ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18     Sayı: 1860
Şu an 13 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 24.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 15.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


♪ Ulu Önderimiz Mustafa Kemal Atatürk’ü Vefatının 84. Yıldönümünde Saygı ve Özlemle Anıyoruz!
Mavi Nota - 10.11.2022


♪ Almanya’da yaşayan bir müzisyen olarak, Mavi Nota’yı çok uzun süredir takip ediyorum. Beni hiç yanıltmadı. Özgürce doğru konulara değindiği, bilimsel yayıncılık anlayışı ile objektif habercilik yaptığı için kutluyorum. Böyle yayınların ülkemizde artması dileğiyle saygılarımı sunuyorum.
Ayşe Ersan Schütze - 08.11.2022


♪ Büyük Usta Timur Selçuk'u vefatının 2. yılında saygı ve özlemle anıyoruz!
Mavi Nota - 06.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Müziksel Toplu Söyleme Yoluyla Müzik Öğretim Yöntemi (Kodaly Yöntemi)Sayı: 436 - 15.11.2007


Tanımı

Müziksel toplu söylemeli müzik öğretim yöntemi; müziksel işitme, okuma, yazma ve söyleme davranışlarını birlikte-toplu şarkı söyleyerek öğretme yoludur. Bu yönteme, daha kısa bir anlatımla müziksel toplu söyleme yöntemi denir.

Bu yöntem, kısaca toplu söyleme yöntemi olarak da adlandırılır. Yöntem, geliştiricisi olarak kabul edilen Zoltan Kodaly (1882-1967)’nin adıyla adlandırılarak Kodaly yöntemi olarak da bilinir, anılır.

Özellikleri

Müziksel toplu söyleme yöntemi birlikte şarkı söyleme yoluyla müzik eğitimi yaklaşımından kaynaklanır. Esas olarak eşliksiz şarkı söyleme yemeline dayanır, toplu (birlikte) eşliksiz şarkı söyleme ilkesi üzerine kurulur. Bu nedenledir ki yöntemin tam adı Kodaly Koro Yöntemi olarak belirlenir. Bu yöntemin özünde, diğer amaçların yanı sıra, şarkı söyleme yoluyla müziksel okumayı/yazmayı geliştirme amacı da güdülür. Bu yöntemde müziksel okuryazarlığa özel önem verilir. Çünkü “etkin şarkı söyleme” ve “etkin müzik yapma” ile “müziksel okuryazarlık” arasında sıkı bir ilişki vardır.

Şarkı Söyleme Yöntemi

1.   Teknik olarak belirli aşamaları kapsar. Bunlar arasında yer alan perdeleme/sesleme, ezgilime, ritimleme, tonlama, sözleme vb. aşamaları temel oluşturur.

2.   Do-So-Fa perdelerinin ve bu perdeleri temsil eden el işaretlerinin kullanımı üzerine kurulur.

3.   Perdelerden yola çıkılır, perdeler işaretlerle gösterilir, perdelerin gösterilişinde el işaretleri kullanılır.

4.   Perdeler el işaretlerine bakarak adlandırılır, söylenir, yazılır ve okunur.

5.   Hareketli Do sistemi üzerine kurulur (sabit Do sistemi kullanılmaz).

6.   Tonlama önemlidir, Do-Sol-Fa heceleri iyi tonlamaya yardımcıdır.

7.   Ezgileme Sol-Mi ile başlar, Re-Do ile gelişir, Do ile temellenir, La ile açılır, beş perdesi sisteme kavuşur.

8.   Böylece Do pentatonik diziye, sonra Do majör diziye varılır.

9.   Önce küçük üçlü aralığı (Sol-Mi), sonra büyük ikili aralıkları (Mi-Re, Re-Do), daha sonra küçük ikili aralıkları (Fa-Mi, Si-do) öğrenilir-öğretilir.

10.   Ritimleme önemlidir. Ritimlemede önce “çizgisel notlama” sistemi ile “ta” ve “ti” heceleri kullanılır, sonra “geleneksel notlama”ya geçilir.

11.   Ritimlerken bir vuruşluk süreler “ta” ile, iki yarım vuruşluk süreler “ti ti” ile belirtilir (yazılır, söylenir).

12.   Önce basit ritimlerden yola çıkılır, sonra bileşik ritimlere geçilir, daha sonra karmaşık ritimlere ulaşılır.

13.   Şarkı söyleme çalgı desteksiz ve çalgı eşliksiz yapılır, toplu şarkı söylemede çalgısal destek (leme) ve eşik (leme), piyano ile destekleme ve eşikleme (çok) gerekli ve uygun görülmez.

14.   İlk çalışmalar başlangıçta bütünüyle işaretler aracılığıyla yapılır, sonra adım adım müziksel okuma ve yazmaya doğru yönlenir.
Kodaly yönteminde eğitim müziği (dağarı dağarcığı); çocuk tekerlemeleri ve şarkıları ile halk ezgileri ve şarkıları temeline dayanır, kaynağını bu temelden alan özgün okul şarkılarıyla çeşitlenir ve ezginleşir, (ulusal eğitim yoluyla) ulusal müzik kültürünün çekirdeğini oluşturur.

Kullanımı

Müziksel toplu söylemeli müzik öğretim yöntemi; ilköğretimde müzik eğitimi ve öğretimi uygulamalarında ilk devreden ve ilk yıldan (sınıftan) itibaren her devrede ve her yılda (sınıfta) etkin ve etkili biçimde kullanılır



*derlemedir

KAYNAKÇA:Milli Eğitim Bakanlığı Müzik Öğretim Teknikleri



Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.