ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1930
Şu an 7 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Çin MüziğiSayı: 635 - 26.09.2008


Eski uygarlıklardaki müziklere dair bilgileri, genellikle müzik dışı kaynaklardan ediniyoruz. Bunlar çoğu kere dolaylı bilgilerin ya da bulguların yorumlanmasıyla ortaya çıkıyor. Bu da eski çağların müzik tarihi ile ilgili bilgilere kuşku ile bakmamıza oldukça elverişli bir düşünsel zemin yaratıyor.

Çin gibi, geleneklerine bağlı toplumlarda kültürün "durağan" olduğu ya da yavaş bir şekilde evrimleştiği yargısından hareketle, bugünkü müziğe bakılıp, binlerce yıl önceki müzik hakkında çıkarımlar yapılıyor.

Çin uygarlığı

Çin, M.Ö 20.YY dan 20.YY'ın başına kadar çoğunlukla hanedanlıklar tarafından yönetilmiştir. Hanedan, kimi zaman ülkenin her yerine hâkim olmuş - nadiren - , kimi zaman da bir kısmına.

Çin'deki üretim tarımsaldı. Fakat geniş Çin coğrafyasının ancak 7'de biri tarıma elverişli idi. Çok geniş bir coğrafi alana sahip olan Çin, 50'nin üstünde dili; yine pek çok etnik ve dinsel unsuru barındırır. Dolayısıyla, Çin kültürü, tek bir kültür değildir. Zaten bizim ulaşabildiğimiz bilgiler de, Çin'deki egemenlerin - yani hanedanların, kralların ve beylerin - müziğidir. Yazılan tarih halkın tarihi değil, hanedanların, sarayların tarihidir.

Çin müziği

Bilinen en eski müzik, Çincedir. Çin müziği, müziğin evriminin ilk öğelerini taşımıştır. Çin'deki müzik yaşamı ile ilgili ilk belgelere M.Ö 4000'lerden kalmadır. M.Ö 1200- M.Ö 600 yılları arasında yönetimi sırasıyla ellerinde bulunduran Teng ve Sang hanedanları dönemlerinde Çin müziğinin klasik çağına ulaştığı söylenir. Bu yıllarda 300 kişilik orkestraların saraydaki konserlerinden bahsedilir. Fakat belgeler yok edildiğinden, ancak "mış"lı geçmiş zamana layık olabilecek bir bilgi olarak ele alıyoruz. M.Ö 246'da İmparator Şi Huang, insanların müzik yüzünden iş yapmadıklarını belirtip, müziği yasaklar. Müziksel yazınlar ve çalgıları yok ettirir. Dolayısıyla, kendisinden önceki müziksel yaşama dair de müzik tarihçilerinin elini kolunu bağlar büyük ölçüde.

Çin'de müziğin toplumsal yaşantıdaki önemi 

Çin'de müziğin ifade ettiklerini anlamak için Konfüçyüs okunabilir. Konfüçyüs, müziğin toplumsal yaşamda onarıcı bir role sahip olduğunu belirtir. Ayrıca insanı da tinsel ve fiziksel olarak güzelleştirdiğini iddia eder. Müzikteki uyumu, “iyi ruhlarla dünya arasındaki ilişki” ile bağlamlandırır. Aynı zamanda müziği, çok önem verdiği eğitimin, bir aracı olarak da görür.

Çin'de , "Lo" ( "La"? , "Io" ? ) adı verilen gür sesli bir gongun, cinleri uzaklaştırdığına inanılır ve hastanın yanında iyileşmesi için çalınırdı.

Çok eskilere dayanan Çin tiyatrosunda da müzik, olayları ve perdeleri birleştirici bir öğe olarak kullanılırdı.

Çin'de, müziğin pek çok diğer yaşamsal öğe ile iç içe ve bağlı olduğuna inanıldığı biliniyor. Örneğin davul, yönlerden kuzeye, mevsimlerden kışa ve ilkelerden suya bağlıdır. Buna benzer bir durum olarak da oktavı oluşturan diziyi oluşturan 12 yarım sesin her biri bir aya bağlıdır. Bunun sonucu olarak, ezgiler yıl boyunca aydan aya yarım ses yükseltilerek çalınır/söylenir. Yine pentatonik (5 sesli) dizideki seslerden her biri bir mevsimi, bir gezegeni ve bir rengi temsil etmektedir. Beş sesli sistemin kullanılmasının nedeninin, "Beş" sayısının, Çinliler için kutsal olduğu savına dayandırıldığına da rastlanır.

Müziksel yapı

Çin müziğindeki ses dizisi 12 notadan oluşur. Bu 12 ses içinden birbiriyle uyumlu olduğu sonucuna varılan sesler - ki bu seslerin arasında matematiksel bir bağ söz konusudur ve ayrıca bahsi geçen uyumun insanın doğasında olduğu da iddia edilmektedir - Çin müziğinde halen kullanlan pentatonik (beş sesli) diziyi oluşturur. Bu sesler Do üzerinden: Do-Sol-Re-La-Mi . Yukarıda bahsettiğimiz, aydan aya şarkının yarım ses değişkenlik göstermesiyle bu dizi “transpoze” (ana tonunu değişmesi) olur. Örneğin Do# - Sol# - Re# - La # - Mi olur.

Çin müziği tonik değildir. Yani, şarkı içinde çevresinde dönülüp, dolaşılıp en son varılan bir ana ton/ses yoktur. Şarkı, pentatonik (beş sesli) dizi içinde herhangi bir notada başlayıp, herhangi bir seyir ile devam edip, herhangi bir notada bitebilir.

Çalgılar

Davul, Zil , Gong, Çan, Kariyon (xsilofon benzeri bir çalgı), Kin (5 ipek telli), Hiuan (düdük benzeri), Ti (çapraz flüt) , Pai-Siao (12 borulu flüt) , Çu-Yu (tahta üflemeliler) ve ağız orgu.
 

E-Posta : serdaryturkmen@gmail.com

Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.