ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 17     Sayı: 1822
Şu an 5 müzisyen gazete okuyor

Günün Mesajları


♪ Tüm Mavi Nota dostlarının ve ülkemizin Şeker Bayramını en içten dileklerle kutlar esenlikler dileriz!
editör - 02.05.2022


♪ 8 Mart"ı kadın goygoyculuğuna çevirmeden, mana ve ehemmiyetinin taşıdığı öz yapıdan koparmadan kutlanması dileğiyle, 8 Mart Emekçi Kadınlar Günü kutlu olsun
Mavi Nota - 08.03.2022


♪ Okurlarımızın ilgisine çok teşekkür ederiz!
Mavi Nota - 03.03.2022


♪ Mobildeyiz! Cep telefonu, tablet ve diğer mobil araçlarda bir tık uzağınızdayız!
editör - 17.01.2022


♪ 17. yaşımız kutlu olsun!
editör - 24.11.2021


♪ 20. yüzyılın en önemli birkaç sopranosundan birisi olarak görülen TC Devlet Sanatçısı Diva Leyla Gencer'in 93. doğum yıldönümünde saygı ve özlemle anıyoruz.
Mavi Nota - 10.10.2021


♪ Gazetemizin öğretmeni, eski danışma kurulu üyemiz, besteci ve akademisyen, hocaların hocası Sefai Acay'ı vefatının 5. yılında saygı ve özlemle anıyoruz!
Mavi Nota - 20.09.2021


♪ Mavi Nota şahane...
Can Çeliker - 18.08.2021


♪ Değerli dostumuz Keman sanatçısı Tuğrul Göğüş’ün beklenmedik anda vefatı bizleri derin bir üzüntüye sevketmiştir. Değerli arkadaşımıza Tanrıdan rahmet, kederli ailesine başsağlığı ve sabır diliyoruz.
Mavi Nota - 09.08.2021


♪ Harika bir kaynak, düşünüp, oluşturup, yaşatanlara minnet ve saygılar
oya kerimoğlu - 03.08.2021


Tüm Mesajlar

Anket


Klasik Batı Müziği dinler misiniz?

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Piyanoyla modern dansın evliliğiSayı: 490 - 04.02.2008


Zeynep Tanbay Dans Projesi (ZTDB), bu kez Fazıl Say’ın canlı performansla katıldığı bir dans gösterisiyle seyirci karşısına çıktı. Tanbay’ın gösterisi “Vivaldi Stravinsky 2007” başlığını taşıyordu.

Gösterinin ikinci bölümü, Stravinsky’ye ait “Bahar Ayini”nin Say yorumunun canlı performansı eşliğinde bir koreografiye ayrılmıştı. Birinci bölümde ise Barok dönemin en üretken ve en çok sevilen bestecilerinden Vivaldi’nin seçme müzikleri vardı.

Yalnızca ZTDB dansçılarının yer aldığı “Vivaldi”deki göze çarpan noktalardan bir tanesi sahne ve seyirci uzamı arasındaki farkın sorgulanması.

Koreograf Tanbay, başarılı bir ışık yönetiminin de yardımıyla (Kemal Yiğitcan) dans platformunu, seyredenlerin oturduğu uzamın devamında adeta onunla doğal bir ilişki halinde görmek istiyor.

Dansçıların zaman zaman sahneden taşan figürleri, (hatta sonunda ön boşluğa atlamaları) seyircilere yapılan bir iki 'sataşma’, alkış sırasında seyircinin içine karışıp onlara beğenilerini soran mizansen de bunun tamamlayıcıları.

Dansın dili, bedenin ritmi


Tanbay aynı bakışı “Bahar Ayini”nin başlangıcında da ortaya koyuyor. Say’ın eserin sert akorlarından oluşan ilk ritmik bölüme gelmeden önce çaldığı sunumda, dansçılar herhangi bir sinopsise pek bağlı kalmadan adeta bir temsil öncesi hazırlığı içinde gibi. Işığın kullanımı da bunu destekliyor.

İlk bölümün başında, henüz salon ışıkları kararmamış ve uğultu devam ederken, dansçılar yavaş adımlarla sahneye giriyor ve basit bir sus işaretiyle seyirciyle iletişim kuruyor. Koreografın “Vivaldi”deki figürleri, bedensel devinim ve temaları canlandırış şekilleri oldukça başarılı.

Dansçılar, Hakan Yıldırım’a ait kostüm tasarımı ve baharı çağrıştıran harika renkler içinde çeşitli temalara uzanıyor. 

Tanbay’ın figürleri çoğunlukla dansın diliyle bedenin günlük ritmi arasında paralellik kurabiliyor. Seyircilerin içine karışmak gibi mizansenleri çok gerekli bulmasam da özgür ve başarılı bir çalışma.

Bilgisayar endeksli piyano


Stravinsky’nin “Bahar Ayini”, benzeri olmayan müziğiyle her daim koreografları çekmiş bir eser. Fazıl Say’ın tek piyanoda her iki piyano partisini ayrı ayrı seslendirdiği bu versiyonunda ise Yamaha firmasının ürettiği “bilgisayar endeksli piyano” kullanılıyor. İki partiden biri daha önce bu piyano üzerinde Say tarafından kaydedilmiş.

Piyano konser sırasında kaydedilmiş birinci partiyi kendi kendine çalarken, ikinci partiyi de Fazıl Say aynı piyano üzerinde canlı olarak seslendiriyor.

Muhakkak dinlenilmeli

Böylelikle zaman zaman Fazıl Say hiçbir şey çalmazken piyanonun kendi kendine çalışını duyabiliyorsunuz. Say’ın 2000 yılında CD olarak yaptığı bu kayıt, o dönemde büyük yankı uyandırmış, “Altın Diyapozon”  başta olmak üzere çeşitli ödüllere layık görülmüştü.

Piyanistin, “Bahar Ayini”nin ilkel kabilelerin yaptığı bir ayini anlatan karakterine uygun olarak getirdiği yorum, piyanoyu neredeyse bir perküsyon enstrümanına döndürüyor.

Çok enerjik, çok sert tınıların hâkim olduğu bu ilgi çekici anlayış, piyanonun fısıltıdan gök gürlemesine uzanan gürlük (ses şiddeti) aralığını başarılı bir şekilde gözler önüne seriyor. Stravinsky severler ya da “Bahar Ayini”nin müziğine vurgun olanlar Say’ın bu yorumunu bir kez muhakkak dinlemeli. 

Koreograf-piyanist ortaklığına gelince, her biri kendi alanında dev iki ismin yan yana olması elbette çok çekici.

Ancak çok-ritimli, çok-tonlu bu dahiyane ve şaşırtıcı müziğin koreografik tercümesinin müzikteki devingenliği yansıtabildiğinden emin değilim. Her şeye rağmen ilginç bir gösteri!


Yazıyı Tavsiye Et

Tavsiye Et



Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.