ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 17     Sayı: 1820
Şu an 7 müzisyen gazete okuyor

Günün Mesajları


♪ Tüm Mavi Nota dostlarının ve ülkemizin Şeker Bayramını en içten dileklerle kutlar esenlikler dileriz!
editör - 02.05.2022


♪ 8 Mart"ı kadın goygoyculuğuna çevirmeden, mana ve ehemmiyetinin taşıdığı öz yapıdan koparmadan kutlanması dileğiyle, 8 Mart Emekçi Kadınlar Günü kutlu olsun
Mavi Nota - 08.03.2022


♪ Okurlarımızın ilgisine çok teşekkür ederiz!
Mavi Nota - 03.03.2022


♪ Mobildeyiz! Cep telefonu, tablet ve diğer mobil araçlarda bir tık uzağınızdayız!
editör - 17.01.2022


♪ 17. yaşımız kutlu olsun!
editör - 24.11.2021


♪ 20. yüzyılın en önemli birkaç sopranosundan birisi olarak görülen TC Devlet Sanatçısı Diva Leyla Gencer'in 93. doğum yıldönümünde saygı ve özlemle anıyoruz.
Mavi Nota - 10.10.2021


♪ Gazetemizin öğretmeni, eski danışma kurulu üyemiz, besteci ve akademisyen, hocaların hocası Sefai Acay'ı vefatının 5. yılında saygı ve özlemle anıyoruz!
Mavi Nota - 20.09.2021


♪ Mavi Nota şahane...
Can Çeliker - 18.08.2021


♪ Değerli dostumuz Keman sanatçısı Tuğrul Göğüş’ün beklenmedik anda vefatı bizleri derin bir üzüntüye sevketmiştir. Değerli arkadaşımıza Tanrıdan rahmet, kederli ailesine başsağlığı ve sabır diliyoruz.
Mavi Nota - 09.08.2021


♪ Harika bir kaynak, düşünüp, oluşturup, yaşatanlara minnet ve saygılar
oya kerimoğlu - 03.08.2021


Tüm Mesajlar

Anket


Klasik Batı Müziği dinler misiniz?

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Bir kitap, bir konser Sayı: 679 - 05.12.2008


Galiba benimki, kitaba kötü bir şartlanmışlık; bir resim sergisini, bir konseri bile, yeni çıkmış bir şiir, bir öykü kitabı gibi algılıyorum. İşin tuhaf yanı, kitapla onlar arasında ilişkiler de kuruyorum. Nasıl yazar, yeni çıkacak kitabına, son çalışmalarını, yayımlanmamış öykülerinden seçtiklerini koyarsa, ressamlar da son sergilerine son çalışmalarını ya da daha önce sergilenmemiş yapıtlarını koyar. Konser verecek bir sanatçı da konserinin, geçmiştekilerin kopyası olmasını istemez. Söyleyeceği parçaları değiştirir ya da yorumlarına yeni yorumlarını katar.

Her resim, kitabı oluşturan birer öyküdür sanki. Anlattıkları birbirine benzemez. Her birinde yazarının yüreğinin derinliklerinden kopup gelen kendine özgü 'bir şeyler' gizlidir. Konser veren bir sanatçı, söyleyeceği parçaların notalarına bağlıdır, ama icra edeceği her parçaya, notalarda olmayan, kendi yüreğinin derinliklerinden kopup gelen yorumla 'bir şeyler' koyar. Aralıklarla söylediği aynı parçanın son söylenişi, ilk söylenişinden farklıdır. Çünkü o arada sanatçı da değişmiştir. Bir öykü yazarı, ikinci bir öyküde aynı konuyu işlese de birincisinden çok farklı bir öykü çıkar ortaya. Bazı yerleri belki birinci öyküye benzer, ama bütün olarak bir benzerlik, 'aynı'lık kuramazsınız. Çünkü o da değişmiştir.

