ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1934
Şu an 16 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


AKM’deki tadilat Senfoni Orkestrası’na yaramadı.Sayı: 728 - 20.02.2009


Türkiye’de çok sesli müziğin gelişmesi ve yaygınlaşması için yaşamı boyunca çaba gösteren, Anadolu’nun on binlerce yıllık kültürel birikiminin içinden süzülüp gelen müzikal motifleri bestelediği çok sesli Klasik Batı Müziği eserlerinde başarıyla kullanan Cemal Reşit Rey, 1945 yılında İstanbul Büyükşehir Belediye Orkestrasını kurdu. Bu orkestra, 1972 yılında Kültür Bakanlığı’na bağlanarak İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası adını aldı. İçlerinde Lüküs Hayat opereti, Sultan Cem ve Özyurt operalarının da bulunduğu onlarca koro eseri, opera, operet, senfoni, konçerto ve müzikal besteleyen Cemal Reşit Rey’in kurucusu olduğu İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası, Atatürk Kültür Merkezi’nin (AKM) tadilata girmesi nedeniyle, 2008 – 2009 konser sezonunda İstanbul’un farklı salonlarında çıkacak dinleyicilerinin karşısına.

1 Haziran günü AKM’yi boşaltmak zorunda kalan İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası’nın yönetim kurulu üyelerinden keman sanatçısı Gülten Çapan’dan orkestranın AKM’deki tadilat bitinceye kadar devam edecek gibi görünen sahne sorunu ve 2008–2009 konser programı hakkında bilgi aldık.

SENFONİ’YE ON KİŞİLİK KADRO

Bundan dört-beş sene öncesine kadar senfoni orkestralarının tüm program masraflarını devlet karşılıyormuş. Söz konusu program masraflarının içine, orkestrayla birlikte konser vermesi için getirtilen ünlü ve başarılı solistler ile şeflerin ücretleri de dâhilmiş. Geçmişte son derece tanınmış müzisyenler ve şeflerle çalışılıyor olmasının da etkisiyle genç dinleyicileri senfoni konserlerine çekmek çok daha kolay oluyormuş: “Şu an program masraflarının sadece yüzde 20’sini devlet ödüyor. Bu da 15 haftalık konser programının üç haftasına tekabül ediyor. Bu ücretlerin ödenmesi kültür ve maliye bakanlıklarıyla ilgili bir şey. Yurt dışındaki tanınmış solistleri ve şefleri getirmek zor olduğu için yılın 12 haftasında yerli solist ve şeflerle çalışmak zorunda kalıyoruz. Borusan ve Akbank gibi orkestralar 20-30 bin avroya dünyaca ünlü solistleri davet ediyorlar biz ise bu imkâna sahip olamıyoruz. Doğal olarak ünlü solistin sahne aldığı konsere gidiyor insanlar. Bizim orkestramız zaten bilinen bir orkestra. Şefin iyi olması bizimki gibi orta ölçekli orkestralar için çok önemli. Sonuçta bir Berlin Filarmoni Orkestrası değiliz.Yılmadan çalışmaya ve en iyi sonucu elde etmek için elinden gelen herşeyi yapmaya hazır olan, eğitici şefler gerekli bize. Bu koşulları sağlamamızın önündeki en büyük engel maddi kaynak sıkıntısı.”

Çapan, on yedi yıl aradan sonra İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası’na kadrolu orkestra sanatçısı almak için bir sınav açılacağının müjdesini veriyor bize. “Sınavı kasım ayının ilk haftası yapacağız. Bizim orkestranın yaş ortamalası elli ve bu, bir orkestra için çok yüksek bir ortalama. Mesela bakır nefesli enstrümanları çalan müzisyenler bu işi en fazla elli yaşına kadar sürdürebilirler. Kadro sınavı neticesinde iki tromboncu, iki tubacı, iki kornocu, iki trompetçi, bir viyolonselci, bir klarnetçi ve bir de timpani için müzisyen alacağız.”

SAHNE SIKINTISI

“AKM’nin 1 Ekim 2009 tarihine kadar kullanıma kapalı olması bizi çok zor duruma soktu” diyen Çapan, konser verecek sahne bulmakta zorluk çektiklerini söylüyor. AKM’nin gerçekten de kapsamlı bir tadilata ihtiyacı olduğunu teslim eden Çapan’ın buradaki yenileme çalışmaları konusunda bir de eleştirisi var: “Biz 1 Haziran 2008’de boşalttık AKM’yi ve alelacele Üsküdar Paşalimanı’ndaki yeni binamıza taşındık. Ancak ilginç olan şu ki; o zamandan bu yana AKM’ye bir tek çivi bile çakılmadı. Bomboş duruyor bina. Bir de çok kötü ve sıkışık bir zamanda ayrıldık AKM’den. 6 Haziranda Mısır turnemiz vardı. 1 Haziranda buraya geldik ve arkadaşlarımız provaya geldiklerinde rahatsızlık duymasınlar diye altı günde toparladık burayı.”

Malum İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası gibi büyük ölçekli bir orkestranın konser verebileceği yerler oldukça sınırlı İstanbul’da. Bunun için en uygun mekânlar da; Cemal Reşit Rey Konser Salonu (CRR) Lütfi Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı. Anadolu yakasında ise Caddebostan Kültür Merkezi bu tür konserler için uygun bir mekân. İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası’nın yetkilileri büyük çabalar neticesinde yedi konser için Caddebostan Kültür Merkezi’ni, bir konser için Yeditepe Üniversitesi’nin sahnesini, üçer konser için de Aya İrini ile Lütfi Kırdar Konser Salonu’nu ayarlayabilmişler. Cemal Reşit Rey Konser Salonu için görüştükleri yetkililer ise yıl boyunca CRR’nin tüm programının dolu olduğunu söylemiş ve yer vermemişler. “Cemal Reşit Rey Konser Salonu’ndaki yetkililer bir konser için bile vermediler bize salonlarını. Yıl içinde Cuma günlerinin tümünün dolu olduğunu söylediler. İlk olarak, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Başkan Yardımcısı Muammer Erol ile konuştuk. O bizi Kültürel ve Sosyal İşler Daire Başkanlığı’na yönlendirdi. Onlar bize konser için üç gün verdiler. Ancak sonra CRR’nin Genel Sanat Yönetmeni olan Yalçın Çetinkaya tek bir cumalarının bile boş olmadığını söyledi ve bu yanıt yazılı olarak da yollandı. Çok şaşırtıcı geldi bu bana. Üstelik şimdi CRR’nin ekim ayı konser programı açıklandı ve bize dolu dedikleri 31 ekim tarihinde boş görünüyor sahne. Bu yıl toplam on iki konser yapacağız. Kısacası konser sayısı çok az ama yer sorunu ve maddi imkânsızlıklardan dolayı yapabileceğimiz fazla bir şey yok.”

Deniz Bank’ın kendilerine sponsorluk desteği verdiğini belirten Gülten Çapan, 2010 Avrupa Kültür Başkenti etkinlikleri için beste siparişi vermeyi düşündüklerini de ifade ediyor: “Beste siparişi, vermek istiyoruz ama bu konuda çok fazla girişimde bulunamadık henüz. Taşınma işleri ve salon bulma konusunda çektiğimiz sıkıntılar tüm enerjimizi tüketti. Konser verecek salon bile bulamazken, 2010 için proje geliştirmeye ve beste siparişi vermeye çalışmak ‘komik’ geliyor insana.”

Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.