ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 17     Sayı: 1837
Şu an 2 müzisyen gazete okuyor

Günün Mesajları


♪ Tüm Mavi Nota dostlarının ve ülkemizin Şeker Bayramını en içten dileklerle kutlar esenlikler dileriz!
editör - 02.05.2022


♪ 8 Mart"ı kadın goygoyculuğuna çevirmeden, mana ve ehemmiyetinin taşıdığı öz yapıdan koparmadan kutlanması dileğiyle, 8 Mart Emekçi Kadınlar Günü kutlu olsun
Mavi Nota - 08.03.2022


♪ Okurlarımızın ilgisine çok teşekkür ederiz!
Mavi Nota - 03.03.2022


♪ Mobildeyiz! Cep telefonu, tablet ve diğer mobil araçlarda bir tık uzağınızdayız!
editör - 17.01.2022


♪ 17. yaşımız kutlu olsun!
editör - 24.11.2021


♪ 20. yüzyılın en önemli birkaç sopranosundan birisi olarak görülen TC Devlet Sanatçısı Diva Leyla Gencer'in 93. doğum yıldönümünde saygı ve özlemle anıyoruz.
Mavi Nota - 10.10.2021


♪ Gazetemizin öğretmeni, eski danışma kurulu üyemiz, besteci ve akademisyen, hocaların hocası Sefai Acay'ı vefatının 5. yılında saygı ve özlemle anıyoruz!
Mavi Nota - 20.09.2021


♪ Mavi Nota şahane...
Can Çeliker - 18.08.2021


♪ Değerli dostumuz Keman sanatçısı Tuğrul Göğüş’ün beklenmedik anda vefatı bizleri derin bir üzüntüye sevketmiştir. Değerli arkadaşımıza Tanrıdan rahmet, kederli ailesine başsağlığı ve sabır diliyoruz.
Mavi Nota - 09.08.2021


♪ Harika bir kaynak, düşünüp, oluşturup, yaşatanlara minnet ve saygılar
oya kerimoğlu - 03.08.2021


Tüm Mesajlar

Anket


Klasik Batı Müziği dinler misiniz?

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Cumhuriyet’in müzik ortamının öncü sanat adamları: “Türk Beşleri”Sayı: 1149 - 20.01.2011


Otantik, genel olarak kabul edilen anlamıyla “Su katılmamış köklü ve değişmez gerçek”tir cümlesiyle tanımlanır. Soyut kavramı ise bazı kaynaklarda hiçbir şeyi usa getirmeyen, hiçbir anıya yer vermeyen çaba olarak belirtilmektedir. Bu uç/sınır tanımlamalar geleneksel ve modern yaklaşımları tanımlamada yalnızca teorik yönden bir hedef, olgu ya da temel belirleme olarak ortaya konulur. Bu kavramların uygulamada “katılmamış” ya da “çaba” eylemleriyle ifade edilmesinden de anlaşılacağı gibi, anlık başkalaşımlara uğradığı, sayısız çağşımlarla doğal bir değişim geçirdiği görülür. İki kavramın oluşturduğu sayısız çağşım, “uç noktalardan alınan güç sayesinde” sanatsal ifadelerin aracılığı ile aslında sanatçılar tarafından daha merkezde bir yerlerde sorgulanır. Böylece hedeflenen köklü ve çağdaş bir “Ulus”ta geleneksel kavrayışın yanı sıra, klasik anlamda ele alınan evrenselliğin temsiline ilişkin sorunlar çağımıza özgü bir bakışla ele alınır.

Cumhuriyet’in kurulu
ş döneminde müzik kültürümüzün çağdaşlık atılımlarında köken olarak kabul edilen halk kültürü ile “muasır medeniyet” olarak hedef gösterilen “Batı”nın müzik tarihinde yer etmiş sofistike ve karmaşık müzik tekniklerinin sentezi ile biçimlenecek “Çağdaş Türk Müziği”ni yaratma, yayma, ve yaşatma görevi “Türk Beşleri”ne verilmişti. Bu durum, aynı zamanda “kurumsallaşma”nın gereklerini ve görev alanlarını belirlemeyi gerekli kılıyordu. Bu kurumsallaşmanın çağdaş bir kimlik ve içerik taşıması amacıyla, “Türk Beşleri”nin Batı’da eğitim almalarına olanak sağlandı.

Geleneksel ve modernin senteziyle müzik üzerine ça
ğdaş sonuçlara varmak önemli olandı. Sözü edilen iki kültürel anlatı, yaşadığımız zor coğrafyada ve koşullarda her dönem için köklü ve kalıcı bir “Ulus” olmanın çağdaş ve kültürel anlamda ön koşuludur.

“Türk Be
şleri” bu hedefler doğrultusunda halkın içinde çalıştılar. Müzik kurumlarımıza kısıtlı olanaklar içinde çağdaş eğitim ilkeleriyle birlikte yüzlerce yıllık “konservatuar” ruhunu, disiplinini aşıladılar. Kendilerinden sonra gelen kuşaklara, öğrencilerine model oluşturdular. Yaratıcılıklarını bilgileriyle kaynaştıran eserler üretmenin ötesinde, Cumhuriyet’in kuruluş yıllarında aydın bir Cumhuriyet bireyinin yapması gereken onlarca, yüzlerce işi üstlendiler.

Cumhuriyet’in müzik alanındaki atılımlarının öncelikli hedefleri, övünç kayna
ğımız olan müzik eğitimcileri ve sanatçıları yetiştirmek olduğu kadar, çocukların ve gençlerin çağdaş anlamda yetiştirilmesidir. Bu hedef, ilerlemeye ve gelişmeye olan inanç ve saygıyla tüm zorluklara rağmen büyük ölçüde gerçekleşti. 

Bundan sonra önemli olan “Ulus” olarak kültürel zenginli
ğimizin tüm bileşenleriyle daha ileri ve çağdaş adımlar atabilmemizdir. Onların sonraki kuşaklara teslim ettiği yerden eksikleri tamamlayarak, müzik kültürümüzün geleneksel ve evrensel kimliğini temsil eden  nitelikli tüm çeşitlerini gözetmek ve çağımıza özgü gereklilikleri tartışarak daha etkili adımlar atmak gerçek görevimiz olmalıdır. Gereksiz kavgaların ve kutuplaşmaların, ne yazık ki sanatın önemsiz kılınmasına yol veren anlayışların var olduğu çağımıza özgü küresel akışların hedefindeki ulusumuza hiçbir katkısı yoktur.

“Türk Be
şleri”nin müzik anlayışları ve ürünleri gerçek birer Cumhuriyet Dönemi kültür mirasıdır. Onların ulusal bilincimizden ve kültürel belleğimizden silinmesine yönelik her türlü girişim, toplumumuzda çok güçlü bir biçimde mevcut olan Cumhuriyet bilinci karşısında erimeye mahkûmdur.

*Fotograf:
İsmet İnönü ve Ahmet Adnan Saygun    (Bando Okulları Komutanlığı Arşivinden) 


müzed

Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.