Burada 'Sen hepsine yazar gözüyle mi bakıyorsun' diye bir soru gelebilir aklınıza. Elbette böyle kesin bir yargım yok. Ama 'Neden olmasın ki?' diye yanıtlanabilir bu soru. Ressamın kalemi fırçaları, yazısı da bin bir renginden oluşmuştur diye, düşünemez miyiz? Konser veren bir sanatçının da yorumu kalemi, sesi de harfleridir diyemez miyiz acaba?

Yunus Kırılmış'ın konserini dinlemeye gittiğimde, Nursel Duruel'in hazırladığı ve 'Kitap-lık' dergisinin, bundan böyle her ay ek olarak vereceği 'A'dan Z'ye' dizisinin ilk kitabı olarak çıkan 'Cemal Süreya' adlı kitabı, yeni bitirmiştim. Nursel ülkemizin önde gelen öykücülerinden biridir. 'Cemal Süreya' adlı çalışması, öykücü Duruel'in başka bir yanıyla araştırmacı/biyografi yazarı yanıyla tanıştırıyor bizi. Evet o yanıyla tanışıyoruz, ama 'Cemal Süreya' tam anlamıyla biyografik bir çalışma mı? Hayır değil. Ama böyle bir çalışmaymış duygusunu da veriyor. Ne öyleyse? Bence 'Cemal Süreya Alfabesi'. Ama çok değişik bir yöntem uygulamış; zengin alıntılarla Cemal Süreya'yı, Cemal Süreya'ya anlattırmış. Sağlığında üzerine, önem verdiği bazı konuların, yaşamını oluşturan ve yönlendiren bazı düşüncelerin, alışkanlıkların, saptamaların, durumların kendince adlarını koymuş ve 36 değişik başlık altında yepyeni bir çalışma çıkarmış ortaya. Sıcacık dili ve alçakgönüllü yorumlarıyla bildiğimizi sandığımız Cemal Süreya'yı (C. Süreya denilen serüveni) ilgimizi dipdiri tutarak, yeniden okutup sevdirmiş bize. Yunus Kırılmış'ın konserine giderken de, onu birçok kez dinlediğim halde, bu konserinde bir yenilikle karşılaşacağımı düşünerek gittim. Çünkü o da her konserinin bir öncekinden farklı olmasını, bir yenilik taşımasını isterdi. O da ülkemizin önde gelen seslerinden ve yorumcularından biriydi.

1978 yılında konservatuvarın opera bölümünü bitirir bitirmez 'solist' sanatçı olarak göreve başlayan Kırılmış'ın yüreğinin bir yerlerinde, çocukluk yıllarında dinlediği türkülerin ve 9-10 yaşlarında tanıştığı bağlamanın sevgisi, taptaze durup duruyordu. Şan-opera eğitimi onu türkülere ve bağlamaya daha bir bilinçle yaklaştırdı. Türkülerin sadelik içindeki ayrıntılarını yakaladı. 1978'den bugüne değin birçok temsilde (Don Giovanni, Nasrettin Hoca, La Bohem, Çingene Baron, Rigoletto, Sevil Berberi, My Fair Lady vb.) görev aldı. Ama türküleri ve bağlamayı da ihmal etmedi. Ruhi Su ustayı tanıdı. Nâzım Hikmet'i okudu, Pir Sultan'ı, Karacaoğlan'ı, Emrah'ı dinleyip duyumsadı ve kendisine bir yol çizdi. Temsillerin bariton sesinin gergefine, türkülerden oluşan yeni nakışlar işlemeye başladı. Ezilen, horlanan, dışlanan insanımızın öykülerini anlatan türkülerimizi, o seçkin sesiyle, her söyleyişte yeniden yorumladı. O akşam da, kendisini ilk kez dinliyormuşum gibi tat aldım. Konseri bitince, yeni bir kitabını okuyup bitirmişim gibi alkışladım onu. Sanat dünyama iki yeni sayfa ekleyen Duruel'le, Kırılmış'ı sevgiyle kutluyorum.
 

Yazıyı Tavsiye Et

Tavsiye Et



Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.