurgulanan ya
şamla ölüm arasındaki o kıldan ince kılıçtan keskin çizgi... Bu kez benim dikkatimi çeken, Don Giovanni'yi "ölüme meydan okuyan bir kahraman" olarak yorumlarken çevresindekileri de "kahramanlaştırması"...

Bu rejide en sevdi
ğim özellik ise şu oldu: Bir yandan yalınlık kollanırken bir yandan ayrıntılar üzerinde durulmuş. Sahne görselliğe boğulmadan, görsel efektlerden yararlanmış. (Ölüm meleklerinin devinimleri, kır kahvesinin beyaz masa iskemleleri, sahnedeki olağan üstü renk değişimleri ve müthiş etkileyici final - cehenneme iniş vb.) Ama en önemlisi bütün bunlar, temsilin hiçbir anında müziği ve sesleri gölgelemiyordu!

Müzik ve sesler ön planda

Don Giovanni rolünde Eralp Kıyıcı, Donna Anna rolünde Feryal Türko
ğlu'na, Don Ottavio rolünde Şenol Talınlı'ya doyamadım, doyamadım, doyamadım!

Şef Winfred Müller yönetiminde Ankara Devlet Opera ve Bale Orkestrası ve Korosu... İsabetli bir rol dağılımı; aksamayan sesler: Donna Elvira'da Esin Talınlı, Leporello'da Sabri Karabudak, Zerlina rolünü Görkem Ezgi, Masetto'da Cem Beran Sertkaya...

Temsilin her anında müzik ve sesler ön plandaydı.

"Don Giovanni" yi Yekta Kara belli bir döneme de
ğil, zaman dışılığa ya da her zamana yerleştirmiş. Cristian Floeren'in dekorları, aynı amaca hizmet ediyor. Kahramanların duygu dünyasını dışa vuran, sınıfsal konumlarını ortaya koyan Şanda Zıpçı'nın kostümleri çok başarılı. Fuat Gök'ün ışık tasarımı adeta kendi başına bir karakter... Zengin bir görsellikten öte, öyküyü ilerletmekte, atmosfer yaratmakta önemli bir rol oynuyor...

Bu prodüksiyona eme
ği geçen herkesi kutlarken beni çok mutlu eden bir gözlemimi vurgulamak ve paylaşmak istiyorum: Temsili sıradan bir cumartesi akşamı izledim. Gala falan değildi ve tek boş koltuk yoktu. İzleyicilerin çoğu da gençlerdi!  

Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.