ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1930
Şu an 18 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Caz Kronolojisi (1.Bölüm)Sayı: 433 - 12.11.2007


1900-1902

Louis Armstrong New Orleans' ta doğdu (2).

Bu yıllarda plak sanayii henüz gelişmemiş olduğundan eğlence için evlerde piyano çalınırdı. Çocuklara klasik piyano dersleri aldırılırdı (2).

1903-1904
 

Jerry Roll Morton (piyanist, besteci), genelevlerde çalardı. Gerek bireysel yetenek, gerekse müzik bilgisi açısından çok üstündü. Ragtime stilini blues etkisindeki caza değiştirdi.

Siyah halk müziği Amerika' da yaygınlaşmaya başladı (2, 3).

1905-1906
 

W. C. Handy' nin blues kalıbı ile yaptığı besteler (“St. Louis Blues” gibi) ağızdan ağıza dolaşıyor, hızla yayılıyordu (2).  

Blue Book , ragtime çalan müzikli New Orleans randevuevlerinin ayrıntılı bir rehberi idi (2).  

Polkalar Afrika ritmi ile iç içe geçerek cazın ilk malzemesini oluşturdu (3).

1907-1908
 

Buddy Bolden ' in (trompet), 1890' lardan beri, blues ve rag etkileri taşıyan müziği New Orleans' ta fırtına gibi esmişti. Bolden 1907' de aklını kaçırınca hastaneye yatırıldı (2,3).  

Jerry Roll Morton turneler yapıyor, müziğini Amerika' nın pek çok yerine taşıyordu. Siyah orkestralar artık beyazların devam ettiği yerlerde de düzenli biçimde dans müziği çalıyordu.

Bu orkestralarda nefesliler, davul, kontrbas, gitar ve kemanlar vardı (1, 2, 3).
 Hot Music: Caz öncesi yıllarda ritmik ragtime müziği (3)

1909-1910

Bandolar pikniklerde, cenaze ve resmi geçitlerde araba üzerinde dans müziği çalardı (3).

Halk müzisyenleri iş başı şarkılarında keman kullanmaya başladı (3).

Çiftleri yakınlaştıran basit figürlü danslar moda oldu, dans salonlarının sayısı arttı (3).

1911-1912

Genç beyazlar siyahların müziğini çalmaya başladılar. “Papa” Jack Laine, New Orleans' ın en saygın beyaz sokak bandosu şefi idi. Original Dixieland Jazz Band üyelerin- den Nick La Rocca' yı o yetiştirmişti (3).  

Mississipi nehir gemilerinde çalınan dans müziği Amerika' nın içlerine yayılıyordu (1, 2, 3, 8).  Yürüyen orkestralar swing ritmine geçiş yaptı (3).

1913-1914
 

Scott Joplin (ragtime kralı) “Maple Leaf Rag” “Piyanist” gibi besteleri çok ünlü ol- muştu. Bu yıllarda tutku ile ünlü ragtime operası “Treemonisha” yı yazıyordu (1, 3).

Louis Armstrong kimsesizler yurdunda kornette ustalaşmaya başladı (3, 6).  

Pekçok caz şarkısının esin kaynağı olan ragtime rüzgarı dinmeye başlamıştı (3).  Kayıt teknolojisinin gelişmesi ile evlerde yavaş yavaş ilk plaklar duyuluyordu (3).

1915-1916

New Orleans caz toplulukları, Californiya ve New York' ta çalmaya başladı. Los Angeles' ta çalışan kornetçi Freddie Keppard' ın güçlü bir tonu vardı. Ancak taklit edilmek-ten korktuğu için çok az plak yapmıştı (3).

Scott Joplin' in operası “Treemonisha” Harlem' de sahneye kondu, ne yazık ki beğenil medi (3).

Caz sanatçıları minsrel' lar ve vodvil tiyatrolarında çalmaya başladı (3).

1917-1918

Joe “King” Oliver (kornet), bu yıllarda henüz yirmi yaşında iken New Orleans' ın önde gelen müzisyenlerinden biri olmuştu (3).

Coleman Hawkins (saksafon), şarkıcı Mamie Smith' in gezici topluluğunda çalıyor, kendine özgü stili dikkat çekiyordu (3).

Caz ilk kez filme alınıyor, Original Dixieland Jazz Band “The Good For Nothing” adlı filmde görünüyordu (3).

Original Dixieland Jazz Band ' ın ilk caz plakları müthiş satıyordu (3, 8).

1919-1920

Kid Ory (trombon) New Orleans' tan Los Angeles' a geçti. Burada cazı geniş kitlelere tanıttı (3).

Louis Armstrong Mississipi nehir gemilerinde çalışmaya başladı (3, 6).

Original Dixieland Jazz Band İngiltere turnesine çıktı (3).

Çalışanların dinlenme haklarına saygı gösterilmeye başlanınca sinema, dans, kayıt sa-nayii hızla gelişmeye başladı (3).


1920

New Orleans Ritm Kings: New Orleans' tan Chicago' ya göç eden George Brunies (trombon) ve Paul Mares (trompet) tarafından kurulmuştu (3).

