ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18     Sayı: 1860
Şu an 18 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 24.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 15.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


♪ Ulu Önderimiz Mustafa Kemal Atatürk’ü Vefatının 84. Yıldönümünde Saygı ve Özlemle Anıyoruz!
Mavi Nota - 10.11.2022


♪ Almanya’da yaşayan bir müzisyen olarak, Mavi Nota’yı çok uzun süredir takip ediyorum. Beni hiç yanıltmadı. Özgürce doğru konulara değindiği, bilimsel yayıncılık anlayışı ile objektif habercilik yaptığı için kutluyorum. Böyle yayınların ülkemizde artması dileğiyle saygılarımı sunuyorum.
Ayşe Ersan Schütze - 08.11.2022


♪ Büyük Usta Timur Selçuk'u vefatının 2. yılında saygı ve özlemle anıyoruz!
Mavi Nota - 06.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Müzik Nasıl Eleştirilir? Sayı: 1047 - 09.07.2010


İlhan Mimaroğlu 'Müzik Tarihi' adlı kitabının Müzik Eleştirmenliği başlıklı bölümünde ne diyor:

'Müzik eleştirmeni denen kişiyi, müzik yapıtları ve seslendirmeleri karşısında öznel tepkisini belirten kişi olarak tanımlayabiliriz...'

Beğeni öznel olduğundan müzik eleştirmeninin hiç kimseye hesap verme zorunluluğu yoktur. 'Beğendim' ya da 'Beğenmedim' der ve kimse de neden diye soramaz.

Mimaroğlu şöyle devam ediyor:

'Müzik eleştirmeni çoğunlukla basında çalıştığına göre önce bir gazetecidir. Ödevi, beğeni açıklamak yanında, hem de haber vermek, olay bildirmektir... Sözünü ettiğimiz olay bir müzik olayı olduğuna göre müzik eleştirmeninin en geniş anlamında müzik bilmesi gerekir.

Bu bakımdan müzik eleştirmenliği hem müzik biliminin hem de gazeteciliğin bir kolu olur.'

Buraya kadar öğrendiklerimizi gözden geçirelim:

Müzik eleştirmeni, müzik yapıtlarını eleştirirken tamamen kişisel beğenisinden yola çıkar. Görüş beyan ederken doğal olarak sübjektiftir. Kimse müzik yazarını beğenisi nedeniyle suçlayamaz.

Müzik yazarı her şeyden önce gazetecidir ve asli görevi müzik olaylarından haber vermektir.

Ancak bu durum olayı 'beğendim, beğenmedim' şeklinde açıklayabilme lüksünü sağlamaz.

Müzik eleştirmeni görüş beyan ederken, diğer bir deyişle bir şeyi beğenirken ya da beğenmezken hangi kriterleri referans aldığını açıklamak durumundadır.

Bu durum eserlerini eleştirdiği müzisyenler kadar olmasa da müzik eleştirmeninin de müzik bilmesini zorunlu kılar.

'...Eleştirmen ancak, müzik sanatının türlü dallarında çalışan kişilere ancak gazete ya da dergi ya da radyo, televizyon gibi yayın ortamlarından yararlanarak, bu kişilerin adlarını ve çalışmalarını çevreye yaymakla, onları daha çok sayıda insana tanıtmakla yararlı olabilir.'

Özetleyecek olursak müzik eleştirmeninin işi; yeterli müzik ve gazetecilik bilgisi ve kriterleriyle müzik yapıtlarını öznel olarak değerlendirmek, bu değerlendirmeyi kitle iletişim araçları yoluyla çevreye yaymak, tanıtmaktan öte bir şey değildir.

İlhan Mimaroğlu'nun dediği gibi müzik eleştirmeninin müzisyene bir şey öğretmek gibi bir misyonu yoktur. Zaten haddine de düşmez.

Gazetelerde, dergilerde, radyolarda, televizyonlarda bu işi yapan; ellerindeki güç nedeniyle hadlerini aşan, deyim yerindeyse boş atıp dolu tutmaya çalışan, hiçbir kriter sahibi olmaksızın bir albümü yerin dibine batırıp, bir diğerini göklere çıkaran, yorumcunun tipine, kıyafetine, lafına gıcık olma hakkını kendilerinde gören kimilerinin İlhan Mimaroğlu'nun kitabını başuçlarında tutmalarında fayda olduğunu düşünüyorum.

Kaynak: İlhan Mimaroğlu, Müzik Tarihi, Varlık Yayınları Bilgi Dizisi, 1999, Altıncı Baskı


Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.