ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18     Sayı: 1860
Şu an 11 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 24.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 15.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


♪ Ulu Önderimiz Mustafa Kemal Atatürk’ü Vefatının 84. Yıldönümünde Saygı ve Özlemle Anıyoruz!
Mavi Nota - 10.11.2022


♪ Almanya’da yaşayan bir müzisyen olarak, Mavi Nota’yı çok uzun süredir takip ediyorum. Beni hiç yanıltmadı. Özgürce doğru konulara değindiği, bilimsel yayıncılık anlayışı ile objektif habercilik yaptığı için kutluyorum. Böyle yayınların ülkemizde artması dileğiyle saygılarımı sunuyorum.
Ayşe Ersan Schütze - 08.11.2022


♪ Büyük Usta Timur Selçuk'u vefatının 2. yılında saygı ve özlemle anıyoruz!
Mavi Nota - 06.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Trabzon ZilleriSayı: 1259 - 01.07.2011


Rahmetli dedem Tahsin (Eskimişoğlu) Efendi, adı fazla duyulmamış iyi bir caz bateristi idi. Mesleği olan şoförlükte, usta bir motor tamircisi olması, 1933 model Chevrolet marka kamyonunun yer yer ona yaptığı sürprizler gereği, olur olmadık yerde tamir işlerine girişmesi, bu tamir işleri yapılırken, iki ağızlı anahtarların kamyonun demir aksamı üzerinde çıkardığı sesler onun inanılmaz derece haz aldığı tınılardı.

Evdeki kocaman Greatz marka lambalı radyoda Arap radyolarından dinledi
ği Arap müziklerinin ritimleri, Trabzon’un Boztepe’sinde kurulu olan Amerikan NATO üssünden yayın yapan radyoda çalan örneğin Frank Sinatra şarkılarının modern caz ritimleri onun ilgisini çeken seslerdi.

Evdeki kırık dökük baterinin zillerine vurarak çıkardı
ğı sesler onun en haz aldığı anları yaşatıyordu her daim ona.

İşte ben Zildjian adını ilk kez bu zillerin üzerinde okumuştum. Kendi ifadesine göre bu zilleri Trabzon’un Boztepe’sindeki NATO üssünde görev yapan bir Amerikalıdan almıştı.

Ortaokulda okuyan ve bulu
ğ dönemini yaşayan bir çocuğun üzerinde duracağı şeyler değildi tabii bunlar. Ancak yıllar ilerleyip müziğin içine daha bir girdikçe, dünyanın o müthiş rock gruplarını beynime kazıdıkça, bu müzik gruplarını daha çok merak eder oldukça Zildjian Cymbals markasını ve bu marka zillerin dünyanın en iyi üç, dört markasından birisi olduğunu öğrenmiştim.

Müzik yapma sevdası u
ğruna İstanbul yollarına düşğüm sıralarda, İstanbul’da tanışğım, sonradan Turgut Özal’ın damadı olacak olan Asım Ekren gibi müzisyenlerden Zildjian Cymbals’ın aslında Karadeniz, büyük olasılıkla da Trabzon menşeli olduğu yönünde bilgiler edinmem beni inanılmaz derecede heyecanlandırmıştı.

Trabzonlu Müzisyenler ve Musıkimizde
İz Bırakanlar adlı kitabımın araştırmalarını yaptığım günlerde Zildjian ailesi ile ilgili bilgi edinebilmek için birçok yerle yazışmak durumunda kalmış ve ailenin devamı olduklarını söyleyen İstanbul’da yaşayan kimi şahıslarla mektuplaşarak aile hakkında bilgi almıştım.

Zildjian ailesi, 17. yy.da, Trabzon’un, Yeni Cuma Mahallesi ile Boztepey-i Bâlâ Mahallesi’nin kesi
ştiği bölgede (muhtemelen bugünkü Ali Sokak) bir yerlerde ikamet ediyorlardı. Ermeni kökenli olup Trabzon’a 1464 yılında Kars’dan göç etmiş olan ve henüz bu soyadları ile tanınmayan aile, geçimini seyyar kalaycılık yaparak sağlıyordu.

Trabzon'a gelip yerle
ştikten sonra, daha çok azınlık tebaya ait tüccarların ticaret yaptığı bugünkü Kundurucalar Caddesi’nin Semerciler mevkiinde bir kalaycı dükkânı açan ailenin, bugün bilinen o tarihte yaşamış 1. nesil büyüğü Kerope tamamen kendi el emeğinin ürünü olan ve ailenin adının bugünlere taşınmasına vesile olan el yapımı zili, Padişah IV. Murat’tan izin almak suretiyle 1623’de kalaycılık yaptığı bu küçük dükkânında üretir.

Trabzon, bir kültür ve ticaret dolaysıyla Levanten kenti olması özelli
ğini her zaman taşıdığından, kente gelip giden, özellikle devrin sanatçıları, müzisyenler, gezgin gazeteciler, kumpanyalar, sirkler tarafından bu ziller tanınır ve o dönemde “Trabzon Zilleri” adıyla tarif edilir.