Washington' lu Duke Ellington ile New Jersey' li Sonny Greer dans orkestrası kurdu (3).

Broadway' de ilk kez caz müziği sahnelendi (3).

Caz içki yasağı nedeni ile birçok yasa dışı kulübün vazgeçilmez müziği oldu (3).


1921

Bessie Smith “ Blues İmparatoriçesi ” 1920' lerin en önde gelen siyah şarkıcısı oldu (2, 3).

Kid Ory ilk siyah plağı yaptı: “Ory' s Creole Trombone” (3).

Westinghouse şirketi ticari radyo yayınlarını başlattı (3).

1922

King Oliver Chicago' da çalışıyordu. Louis Armstrong ' u yanına çağırdı. İki sanatçı New Orleans cazını biçimlendirmeye başladı (3, 6, 8).

Kansas City' de Bennie Moten (piyanist) ün kazandı (3).

Mamie Smith blues plağı yapan ilk bayan oldu: “Crazy Blues” büyük başarı kazandı (3).

Paul Whiteman klasik müzikle cazı kaynaştırmaya çalıştı: “ Senfonik Caz ” adını verdiği bu müzik aslında sulandırılmış cazdan başka bir şey değildi. Ancak yine de beyazlara cazı sevdirmişti (3, 6, 8).

1923

Sidney Bechet (klarnet, saksafon) Armstrong' a tek rakipti (3).

Jerry Roll Morton Chicago' da plak doldurmaya başladı (3).

King Oliver topluluğu ilk plağını yaptı (3).

1924

Fletcher Henderson en saygın caz topluluklarını kurdu. Büyük solocular yetiştirdi (8).
Radyolarda caz, blues çalınıyor, siyah müzik hızla yayılıyordu (3).

1925

Louis Armstrong “ Hot Fives” ile cazın klasikleri sayılacak bazı kayıtlara başladı. Trompetinin yanısıra tümü ile kendine özgü sözsüz scat şarkıcılığını başlattı: “Heebie Jeebies”

Elektrik, kayıt teknolojisine girdi.

Yazar Scott Fitzgerald ünlü romanı “The Great Gatsby, Çılgın Yirmiler” de dönemi “ Caz Çağı ” olarak isimlendirmişti.

1926

Earl Hines, müthiş tekniği olan, ilk büyük piyano virtüözü idi. Chicago toplulukları onu paylaşamıyordu (3).

Bix Beiderbecke (trompet), güzel tonu, cümleleri, Louis Armtrong' u hatırlatan beyaz trompetçi idi (3, 8). ve saksafoncu ortağı Frankie Trumbauer Detroit' te ünlü bir dans orkestrasına katıldı (3).

Beyaz müzisyenler Chicago tarzı adı verilen hızlı, ateşli bir tür caz çalmaya başladı (3).

Caz topluluklarının sayısı ile birlikte ciddi caz eleştirmenleri de artmaya başladı (3).

Radyo yayıncılığı gelişiyordu (3).

1927

Duke Ellington topluluğu “Cotton Club” te çalmaya başladı. “Black and Tan Fantasy” ile New Orleans etkileri taşıyan yeni bir tarz geliştiriyordu (3, 8).

Paul Whiteman kendisini “Cazın Kralı” ilan etmişti. Oysa yaptığı müziği fazla ciddiye alan olmadı (2, 3, 8).

Louis Armstrong yeni akımlara rağmen grubu “Hot Seven” ile cazın ağır taşlarından biri idi (3).

Jelly Roll Morton topluluğu “Red Hot Peppers” ile plak yaptı.

1928

Saksafon daha yaygın kullanılmaya başlandı (3).

“Stride” adı verilen ragtime piyano stilinde bir çok virtüöz yetişti (3).

Louis Russell , ünlü trompetçi Henry Red Allen ' i öne çıkaran parlak bir orkestra anlayışı geliştirdi. Topluluk daha sonra Louis Armstrong' un sürekli orkestrası oldu (3).

Chicago' nun gece yaşamı gangsterler arası çekişmeler yüzünden sönükleşti. Bu arada artan gece kulübü sayısı ise caz müzisyenlerine yaradı (3, 6).

1929

Jerry Roll Morton, Duke Ellington, Fletcher Henderson ilgi ile izleniyordu (3).

Bessie Smith ' in başrolünü oynadığı “St. Louis Blues” filminde Fletcher Henderson topluluğu da yer almıştı (3).

Wall Street krizi ABD ekonomisini sarstı. Müzik tercihlerinin değişmesine yol açtı. Blues eski popülerliğini kaybetmeye başladı (3).

1930

Ekonomik kriz boyunca yaşam savaşı veren caz müzisyenlerinden pek azı iş bulabildi (3).

Duke Ellington ' un jungle revüleri uluslararası ününü arttırdı (3).

Gangsterlerin denetimindeki Kansas City' de gece kulüplerinde danssever kitleye yöne-lik swing türü caz patlama yaptı (3, 6).

devam edecek


Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.