ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1930
Şu an 20 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Japon MüziğiSayı: 625 - 12.09.2008



Asya’nın doğusuna dizilen adalar üstünde gelişen Japon kültürü, uzun bir süre Kore, Çin ve Hindistan’ın etkisinde kalmıştır. Japon mitolojisine göre M.Ö 660’da başlayan “zaman”, önce klan şeklinde yaşayan, ırmaklara ve ağaçlara tapınan bir topluluğa, peşi sıra da “Şinto” – “Tanrıların yolu” anlamına geliyor - isimli bir doğa dininin benimsenişine tanık olmuştur.

Japonlar da, Çinliler gibi çok çeşitli dinsel ve felsefi öğretinin etkisi altına girmiştir. Kökü M.Ö.7. yy.a dayandırılan Şintoizm, Japonların “resmi dini” olmuştur. M.S 500’lerde Budacılığın Japon topraklarına girmesiyle etkisi nispeten azalmıştır.  

Bu ülkenin müziği hakkındaki bilgiler 8.yy.dan sonrasına aittir. Japon müziği, çok büyük ölçüde Çin müziğinden etkilenmiştir. Japonya, kültürel değişime daha kapalı bir toplum olduğundan, müziğinin otantik yapısını önemli ölçüde koruyabilmeyi başarmıştır. Ses sistemi, Çinlilerinkinin aynısı.

İlk Japon bestesinin, eski çağlarda kurulan bir orkestra eşliğinde icra edilen bir savaş şarkısı olduğu söylenir. Şinto tapınaklarında koro ile şarkı söylenirdi. Bu tapınaklardaki müzikal kurallar oldukça katı idi. Herhangi bir yanlışlık, müzikal bir yanlış olmaktan öte dinsel bir yanlışlıktı. Dar bir melodik düzenin içinde genellikle reçitatif (konuşur gibi, özgür ritimli) biçimde söylenen bu şarkılar giderek kuramlaştı.

Japon müziğinde pek çok tür olduğu ifade edilmesine rağmen, öne çıkan üç tür görülür. “Gagaku”, Çin ve Kore kökenli saray müziğidir. “Şinobuye” (çapraz flüt), “Şo” (ağız arpı), “hiçikiri”(kamıştan yapılmış üflemeli) ve “Taiko” (büyük davul) kullanılır.   

“Kagura”, dans müziğidir. “Kagurabue” (çapraz flüt) ve “koto”(13 telli, kanun benzeri bir çalgı) çalgıları kullanılır. Pandomim şeklindeki tiyatral bir performansa eşlik eder. Japon mitolojisinde “kagura”ya ilişkin söylence şu şekildedir: “Tanrıça bulunduğu mağaradan çıkarak güneş gibi ortalığa yayılır ve insanlığa müzik ile dansı getirir”.

“Mogako” ise, tiyatro müziğidir. Yukarıda belirtilenler çalgılara ek olarak “Shamisen”, “Shakuhachi” ve “Biwa”nın da Japonların geçmişte çok kullandığı çalgılar olduğu söylenebilir. 

Budacılık, Japon müziğini olumlu yönde etkilemiştir. Buda öğretisi, 8.yy. da Çinliler ve Koreliler tarafından taşınıyor Japon coğrafyasına. 8.yy.dan 12.yy.a kadar sürekli sayıları artan mezhepler dolayısıyla ülkenin her bir yerinde rahipler artıyor. Bu tabaka –rahipler- müziğin –tabi ki dini temalı- gelişmesini sağlıyor. Aynı dönemde, Çin ilahileri Japoncaya çevriliyor.

Kaynakça:

Kısa Dünya Musiki Tarihi, Curt Sachs, M.E.B, 1965
Müzik Tarihi, Ahmet Say, Müzik Ans. Yay. , 1997
Müzik Tarihi, İlhan Mimaroğlu, Varlık yayınları, 2006
Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi, 1997
www.minikjaponya.com
  

Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.