ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1930
Şu an 30 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Kaynakça: Sadeddin KaynakSayı: - 05.05.2006


Kurumayan bir kaynak olarak tüm makamlarda harika eserler vermiş bulunan Sadeddin Kaynak’ı,  rahmetli dayım Cihangir Camii İmam ve Hatibi Neyzen Mustafa Tüzün’le ziyarete gitmiştik. Heyhat!   78 lik plaklardaki gazellerin hanendesi, o muhteşem ilahilerin bestekarı Hoca, felçli haliyle yatağında bizi karşıladı. Elini öptük, hayr duasını aldık. Hatırladığım aç-kapa düğmesi çekme ve itme suretiyle çalışan bir radyonun hemen yatağın yanı başında olması ve bizlere çok mültefit şekilde davranması idi. Belki eş dost ziyaretlerinin azlığı mı yoksa o zamanlar değerinin yeterince anlaşılamamasının verdiği soğukluk mu idi bu hale sebep? Kulağıma “Sadeddin Kaynak Türk Musikisi mi yapmış? Musikiyi yozlaştırmış, nedir o fantezi şarkılar” benzeri şikayetler geldikçe bu kırgınlığın sebebinin çekememezlik olduğunu 1960 lı yıllardaki, üniversite öğrencisi  bir genç olarak idrak edecek durumda değildim . Değildim ama Trabzon’da 1950 öncesi, Ümmü Gülsüm, Abdulvahap’lı (Her ikisi de Mısır’lı, müthiş sesler) filmlere yapılan Türkçe dublaj yanı sıra şarkıların da Türkçe –ve de Leylâ’lı okunması –işte Sn.Delfin Altınözlü’nün sorusunun cevabı- (bakınız ilgili makale) o zamanın televizyonsuz ve tek eğlencesi sinema olan kişileri,  bu arada çocuk yaşıma rağmen beni de etkilemişti.  

‘Harun’ur Reşid’in gözdesi’ filmindeki Segâh ‘Derman kâr eylemez, ferman dinlemez’ başlıklı Vecdi Bingöl imzalı güfteye yaptığı şarkı, ‘Bahar bitti güz bitti’ mısralı Ramazan Gökalp Arkın imzalı Nihavend şarkı (Leyla ile Mecnun filminden), hangi birini sayayım ki… ‘Menekşelendi sular’,  ‘Mehtaba bürünmüş gece’, “Ey ipek kanatlı seher rüzgârı”, “Kirpiklerinin gölgesi” onun Nihavend makamındaki eserlerinden sadece birkaçı… Safiye Ayla’nın okuduğu ilk iki şarkı bir daha bu kadar başarılı hiçbir yerde icra edilmedi. Nasıl ki “Çile bülbülüm çile” –Buradaki çile, ızdırap manasında değildir, “Öt veya şakı bülbülüm” manasındadır (gençlere bilgi) -şarkısı da özel olarak Safiye Ayla’nın okuma tekelinde idi ise… Safiye Ayla’nın okuduğu bu şarkıları belki Kalan Plak albümleri arasında bulabilirsiniz.

Sn. Altınözlü’nün bugünün solistlerinin albümlerinden dinlediği ve bunları yazısında sıra ile tanıttığı şarkıları yanı sıra, benim esas gayem, Kaynak hocanın hakikaten şaheser sayılacak bazı bestelerini sizlere tanıtmaktır. Bunlardan birçoğu maalesef  ‘Lale devrini’ yaşamadıkları için zamanımız solistlerinin dikkatini çekmiyor, belki radyolarda duyabilirsiniz: 

1)      Fuzuli güfteli Acemaşiran Lenk-fahte nakış beste  “Merhem koyup onarma sinemde kanlı dağı”

2)      Cemal Nâbedîd güfteli Muhayyer kürdi,  usülü değişmeli “Akşam, yine gölgen yine akşam”

3)      Cenap Şahabeddin imzalı Evc düyek şarkı “Doğuyor ömrüme bir yirmi sekiz yaş güneşi”

4)      Neveser aksak şarkı “Hicranla harab oldu da sevda eli gönlüm”

5)      Şedaraban aksak şarkı “Gecemiz kapkara saki, sun elin nur olsun”

6)      Hüzzam aksak “O siyah gözlerini bir daha olsun göreyim”

7)      Isfahan düyek - güfte Şeyh Galib “Fariğ olmam eylesen yüz bin cefa sevdim seni”

8)      Gerdaniye buselik “Saçlarıma ak düştü, sana ad bulamadım”

9)      Hüseyni ‘Fırat’ adıyla da bilinen “Bingöllerden süzülürsün, inersin”

10)  Hüseyni aksak türkü “Yanık Ömer…”

11)  Muhayyer curcuna şarkı “Batan gün kana benziyor”

12)  Muhayyer düyek “İşte seni seven benim”

13)  Hicazkâr düyek “Leyla, neden ses vermiyor feryadıma”

14)  Karcığar “Dağları hep kar aldı”

15)  Rast düyek “O dudaklar yine yaz geldi de bülbülleşiyor”

Ve de listedeki diğer 200 eser… Nereye sığar ki…

Sadedin Kaynak’ın halk ozanlarının şiirlerini güfte yaparak bestelediği bir seri eseri ben 1997 de  Çaddebostan Kültür merkezindeki  konserde  okutmuştum:

1)      Erzurumlu Emrah güfteli Hicaz “ Hazan ile geçti gülşen-i bûstan”

2)      Muhayyer kürdi düyek Erzurumlu Emrah “Yine bahar oldu, coştu yüreğim”

3)      Âşık Hasan güfteli hüseyni “Senin yazın kışa benzer”

4)      Karacaoğlan imzalı Zavil şarkı “Ela gözlüm yıktın benim evimi”

5)      Karacaoğlan Mahur “Ben güzele güzel demem”

6)      Karacaoğlan güfteli  “İncecikten bir kar yağar”  Segâh makamında.

7)      Karacaoğlan Evc şarkı “Ela gözlerini sevdiğim dilber”

8)      Karacaoğlan imzalı “ Benim yârim gelişinden bellidir” Hicaz makamında,

9)      Karacaoğlan imzalı Hicaz “Deli gönül gezer, gezer gelirsin”

10)  Âşık Ömer güfteli “ Ela gözlerine kurban olduğum”

Daha ilahilere dokunmadık bile… Onun hüzzam “Alma tenden canımı” güfteli Yunus ilahisi hüzzam makamının  “Bu kadar güzel”  işlenmesine en bariz örnektir.

Sahi siz Hoca”nın bestelediği Mehmet Akif güfteli ( Güfte şimdiki gibi –Bir yarışma nedeniyle bestelenmişti) İstiklal Marşını hiç dinlediniz mi?

Nasıl bir kaynakmış ama görüyorsunuz. Vallahi ben de Sn. Altınözlü gibi eserleri yazmakla bitmeyecek böyle bir bestekarı rahmetle ve saygı ile anmaktan gayrı ne yapabilirim?

 








 


Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya 1 yorum yapılmış.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.