ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 17     Sayı: 1836
Şu an 4 müzisyen gazete okuyor

Günün Mesajları


♪ Tüm Mavi Nota dostlarının ve ülkemizin Şeker Bayramını en içten dileklerle kutlar esenlikler dileriz!
editör - 02.05.2022


♪ 8 Mart"ı kadın goygoyculuğuna çevirmeden, mana ve ehemmiyetinin taşıdığı öz yapıdan koparmadan kutlanması dileğiyle, 8 Mart Emekçi Kadınlar Günü kutlu olsun
Mavi Nota - 08.03.2022


♪ Okurlarımızın ilgisine çok teşekkür ederiz!
Mavi Nota - 03.03.2022


♪ Mobildeyiz! Cep telefonu, tablet ve diğer mobil araçlarda bir tık uzağınızdayız!
editör - 17.01.2022


♪ 17. yaşımız kutlu olsun!
editör - 24.11.2021


♪ 20. yüzyılın en önemli birkaç sopranosundan birisi olarak görülen TC Devlet Sanatçısı Diva Leyla Gencer'in 93. doğum yıldönümünde saygı ve özlemle anıyoruz.
Mavi Nota - 10.10.2021


♪ Gazetemizin öğretmeni, eski danışma kurulu üyemiz, besteci ve akademisyen, hocaların hocası Sefai Acay'ı vefatının 5. yılında saygı ve özlemle anıyoruz!
Mavi Nota - 20.09.2021


♪ Mavi Nota şahane...
Can Çeliker - 18.08.2021


♪ Değerli dostumuz Keman sanatçısı Tuğrul Göğüş’ün beklenmedik anda vefatı bizleri derin bir üzüntüye sevketmiştir. Değerli arkadaşımıza Tanrıdan rahmet, kederli ailesine başsağlığı ve sabır diliyoruz.
Mavi Nota - 09.08.2021


♪ Harika bir kaynak, düşünüp, oluşturup, yaşatanlara minnet ve saygılar
oya kerimoğlu - 03.08.2021


Tüm Mesajlar

Anket


Klasik Batı Müziği dinler misiniz?

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Günümüz Türkiye’sindeki Müzik Türlerinin Ulusal ve Evrensel Ölçütler Açısından Durumu (13. Bölüm)Sayı: - 16.02.2006


Bu arada on yıldan fazla birlikte çalışmalarını özgün bestelerle sürdüren Mahzar-Fuat-Özkan üçlüsü günlük hayatımızda var olan çeşitli önem ve beklentilerden yola çıkarak esprilerle dolu şarkı sözleri üretti. Uluslar arası pop tarzına en fazla yaklaşan grup olarak niteleyebileceğimiz üçlü çalışmalarını aynı yönde sürdürdü. (52)

1990’lı yıllara gelindiğinde özel radyo ve TV kanallarının açılmasıyla birlikte popüler müzikte (pop müzik) bir patlama yaşadı. Türk pop Müziği yıllık elli beş milyon satış toplamı olan müzik endüstrisinin, belki de yarısına yakın bir bölümünü kapsayacak rakamlara ulaştı. Kaçınılmaz olarak bu durum Türk popunun gazete, televizyon kanalları ve radyolarda “yer alma” yüzdesini de artırdı. (53)

Genç sanatçılar medyanın da katkısıyla kısa sürede ün kazanıyor, kendi ürettikleri veya yabancı şarkılara yazdıkları Türkçe sözlerle söyledikleri şarkılar genç kuşak tarafından hemen ilgi görüp benimseniyordu.

Tekerleme karakteri taşıyan bu şarkıların sözleri içerik bakımından birbirine yakın ve genellikle özdeyişlerden alınma, bir çırpıda sloganlaşabilecek türdendir. Bestelerdeki müzik cümleleri kısa, ses sınırı (sanatçının ses sınırı düşünülerek olsa gerek) oldukça dardır. Şarkılarda bir eğlence merkezindeki, eğlenen kalabalığın coşkusu ya da topluca ağır dansa geçerkenki hüzün atmosferi yaşatılır.

