ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1931
Şu an 5 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Opera ve bale hâlâ sürgünde Sayı: 1077 - 01.10.2010


AKM’den mahrum olan İstanbul Devlet Opera ve Balesi’nin Genel Müdür ve Sanat Yönetmeni Suat Arıkan, “AKM projesinde sanatçıların önerileri önemsenmedi” diyor.

İstanbul Devlet Opera ve Balesi yeni sezona yine sürgünde girecek. Zira AKM iki yıldır kapalı ve daha ne kadar kapalı kalacağı da meçhul. İşin trajikomik tarafı ise bunca zamandır AKM’ye bir tek çivi dahi çakılamamış olması.

Biz de üç yıldır Süreyya Sahnesi’ne mahkûm olan İstanbul Devlet Opera ve Balesi’nin Müdür ve Genel Sanat Yönetmeni Suat Arıkan ve Başkoreografı Ayfer Zeren’le hem bu sezonun repertuvarı, hem de AKM’yle ilgili gelişmeler hakkında konuştuk. Yeni sezon, 2 ekim akşamı Aya İrini’de düzenlenecek bir konserle açılacak. Konserde bu sezon sahnelenecek eserlerden aryalar seslendirilecek. Geçen sezon sanatseverlerle buluşan La Traviata, Don Pasquale, Hoffmann’ın Masalları, Figaro’nun Düğünü operalarıyla Şen Dul operetinin bu yıl da sahneleneceğini söyleyen Suat Arıkan’dan yeni eserler hakkında da bilgi alıyoruz.

Çağdaş operayla tanışacağız

Rossini’nin Sevil Berberi, bu sezonun yeni eserlerinden biri. Beaumarchais’nin kaleme aldığı Figaro Serisi’nin ilki olan Sevil Berberi, müziği Mozart’a ait olan, serinin ikinci eseri Figaro’nun Düğünü’yle eşzamanlı olarak sahnelenecek. M. Leight’in Mançalı Adam müzikali ile Aydın Büke’nin, Mozart ve onun üç operasının librettosunu yazan Lorenzo Da Ponte hakkındaki müzikli sahne eseri Wolfgang ve Lorenzo da izleyicilerle buluşacak.

Sezon repertuvarının en ilginç eseri ise Benjamin Britten’ın korku operası The Turn Of The Screw. İstanbul Operası’nda ilk kez 20. yüzyılda yazılmış çağdaş bir opera sahneleneceğini söylüyen Suat Arıkan, sözlerine şöyle devam ediyor: “Bu, çocuk tacizini anlatan bir korku operası. İlk kez bir korku operası sahneleyeceğiz. Bu eserde her enstrümandan bir tane var. Bu da herkesin solist olması anlamına geliyor. Koro da yok.”

Bu yıl, Mozart’ın Requem’iyle Selman Ada’nın bestelediği Mevlüt’ün birarada seslendirilmesi planlanıyor. Bir ağıt ve yakarış olarak tanımlayabileceğimiz Requem’le onun İslam dinindeki karşılığı olan Mevlüt’ü biraraya getirmek Suat Arıkan’ın fikriymiş. Requem-Mevlüt, Leyla Gencer’in ölüm yıldönümü olan 10 mayısta seslendirilecek. Müziklerini Çetin Işıközlü’nün yazdığı Çocuk Dünyası ve Müziğe Dokunmak, bu sezonun yeni çocuk oyunları.

Bale repertuvarı hakkındaki bilgileri Başkoreograf Ayfer Zeren’den aldık. Daha önce İzmir Operası’nda sahnelenen ve koreografisi Uğur Seyrek’e ait olan Otello balesi, dekor ve kostüm değişim programı çerçevesinde bu yıl İstanbul’a gelecekmiş. Alman koreograf Uwe Scholtz’un imzasını taşıyan II. Senfoni adlı neoklasik bale ile Patrick De Bana’nın, İstanbul’dan esinlenerek hazırladığı Batık, birarada sahnelenecek. Türk balesinin kurucusu Dame Ninette de Valois’nın 10. ölüm yıldönümü dolayısıyla 27-28 mayıs tarihlerinde özel bir gece düzenleneceğini de öğreniyoruz.

“Ajans bizi dikkate almadı”

Opera ve bale sanatçıları, AKM kapandığından beri repertuvar konusunda da kısıtlamalara gidiyor. Bu konuda oldukça dertli olan Ayfer Zeren sözlerine şöyle devam ediyor: “Biz opera ve baleyi belli bir düzeye taşımak istiyoruz ama Süreyya Sahnesi’ne mahkûm olduğumuz için bunu yapamıyoruz. Salon kiralarının çok yüksek olması, mevcut sahnelerin uygun olmaması elimizi, kolumuzu bağlıyor.”

Suat Arıkan, Barbaros adlı modern dans gösterisinin Haliç Kongre Merkezi’ndeki temsilinde Devlet Bakanı Hayati Yazıcı’yla AKM hakkında konuştuklarını söylüyor: “Bakan bana şu an kazma vurulsa AKM’nin ancak iki sene sonra açılabileceğini söyledi. İki yıldır AKM kapalı ve hiçbir şey yapılmadı. Keşke bu tartışmalar biz AKM’deyken yapılsaydı. Kazma vurulancaya kadar AKM’de kalsaydık hiçbir zarar görmeyecektik.”

Zeren ve Arıkan’dan, AKM için proje hazırlanırken sanatçıların önerilerinin dikkate alınmadığını da öğreniyoruz. Arıkan, bu konudaki düşüncelerini ajansa yazılı olarak ilettiğini ancak hiçbirinin dikkate alınmadığını da şu sözlerle ifade ediyor: “AKM’den ayrılırken bir toplantı yaptık ve düşündüklerimizi maddeler halinde yazdık. Sekiz ay sonra bizi çağırdılar ve projeyi gösterdiler. Hiçbir önerimizin dikkate alınmadığını gördük. Bence başbakanın kafasında, belediye başkanlığından beri bir AKM hayali var. Onun şimdiki halini görmek istemiyor.”

Tüm ülkelerin opera salonlarını bildiğini söyleyen Arıkan, restoran yapılacak diye sanatçıların çalışma mekânlarına tecavüz edilmemesi gerektiğini şu sözlerle ifade ediyor: “Opera salonlarının bu sanata hizmet etmek amacıyla yapılması gerekir. Orası ancak o zaman opera olur. Dünyanın her tarafında da bu böyledir. Ben restoran fikrine karşı değilim. Ama restoran yapılacak diye bizim çalışma mekânlarımıza tecavüz etmeye kimsenin hakkı yok. Bale sanatçıları, çalışma salonları deniz manzaralı olduğu için cezalandırılıyor.

Sonuçta biz AKM’den mahrumuz.” -



Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.