ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18     Sayı: 1861
Şu an 6 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 24.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 15.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


♪ Ulu Önderimiz Mustafa Kemal Atatürk’ü Vefatının 84. Yıldönümünde Saygı ve Özlemle Anıyoruz!
Mavi Nota - 10.11.2022


♪ Almanya’da yaşayan bir müzisyen olarak, Mavi Nota’yı çok uzun süredir takip ediyorum. Beni hiç yanıltmadı. Özgürce doğru konulara değindiği, bilimsel yayıncılık anlayışı ile objektif habercilik yaptığı için kutluyorum. Böyle yayınların ülkemizde artması dileğiyle saygılarımı sunuyorum.
Ayşe Ersan Schütze - 08.11.2022


♪ Büyük Usta Timur Selçuk'u vefatının 2. yılında saygı ve özlemle anıyoruz!
Mavi Nota - 06.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Geçmişin kayıp bestecileri Sayı: 1188 - 16.03.2011


Almanya’da Nazi dönemi, sanat dünyası için de karanlık yıllar anlamına geliyor. Bu dönemde Almanya ve sınır bölgelerinde yaşayan çok sayıda bestecinin eseri ortadan kayboldu. Sanatçılara sahneye çıkma yasağı getirilirken, bazıları kaçtı, bazıları da toplama kamplarında hayatını kaybetti. Ancak kayıp müzisyenlerin besteleri ise yaşamaya hep devam etti. ABD'deki Teksas Üniversitesi müzik profesörlerinden Timohty Jackson da başlattığı bir proje ile kayıp bestecilerin izini sürüp onların eserlerini tekrar gün ışığına çıkarmayı hedefledi. Ve bunu büyük ölçüde de başardı.

"Paul Kletzki, ilk büyük çıkı
şını yaşadığında, Hitler iktidara geldi ve geleceğinin mahvolacağı Kletzki için çok aşikârdı." Timothy Jackson bu sözlerle Kletzki'nin yaşadıklarının şaşırtıcı olmadığını söylüyor. Paul Kletzki, müzik profesörü Timothy Jackson’ın hakkındaki veri ve çalışmaları bir araya getirip kısmen yayınladığı 10 kayıp besteciden biri. Kletzki, 1900 yılında Polonya’nın Lodz kentinde dünyaya geldi ve Alman müzik sahnerinde çok hızlı şekilde bir yıldıza dönüştü. Ancak Kletzki bir Yahudi idi. Yahudi besteciler, hangi müzik türüyle ilgilenirlerse ilgilensinler, Naziler tarafından sınır dışı ediliyordu. Kletzki önce İtalya’ya ardından Rusya ve İsviçre’ye kaçtı. Jackson, ailesi ve kız kardeşi Nazilerin işkencesi sonucu hayatını kaybeden Kletzki’nin 1942 yılında beste yapmayı bıraktığını söylüyor.

Kletzki, bestekârlı
ğı bırakıp orkestra şefliğine başladı ve bestelerini yazdığı kâğıtları bir sandığa koyup toprağa gömdü. Bu sandık 1964 yılında tekrar bulunduğunda ise sanatçı bunun açılmasına izin vermedi. 1973 yılında Kletzki’nin ölümünden sonra eşi Yvonne, tüm çalışmalarının sandıkta yer aldığını fark etti. Yvonne Kletzki tüm belgeleri daha sonra Profesör Jackson'a iletti. Ve Kletszki'nin eserleri bir CD olarak satışa sunuldu. Hatta keman eşliğinde yaptığı son kayıt bu yıl Grammy Müzik Ödülleri’nde aday gösterildi.

Müzik profesörü Timothy Jackson, projesine 1990’lı yılların ba
şında başladı. O zamanlar ünlü Viyanalı müzik teorisyeni Heinrich Schenker ile aynı dönemde yaşamış besteciler üzerinde araştırma yaptığını söyleyen Jackson, Kiel Üniversitesi’nde ders veren ve Schenker’in meslektaşı olan Reinhard Oppel’in ismine rastlamış. "Şans eseri o dönem Almanya’da ders veriyordum ve Bay Oppel’i ziyaret edip belgeleri görebildim. Oldukça enteresandı. Ayrıca, Oppel’in daha yayınlanmamış çok sayıda eseri bulunuyordu. O zaman, bu müziği tekrar hayata döndürmeye karar verdim" şeklinde konuşan Jackson, Oppel’in oğlu Kurt’un babasının belgelerini sakladığını söylüyor.

Kurt Oppel, 1878 yılında Grünberg kentinde dünyaya gelen babasını hâlâ hatırlayabiliyor. Oppel, çocukları ve dördüncü e
şini geçindirebilmek için koro şefliği de yapmış. "Prensip olarak Hitler adını hiç ağzına almazdı. Her zaman, elini Naziler gibi havaya kaldırıp yani ’Heil’ demeden selam verirdi. Biraz mırıldanır ya da 'iyi günler' derdi“ diyen Kurt, babasının Hitler ve Nazileri çok fazla tutmadığını gizlemiyor.

A
ğır kalp rahatsızlığı olan Reinhard Oppel, 1941 yılında oğlu Kurt 11 yaşındayken hayatını kaybetmiş. İkinci Dünya Savaşı sonrası yaşadığı Leipzig kentinden Batıya geçen Kurt, babasının eserlerini yanında götürememiş ve onları arkadaşlarında bırakmış.

Berlin Duvarı yıkıldıktan sonra ise babasının kayboldu
ğunu düşündüğü eserlerinin aslında sağlam bir şekilde durduğunu öğrenmiş. Timothy Jackson ile görüştükten sonra, tüm belgeleri Teksas’a göndermiş.

Jackson,
şimdi başka kayıp bestecileri de bulmayı umut ediyor. Washington’daki Soykırım Müzesi’nin küratörü Bret Werb, Naziler tarafında takip edilen ya da öldürülen çok sayıda bestecinin zamanla tekrar keşfedilip eserlerinin tanındığını söylüyor.

Kaynak: dw

 

Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.