Sezen Aksu’nun şarkılarında olduğu gibi kimi sanatçıların yaptıkları çalışmalar da ise geleneksel Türk Müziğinin makamsal tarzına uygun veya yakın denemelere rastlanabilir.

Ancak 1950-1960’larda Aranjmanla başlayan popüler müzik akımı, arabesk karşısında yaşadığı iniş çıkışlardan sonra tekrar aranjmana mı dönüyor?

Müzik Piyasasının en çok satan kasetlerine bakıldığında bunu anlamak mümkün.

İzel-Ercan, Eller Havaya (Yunanca), Hakan Peker, korkular Başucumda (Yunanca), Aylin Livaneli, Sil Baştan (Yunanca), Seden Gürel, Bum Bum (Yunanca), Volkan konak, Hey Gidi Karadeniz (Yunanca), Oya –Bora, Miskin (Cezayir), Sibel Tüzün Şamata (Cezayir), Ajda Pekkan Sarıl Bana (Mezdeke-Arapça), Levent yüksel Tauna (İspanyol) ve yine son dönem isimlerinin en önemlisi olan ve pop müziğin idolü haline gelen Tarkan’ın albümündeki Vazgeçemem adlı parçanın Gipsy Kingi’e ait olduğu. Yani sözün kısası bu işin piri olan Tarkan’ın albümünün yarısı Yunan, Arap ve İspanyol bestecilerinden oluşuyordu.(54)

Batıdaki Pop’a öykünen Türk Popunun Eurovision Yenilgisi:

Değerlendirmenin halk jürisi tarafından yapıldığı uluslar arası Eurovision yarışmalarının hiç birinde Türk pop’u başarı sağlayamadı. Bu uluslar arası yarışmadaki başarısızlığa halk jürilerinin politik, duygusal davrandığı gerekçeleri mazeret gösterildi. Türkiye’yi temsil eden şarkıların fazla oy toplayamayıp iyi bir derece elde edememesi Ulusal Onur sorunu haline getirildi.

Aslında başarısız olmada bu ve benzeri yorumların hiç birinin geçerliliği yoktu. Sorun temelden, batı ve Türk pop anlayışından geliyordu.

Batı’daki hızlı sanayileşme ve yeni yaşayış biçimi popüler müziği ortaya çıkarıp, geliştirirken, Türkiye’de hızlı kentleşmenin sonucu değişen yaşam biçimi Popüler müziği ortaya çıkartmıştır.

çıkış açısından (sosyal-kültürel-teknolojik ve ekonomik) her iki tarafta da toplum yaşantısındaki değişiklikler neden gösterilebilir çünkü yaşantı değişince onun üst yapı kurumunda belli hızlarda değişmesi gerekecektir. Öyle de olmuştur.

Ancak her iki pop anlayışı, sanayileşme ve kentleşmenin oluşumu sırasında ki bilinçli veya bilinçaltındaki bastırılmış duygularını, isteklerini, başkaldırılarını, protestolarını dile getirmiştir. Şarkılarda söylenenler aslında bizzat toplumun kendi arzularıdır. Buna son dönemdeki büyük medya kuruluşları ve müziğinin endüstrisi de dünyanın her yerinde olduğu gibi Türkiye’de de destek vermiştir.



(52) Yazının “Türkiye’de Batı Müziği Etkisiyle Gelişen Popüler Müzik” Müzik Ansiklopedisi Cilt 4 Türkiye’de Pop S.1043 den oluşturulmuştur.
(53) Cengiz Semercioğlu “Türk Popu mu Dediniz? TV 7 Dergisi 19.Şubat.1994 Yıl 1 Sayı 19
(54) Cengiz Semercioğlu “Türk Popu mu Dediniz? TV 7 Dergisi 19.Şubat.1994 Yıl 1 Sayı 19


devamı edecek




*Safa Olgun imzasıyla yayımladığımız bu çalışma, çok değerli bir seçiciler kurulunun değerlendirmesi sonucu Mavi Nota’nın düzenlediği “Nimet Koray Araştırma-İnceleme Müzik Ödülü”nde seçiciler kurulu tarafından Teşekkür Belgesi’yle ödüllendirilmiştir.

 

 





Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.