Döneminde sadece Avedis ‘in bildi
ği bir formül çerçevesinde üretilen ziller kısa zamanda ünlenir. Osmanlı İmparatorluğu’nun her bir yanından, Avrupa’dan talep gelir. 1660 yılına gelindiğinde Trabzon Zilleri’nin ünü imparatorluğun ve Avrupa’nın dört bir yayına yayılır. 1680 yılında ise dönemin batılı bestecileri bu zilleri tanıyarak orkestraya sokmuşlardır.

Bu arada
İstanbul’da Samatya’da da bir dükkân açılır ve Trabzon Zilleri burada satışa sunulur. Bu durum böyle yaklaşık l30 yıl kadar sürer. Aile, nesilden nesile bu aile sanatını el üstünde tutar ve yaşatır.

1758 yılında Trabzon Zilleri’nin
İstanbul’da üretimin gerçekleştiren Avedis’e Padişah III. Osman tarafından Zildjian soyadı verilir. Soyadının açılımı "Zil" Türkçedeki aynı anlama gelen zil, "dj" yapan ve "ian" ise Ermenicede"oğlu" anlamına gelmektedir.

1780'lerde ise dönemin askeri bandolarında, Haydn ve Mozart'ın eserlerinde Trabzon zili yerini bulmu
ştur.

1851'de Avedis II Zildjian zilleri Avrupa’da bu sefer fuarlarda tanıtmı
ş ve oğlu Kerope Zildjian (bugünkü Zildjian K serisine adını veren kişi) ise Avrupa üzerinden yurt dışına satışlara başlamıştır. 1868'de ise Sultan Abdülaziz'in desteğiyle, şirket devletten mali yardım alarak 1909'da yurt dışında ikinci bir fabrika açabilmiştir.

20. yy.ın ba
şlarında Trabzon’daki faaliyetlerini İstanbul’a taşıyan Zildjian ailesi o yıllara kadar üzerine Trabzon Zilleri damgasıyla ürettiği zillerinin Trabzon’daki üretimine son vermiştir.

Bu tarihe kadar Trabzon Zilleri olarak bilinen Zildjian marka ziller “
İstanbul Zilleri” olarak tanınmaya başlamıştır.

Ailede babadan o
ğla geçen bu meslek, torun Mikael  Zildjian’ın yurt dışında ölmesiyle son bulmuştur.

Kerope Zildjian'ın torunu olan Mikael Zildjian efsanesi ölünce herkes formülle beraber her
şeyin yok olup gittiğini zanneder, ancak ustanın dokuz yaşındaki çırakları Mehmet Tamdeğer ve Agop Tomurcuk bu efsaneyi devam ettirirler.

1981yılında yine
İstanbul'da zil yapımına bir el tezgâhında işe başlarlar. Agop Tomurcuk'un 1996 yılındaki talihsiz ölümü üzerine Mehmet Tamdeğer İstanbul Zilleri’ni yapmaya devam eder. Ancak Agop Tomurcuk'un oğulları şirket üzerindeki haklarını alıp kendi yollarına ayrı bir firma ile devam etmek isteyince, firma, İstanbul Mehmet ve İstanbul Agop olarak ikiye ayrılır.

Ziller 20.yy ba
şlarında sadece Türkiye' de üretilirken Trabzon’da üretilen zillerin üzerine  “Made in Trabzon”, İstanbul’da üretilen zillerin üzerine "Made in İstanbul" damgası basılırdı.

1981 yılından itibaren sadece
İstanbul’da üretimine devam edildiği için zillerin üzerine "Made in Turkey İstanbul” damgası basıldı.

Zillerin son 60 yıl içindeki kullanıcıları arasında The Beatles, Pink Floyd, Deep Purple, Cream, Rolling Stones, Jimi Hendrix, Gun's N Roses, Joe Morello gibi ünlü isimler, topluluklar vardır.

Bugün Zildjian ailesinin 15. ku
şak mensupları dünyaca ünlü bu zilleri üretmektedir.

Günümüzde el yapımı zilleri dünyada sadece
İstanbul Mehmet - Agop, Bosphorus, Turkish, Pasha, Amedia, Masterwork ve Diril markaları üretmektedir.

Zildjian firması ise ölen Mikael Zildjian'ın amcao
ğlu Avedis Zildjian' ın 1929 yılında Amerika'ya gidip İllinois’de fabrikasyon mal üretimini başlatmasıyla günümüzdeki şeklini almıştır.

Ayrıca Avedis Zildjian'ın o
ğlu Bob Zildjian ise günümüzde Sabian markalı zilleri üretmekte.

Piyasaya Paiste, Meinl gibi fabrikasyon mal üreten markaların girmesiyle beraber el yapımı zillerin çekiçlenmesi halen çok az ki
şi tarafından bilinmektedir.

Kaynak: Zildjian ar
şivi


Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.