ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1930
Şu an 31 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Dinlemek yetmiyor...Sayı: 725 - 17.02.2009


Felsefeci ve müzikolog Aaron Ridley, ‘Müzik Felsefesi Tema ve Varyasyonlar’ adlı kitabında müziğin bizi neden ilgilendirmesi gerektiğini ele alıyor.

Bir müzik yapıtı üzerine düşünmek gerekir mi? O müziğin ne anlattığını bilmek istiyorsak evet.

Müzik, bir bestecinin düşüncelerini en iyi şekilde somutlayandır. Bu düşüncelerin içinde yaşamdan alınmış ve esere yansımış çok şey vardır;  İnsanların nasıl yaşadığı, davranışları, ilişkileri, hangi toplumsal sınıfa hizmet ettiği, dünya görüşü, ya da doğaya ilişkin düşünceleri... Müzik, insan yaşamını gerçeğe uygun olarak yansıtan ve o kültüre bu anlamda katkı sağlayan en önemli sanat dalıdır. Dolayısıyla müziği anlamlı kılan onu yaratan gerçek yaşam bağlamıdır. Felsefeci ve müzikolog Aaron Ridley, müziğin bizi neden ilgilendirmesi gerektiğini Müzik Felsefesi Tema ve Varyasyonlar adlı kitabında ele alıyor. Müziği sadece bir ses yapısı olarak görmenin büyük haksızlık oluğunu ileri sürüyor.  Dinlemek için konserlere gittiğimiz, ilgilendiğimiz eserleri ya da duymamak için kulağımızı tıkadığımız müzikleri anlamanın yollarını çiziyor. Müzikal bir tema üzerine kimin ne söyleyeceğini önceden kestirmek pek mümkün değildir. Böylelikle müzik üzerine doğru ve ilgi çekici herhangi bir şey söyleyenin de şansı bu bağlamda yüksektir.

Felsefik yaklaşımlar özellikle ilgilendiğimiz alanlara uygulandığında o olgunun önemini arttırıyor. Müzik ilgi alanımız ve yaşamımızın en önemli parçasıysa Ridley’in kitabında altını çizdiği, müzik estetiğine yeni yaklaşımlar getirdiği savları var... Konuyu beş temel kısımda ele alıyor: Anlama, temsil, ifade, performans ve derinlik.

Çaykovski ya da matkap sesi

Yazar, birinci bölümde müziği kavramanın yöntemlerini ele alıyor. Müzik dinlemenin belli temel algılayış biçimlerine değiniyor.

Bir müzik parçasını anlayan kişi neyi anlamış oluyor? İşte bu soruya bu bölümde cevap arıyor. “... Müzikal kavrayışın birincil nesnelerinin, tahmin edilebileceği gibi, saf bir biçimde müzikal olduğudur müzik ölçüleri, ritimler, armoniler, vb. anlamaya yarayan nesneler bu türdendir. Böylece bir müzik parçasını dinlediğinde duyduğunu anlayan kişinin deneyiminde öne çıkan şeyin yokluğu, Çaykovski’yi dinlerken onun müziğini burgulu matkap sesi dinlermişçesine duyan kişinin deneyimini eksik bırakan şeydir.” Ridley müzik dinlemenin gürültüye maruz kalınan edilgen bir alıştırma olmadığını aksine etkin bir ekinlik olduğunu savunuyor. Dolayısıyla herhangi bir etkinlikte olduğu gibi, insanın kendisini müzik dinleme konusunda geliştirebileceğine inanıyor.

Müziğin doğası ve anlam

İkinci bölümde temsil başlığı ile ele alınan, müziğin tarihte her dönemde farklı bir görevi olduğudur. Müziğin temsili görevinin zamanla farklı bir boyuta doğru çıktığını söylüyor. İfade bölümünde ise bu kez duygular devreye giriyor. Yazar, duygular ve müzik arasındaki ilişkinin temeline iniyor. “Müziğin değerinin özellikle tonlarından ve onların sanatsal kombinasyonlarından kaynaklandığını ifade eden biçimselci görüş, müzik ve duygu arasındaki ilişkinin, gerçek olmasına rağmen, yalnızca nedensel olduğu iddiasını yüreklendirir. Bu iddia iki ana formda ortaya çıkar. Bir tanesi doğuştan gelen veya doğal psikolojik mekanizmayı bu işin içine katan, belirli müzikal uyaranların dinleyicide otomatik duygusal tepkiler meydana getirdiğini ifade eden bir koyuttur...” Anlatılmak istenen müzikal kalıpların dinleyici tarafından algılandığında duyguları tetiklemesidir. Müzikal performansı konu alan bir diğer bölümde sadece dinleyici karşısında  bir eserin yorumlanması değil, kayıtlar, transkripsiyonlar, çeşitlemeler, düzenlemelerle ilgili görüşleri yer alıyor. Son bölümün başlığı derinlik’te ise her hangi bir müzikal yapıta derinlik ‘yaftasının’ yapıştırılmasını irdeliyor. “Derinlik metafizik bilginin bir özelliğidir; müziği anlarken, dünyanın en derinindeki doğasını kavrarız. Yani, müzik bir metafizik bilgi kaynağıdır ve bu yüzden, evet,  bir müzik yapıtını anladığımızda, anladığımız şey derin olabilir...” Eser örneklemeleri, bestecilerin yaklaşımları ve yapılan alıntılar okuru müzik felsefesi üzerine çok yönlü düşünmeye itiyor. Müzik kulağıma gelen hoş melodiler olarak kalsın, kulağıma hoş gelmeyenlerin de ne anlattığı beni ilgilendirmiyor diye düşünenlerdenseniz müziğin felsefesine dalmayın. Ancak, müzik üzerine düşünmek ve anlamak gerektiğinin bir önemi varsa, bu kitap sunduğu canlı ve kışkırtıcı  tezleriyle sürükleyecek.  

MÜZİK FELSEFESİ
Tema ve Varyasyonlar
Aaron Ridley
Dost Kitabevi    
çeviren: Bilge Aydın
2008, 208 sayfa, 14 TL.
  

Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.