ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1930
Şu an 19 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Bach'la Oryantal mi?Sayı: 594 - 17.07.2008


İki tür müziğimiz vardı, ta ki Türkiye'nin batılılaşma politikalarına kadar. Farabi'nin Bizans'tan aldığı Doğu müziği ve halk ezgileri. Doğu müziği Farabi tarafından Arapça, Farsça, Osmanlıcaya çevrildi ve böylece saraylara da girdi.

Bugün ayrıntılara girmeden baktığımızda üç tür müzikle karşı karşıyayız; doğu, batı, halk. Halk, kültürümüzü, batı uygarlığı ifade ediyor. Ziya Gökalp, Türkçülüğün esaslarını ele alırken ulusal müziğimizi Halk ve Batı müziği olarak işaret ediyor. Doğu müziği için de "sağlıksız" değerlendirmesini yaparken, ulusal olmadığı görüşünde. Halk ve Batı müziğinin sentezi de ulusal müziğimiz yine Ziya Gökalp'e göre. Belki de yanlış anlayarak bugünlere getirdiğimiz bu görüş, Türkiye'deki birçok aydın ve müzisyen tarafından hala korunuyor. Birçok konservatuar bu düşünce ile eğitim vermeyi sürdürürken, batı müziği dışındaki türlere, kendi müzik kültürü de dahil çok yabancı. Anlatacağım hikaye de aslında bunu çok iyi özetleyecek belki de. Batı müziği eğitimi veren bir konservatuarın kantini, yakın bir arkadaşım kemençesi elinde içeri giriyor, yanıma oturtup bir şeyler çalmasını rica ediyorum. O sırada öğrencilerden biri geliyor yanımıza, "Ya ben bu aleti Karadeniz'de çok aradım.". Evet çok ararsın çünkü bu halk müziğinde kullanılan değil Türk müziğimizde kullandığımız klasik kemençe. Bu onun ayıbı değil. O ve onun gibi öğrencileri yanlış yönlendirenlerin ayıbı. Yirmi birinci yüzyıldayız, teknoloji hızla ilerliyor, çağa ayak uydurmak gerekli. Artık dünyada olup biteni izlemek çok daha kolay. Bir müzisyen hiçbir müziğe kulağını kapatmamalı, mümkün olduğunca kendi sınırları dışına çıkmalı. Örnek aldığımız batı zaten bunu yapıyor. "kendi müziğini tüketen Avrupa" gözünü Afrika ve Asya'ya dikiyor. "Bach to Africa" (Afrika ritimleri ve melodileriyle, Bach eserleri birleştirilmiş), "Mozart İn Egypt" (Arap ezgileri Mozart'ın eserleri ile birleştirilmiş) bunlara iki örnek. Yurt dışına eğitim için çıkan çoğu müzisyen de bilir bunu ve dile getiriyorlar da konuyu.

"Avrupa'da artık eserleri olduğu gibi çalmak yeterli gelmiyor, kendi müziğimizle ilgili de neler bildiğimizi soruyorlar çoğu zaman." Aslında "sentez arayışı" içindeler biraz da. Farklı kültürlerin müziklerini, çalgılarını kendi müziğiyle görmek istiyor Batı.

Son günlerde ise bizde Bach'ın eserleriyle oryantal dans yapılması tartışılıyor "Bach A L'Orientale, Anjelika Akbar". Projenin temel felsefesi klasik müziği geniş kitlelere ulaştırma düşüncesi ama bu aslında klasiğin dışına taşmak. Doğu ile Batı'yı birleştirme çabaları, farklı ses sistemi, ritim özellikleri göz önünde bulundurulduğunda hiç de kolay iş değil. Batı ile Doğu sentezi yapmak. Klasik müzikçilerin de klasik anlayışlarının dışında bir şey bu. Kimi popüler olma çabası, kimi de sentez arayışı diyor. Tamam, bırakın klasik müzik "klasik" kalsın ona söylenecek söz yok, ama farklı projelere de kulaklarınızı tıkamayın.
 

Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.