ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1930
Şu an 23 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Belediye Konservatuarları ve Sorunları.Sayı: - 06.12.2005


İlk belediye konservatuarı 1915 yılında İstanbul´da İstanbul Şehremaneti´nin girişimi ile Darülbedayi´nin kurulmasıdır. Darülbedayi´nin iki bölümü vardı. Bunlar Tiyatro ve Müzik bölümleri idi. Bu kuruluşun başına Avrupa çağında sanat adamı olan “Andra Antonia” getirildi.


Müzik bölümünün amacı Klasik Musikimizi unutulmaktan ve bozulmaktan kurtarmak, klasik eserleri aslına uygun olarak notaya almak, onları yaşatmak, musiki zevkini topluma yaymaktır. Darülbedayi 1916 yılında mali sıkıntı yüzünden kapatıldı (1) 


Cumhuriyet Dönemi´nde İstanbul Belediye Konservatuarı yeniden açıldı. Maarif Vekâleti´nin 9 Aralık 1926 tarihli yazısı uyarınca tasnif ve tespit heyeti kuruldu.
Rauf Yekta Bey, Muallim İsmail Hakkı Bey ve Zekaizade Hafız Ahmet Ersoy bu kurulun üyeliğine getirildi. Sonradan Dr. Suphi Ezgi katıldı. Konservatuarın bayına Hüseyin Saadettin Arel getirildi.(2)
Cumhuriyetten sonra, yaygın eğitim kurumları (halk eğitim merkezleri, musiki cemiyetleri, dernekler ve belediye konservatuarları) nın sayısı arttı.(3)


Yaygın eğitim, örgün eğitimin yanında veya dışında tasarlanmış, planlı, düzenli ve programlı faaliyetlerin tümünü kapsamaktadır. Yaygın eğitim bir bakıma örgün eğitimin tamamlayıcısı ve ulusal kalkınma amaçlarının yardımcısıdır. İşte belediye Konservatuarları da geniş hizmet veren yaygın eğitim kuruluşlarıdır.
Daha önceden de bahsedildiği gibi ilk olarak bu konservatuarlarda Türk Sanat müziği bölümleri açıldı. Sonradan bunu Türk halk müziği, Halk Oyunları, Tiyatro, Batı Müziği ve Resim bölümleri izledi.
Buralarda müzik eğitiminin üç ana türünden (genel müzik eğitimi, özengen müzik eğitimi ve mesleki müzik eğitimi) özengen yani amatör müzik eğitimi verilmiştir.


Özengen müzik eğitimi, müziğe ya da müziğin belli başlı bir dalında özengence (amatörce) ilgili, istekli ve yatkın olanlara yönelik olup, etkin bir müziksel katılım, zevk ve doyum sağlamak ve bunu alabildiğince sürdürüp geliştirmek için gerekli müziksel davranışlar kazandırmayı amaçlar.
Özengen müzik eğitimi, herhangi bir düzeyde herkes için zorunlu değildir. Tam tersine ilgi, istek ve yatkınlık ile etkin bir katılım için gerekli fırsat ve olanaklara bağlı olup seçmelidir. (4)


Aslında her kişide az çok müziksel algılama, müzik yapma ve müziksel yorumlama, müziksel yaratma güdüsü vardır. Bu güdü, öğrenci eğer okuduğu okullarda müzik dersi görmediyse veya müzik öğretmeni yoksa ortaya çıkarılıp geliştirilemiyor. Onun için kişinin özellikle gönüllü-istekli-etkin katılımını esas alan ve kişiyi buna göre yönlendirip özendiren bireysel ve toplu eğitim uygulamalarında kolayca kendini belli eder, gelişme olanağı bulur. Bu konuda özengen müzik eğitimi, genel müzik eğitimine göre çok daha elverişli ortamlar sağlar.


Özengen müzik eğitiminde, müziği herhangi bir parasal ya da maddi karşılık beklemeksizin, yalnızca zevk ve doyum sağlamak için yaparak yaşayan ve bunu adeta kendisi için bir yaşam biçimi haline dönüştüren müzikseverler ve amatör müzikçiler yetiştirmeye dönük bir strateji uygulanır.

Belediye Konservatuarlarına Öğrenci Alınması:
Her yıl öğretim yılı başlamadan bir ay önce duyuru yapılır. Yaşları 16 ile 35 arasında olanlar ön kayıt yaptırarak belirtilen günde yetenek sınavına girerler. Bölüm şefleri ve öğretmenler kurulunun ihtiyaca göre uygun göreceği sayıda öğrenci alınır. Sınavı kazanan öğrenciler kesin kayıtlarını belirtilen süre içinde yaptırırlar.
Bazı konservatuarlarda bölümlere kesin kayıtlar hemen birinci yarıyıl sonunda başarı durumlarına göre yapılır. Başarılı olanları kesin kayıtları hemen yapılır, başarısız olanların ise kayıtları silinir.(5)
Çocuk korolarında ise 8–13 yaşları arasında bulunan çocukların sınav ve kayıtları aynen büyüklerde olduğu gibi yapılır.




1-Cem Behar, “Ziya Gökalp ve Türk Musikisi” Tanzimat’tan Günümüze Türkiye Ansiklopedisi İstanbul, cilt–1 s.1235
2-Filiz Ali, “Türkiye Cumhuriyeti´nde Konservatuarlar “Tanzimat’tan Günümüze Türkiye Ansiklopedisi İstanbul, cilt–2 s.1531–1534
3-Ali Uçan, Türk Müziği Eğitim Tarihi (ders notu) G.Ü. G.E. F. Ankara(1988–1989) S.78–80
4-Ali Uçan, Müzik Eğitimi Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara 1994 s.27–30
5-Bkz. Ek–1 Samsun Belediye Konservatuarı İmtihan ve Sınıf Geçme Talimatnamesi



 

Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.