ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1929
Şu an 11 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Günümüz Türkiye’sindeki Müzik Türlerinin Ulusal ve Evrensel Ölçütler Açısından Durumu (2.Bölüm)Sayı: - 31.01.2006


2. Sanatçı. Alıcı.

Sanatçı da elindeki gerçeklere kendi sanatı doğrultusunda dışsal biçim veren, yaşantıyı yakalayıp tutan, onu belleğe, belleği anlatıma, gerçekleri de biçime dönüştüren olacaktır.

Sanattaki yaratıcılığı, daha önceden kurulmamış ilişkiler arasındaki ilişkileri kurabilme, böylece yeni bir düşünce şeması içinde, deneyimler, yeni düşünceler ve yeni ürünler ortaya koyabilme yetisi diye ifade etmek mümkündür. (5)

sanatçının tüm çabası, duygularının aktarımını seçtiği dille (müzik, resim vb…) yaparken, o dilin estetiğini ve tekniğini kendi duyarlılığı ve üretme gücüyle birleştirip “alıcıya” ulaştırmaktadır. Bu duyuşsal duyarlılık sanatçı ile sanatçı olmayanı birbirinden ayırır.

sanatçı eserlerini başka düşünceler, başka bilinçler, yani insanlar için yaratır. Onlara kendisini anlatmak ve onları etkilemek için yaratır. (6) Bunu yaparken de en büyük esin kaynağını içinde bulunduğu zaman ve önceki zamanlardaki değerlerle, geleceğe ilişkin sezgileri oluşturur.

Sanatçı ve onun üretici olan sanatçının karşısındaki üçüncü öğe ise “alıcı” diyebileceğimiz seyirci, dinleyici, okur, vb… dir. Sanatçı eserini içinde bulunduğu toplumun kültürel koşullarında hazırlar ve alıcıya sunar. Ancak burada önemli olan sanatın kendisidir. (Onun içindir ki bir yapıt belirtilirken, önce yapıtın adı, sonra bestecisi, icracısı ve en son konser salonu yazılır.)

Mozart bir parçasını melankoli olarak adlandırdığında, melankoli duymam gerekli değildir. Hiçbir şey duymayabilirim ya da kendimi yorgun yahut sarsılmış hissederim ama bu durumları müziğe yüklemem kendim herhangi bir şey hissedeyim ya da hissetmeyeyim, daha çok parçayı melankoli olarak tanırım (7). Sanat eseri sanatçının duygu ve heyecanlarını dile getirmekle kalmayıp, aynı zamanda bu duyguları, seyirciye dinleyiciye de taşır. Bu da yaratıcı ya da seyirciden çok, sanat eserini belirleyen bir özelliktir. (8)

3. Sanatın Algılanması.

Sanatçının ürettiği eserlerde duygularını dile getirdiğini anlamak kolaydır. Ama sanat eserinin aynı şeyi nasıl yaptığını anlamak zordur. (9) Sanatçı üretimini ortaya çıkarıp izleyici-dinleyiciye ulaştırdıktan sonra, izleyici-dinleyicinin algılanması nasıl olacaktır? Algılama psikolojik etkilerle mi yoksa sanatın estetiği ile mi olacaktır? Bir sanat eseri etkilerinden ötürü duygu ve heyecanla ilgili olabilir. Bu sanat esirinin izleyici-dinleyici diyebileceğimiz üçüncü öğe üyelerinin üzerindeki psikolojik etkidir. Yani bir sanat eserinin mutsuzluk verici olduğunu söylemek, onu gördüğüm okuduğum ya da duyduğum zaman mutsuz olduğumu söylemek demektir. (10)

Fakat sanatın estetik (teknik, güzellik, etkililik…) tarafını kesinlikle göz ardı etmemek gerekir. Estetik sanatçının “sanat” adına koyduğu “nitel özellik”tir.

Sanatta, algılama yoğunluğuna ulaşmak, önce sanat yapıtının estetik yönünü algılamak ve duygu yoğunluğuna ulaşmakta mümkündür. Tersi düşünüldüğünde yani duygu yoğunluğuyla algılanmaya çalışılan sanat yapıtının bıraktığı etki sığ olacak, boyutsuz kalacak sanatın mesajına ulaşılamayacaktır.

Sanat kendisiyle izleyici-dinleyici arasında bir etkileşimdir. Ama bu etkileşim ne kadar derin, dramatik özelliği ile de düşündürücü ise o kadar anlamlıdır. Tek boyutlu anlatımı tanımlamış olması ise, sanat eserinin estetik yönünden çok ustalık ya da kendi “özel değeri” olabilir, sanat değeri ise tartışılabilir.


(7) Prof Dr. İhsan Turgut Sanat Felsefesi. İzmir 1991 S. 113
(8) Prof Dr. İhsan Turgut Sanat Felsefesi. İzmir 1991 S. 121
(9) Prof Dr. İhsan Turgut Sanat Felsefesi. İzmir 1991 S. 125
(10)Prof Dr. İhsan Turgut Sanat Felsefesi. İzmir 1991 S. 126
devam edecek


*Safa Olgun imzasıyla yayımladığımız bu çalışma, çok değerli bir seçiciler kurulunun değerlendirmesi sonucu Mavi Nota’nın düzenlediği “Nimet Koray Araştırma-İnceleme Müzik Ödülü”nde seçiciler kurulu tarafından Teşekkür Belgesi’yle ödüllendirilmiştir.

 


Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.