ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1930
Şu an 20 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Atlas gelecekten umutlu Sayı: 1096 - 01.11.2010


Yalnızca yaptığı müzikle değil, iç içe geçmiş kültürlerin nadide bir örneği olarak karşımıza çıkan Natacha Atlas, Burhan Öçal ve Jean Michel Jarre gibi isimlerle birlikte çalışmıştı

Arap asıllı, Belçika doğumlu Natacha Atlas, müziğinde mükemmel bir karışımla sunduğu birbirinden farklı oryantal ve elektronik öğelerle değil, iç içe geçmiş kültürlerin nadide bir örneği olarak da öne çıkıyor. Fas, Mısır ve Kudüs kökenli bir ailenin torunu ile sonradan İslam’ı seçmiş bir İngiliz annenin çocuğu olarak Avrupa’da doğmuş Atlas’a ataları Yahudi’dir diye saldıranlar olmuştu. Atlas’ın cevabı ise, büyük büyük dedesinin Yahudi olduğu ve Araplarla birbirinden ayrılmaz kültürel bağları olan Yahudiliğin onun için sorun teşkil etmediği şeklindeydi. Çok dilli bir kültürde büyümesinin sonucu olarak, şarkılarında da Arapça, İngilizce ve Fransızca kullandı.

Doksanlı yılların başında Transglobal Underground ile eklektik bir elektro-dans müzik örneği sunan Atlas, ilerleyen yıllarda solo albümleri, aralarında Burhan Öçal, Jean Michel Jarre gibi müzisyenlerle ortaklıkları ve Kim Ki-Duk’un Boş Ev isimli filminde olduğu gibi soundtrack çalışmalarıyla nadide ve özgün bir ses olarak güzel bir kişisel tarihe sahip oldu.

2010 yılında çıkardığı Mounqaliba isimli albümle yine dikkatleri üstüne çekti. Albümde Nick Drake’ten River Man ve Françoise Hardy’den La nuit est sur la ville yorumlarına da yer veren Atlas, son dönemde olduğu gibi, geleneksel olarak tanındığı Arapça pop-füzyon tavrından iyice uzaklaşmış ve piyano ile yaylılara ağırlık veren şarkılarla müzikal tavrını yenilemişti. Son albümünde de bu yenilikçi tarzını sürdüren şarkıcı, özellikle piyanist Zoe Rahman’ın eşliğinde ördüğü şarkıların yanı sıra, 20 kadar Türk müzisyenin eşlik ettiği ve kökleri 12. yüzyıl Endülüs Araplarına dayanan şarkı/ağıt formu Muwashah/Muvaşşah’da kanun ve ud’un modern şarkı formatlarında kullanımıyla müthiş bir iş çıkarıyor ortaya.

Albümü dinlerken, kendini bir Anglo- Ortadoğulu olarak niteleyen Atlas’ın, çocukluğunda Belçika’da bir kulüpte duyduğu Arapça şarkıyla içindeki doğululun aniden ortaya çıkmasına benzer olarak şarkı aralarında konuşan insanların ciddi seslerini duyuyoruz. Bu konuşmaların nedeni aslında albüm çıkmadan önce Natacha Atlas’ın myspace sayfasına yazdığı blogda saklı. Atlas, yazdığı notta Zeitgeist isimli bir film izlediğini özellikle de devam filmi olan Addendum’u herkesin seyretmesi gerektiğini söylüyordu. Filmi izledikten ve sosyal mühendis Jacque Fresco’yu dinledikten sonra, çocuklarımız için bir gelecek umudunu tekrar kazandığını belirtiyordu.

Atlas’tan Venüs’e yeni bir toplum rüyası

Natacha Atlas’ın son albümünde şarkı aralarında yer alan ses kayıtları Zeitgeist: Addendum filmine gönderme yapan sosyal teorisyenler Peter Joseph ve Jacque Fresco’ya ait. İkili, özellikle internette ücretsiz dağıtılan ve altyazı çevirilerinin gönüllülerce yapıldığı belgesel dizisi Zeitgeist ile Venüs Projesi olarak da bilinen, tasarlanabilir bir gelecek projesini anlatıyor.

Özellikle Atlas’ı etkileyen ikinci filmde, dünyada yozlaşmaya neden olan para ve sermaye odaklı anlayışın, yerini kaynak kullanımını odak alan alternatifler üreten çözümlere odaklanılıyor. Mevcut düzende en güçlü kolektif bilinç olan internetten başlayıp nano-teknoloji ya da ortak kullanıma göre tasarlanmış yeni kentler çevresinde bir geleceğin resmedildiği belgesel, bir yanıyla sistemin açıklarını ve eksiklerini gösteren sağlam bir eleştiri olsa da, zaman zaman gayet akıllı endüstriyel tasarımcıların yarattığı futurist bir gelecek hayaline sıkışmış izlenimi veriyor.

Yine de Addendum ve Venüs Projesi sayesinde çokkültürlü yaşam umudunun arttığını söyleyen Nataca Atlas’ın hatırına, bahsettiği filmler izlenebilir. Üzerine bir de, aralık ayında İstanbul’a geleceği belirtilen Natacha Atlas, yeni albümünden şarkılarla canlı izlenirse, gelecek o zaman herkese daha aydınlık görünecektir.

Opera yazmış tek ressam

Salvador Dali 1927 yılında Madrid’de Cafe Regina Victoria’da Federico Garcia Lorca ile otururken, daha sonra Etre Dieu/Tanrı Olmak ismini alacak opera için libretto yazmaya başladı. Aradan uzun yıllar geçtikten sonra, 1974 yılında müzikleri Igor Wakhevitch, dizeleri ise Manuel Vazquez Montalban ile tamamlayıp kaydettiler. Arada geçen sürede Lorca ölmüş, Dali ise popülerliğini kazanıp devasa bir sektör olmuştu.

Dali, Montalban’ın yazdığı metni kayıt esnasında aynen okumayı reddetti ve “Dali kendini tekrarlamaz!” diyerek doğaçlama okuma yaptı. Dali, 1985 yılında opreayı görselişitsel şiir gibi düşünüp yayımlamış. Bu versiyonda Dali tabii ki Tanrıyı oynarken, Brigitte Bardot, Rus imparatoriçesi II. Katerina ve Marilyn Monroe da arzı endam eylemiş. Katerina ve Monroe striptiz kızları şeklinde gösterilmiş. Altı bölümlük çalışma üç plak halinde yayımlanmış. Bu kopyalar oldukça nadir bulunuyor. Daha sonra bir Alman kayıt şirketi plakları CD olarak yayımlamış ama bu firma da kapanınca, opera kayıtları yine ancak koleksiyonerlerde görülür olmuş. Salvador Dali, yapıtının şanssızlığına rağmen, opera yazmış tek ressam olma özelliğini sürdürüyor.

baris@futuristika.org

Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.