ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1929
Şu an 21 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Suzuki Okulu Metodu (2. Bölüm)Sayı: - 10.07.2007




III. SUZUKİ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ

III. 1. Suzuki Eğitim Materyalleri

Suzuki’nin hazırlamış olduğu ilk Suzuki Metodu yani Suzuki Keman Okulu 10 kitaptan oluşmaktadır. Bu metod daha sonraki yıllarda çeşitli çalgılara uyarlanmış ve okul öncesi yaş grubu çocukların eğitiminde başarılı sonuçlar vermiştir. Bu metodlar uzun yıllar Birch Tree Group Limited tarafından yayınlanmıştır. Daha sonraki yıllarda ise Warner Brothers tarafından basılmıştır. Diğer çalgılar için yazılmış olan  metodlar şunlardır:

Suzuki Piyano Okulu (6 kitap. Warner Brothers tarafından 7 kitap olarak yayınlanmıştır)
Suzuki Çello Okulu (10 kitap)
Suzuki Viyola Okulu (6 kitap)
Suzuki Gitar Okulu (4 kitap)
Suzuki-Takahashi Yanflüt Okulu (11 kitap)
Suzuki Arp Okulu (2 kitap)
Suzuki Blokflüt Okulu (4 kitap)
Suzuki Ses Okulu (2 kitap).

Bu metotların yanı sıra, kitaplardaki eserlerin ses kayıtları, piyano eşlikleri, nota eğitimi kitapları, etütler ve oda müziği eserleri de mevcuttur. Bu materyallerin dışında, Suzuki öğretmenleri tarafından yayınlanan solo eserler, oda müziği eserleri, ses kayıtları, hikâyeler, oyunlar, teori kitapları ve ev ödevi defterleri de vardır. 

Suzuki, metotlarında bütün öğrenciler için çekirdek bir literatür geliştirmiş ve eserleri kolaydan zora doğru sıralamıştır. Her metot genellikle 18. ve 19. yüzyıl ünlü Alman bestecilerin ağırlıkta olduğu solo eser örneklerini ve Avrupa halk şarkılarını içermektedir. Metodlarda “ortak bir dil” oluşturmak için her metodun ilk kitabında Suzuki’nin bestelediği “Allegro” ve düzenlediği “Twinkle, Twinkle, Little Star” varyasyonları ve iki halk şarkısı “Lightly Row” ve “Go Tell Aunt Rhody” ye yer verilmiştir.

Suzuki öğretim materyallerinin yanı sıra, Suzuki felsefesini ve metodunu daha iyi öğrenmek isteyen eğitimciler için Suzuki’nin yazmış olduğu pek çok kitap da vardır. Bu kitaplardan bazıları şunlardır:

Suzuki, S. (1983) Nurtured by Love: The Classic Approach to Talent Education [Sevgi ile Beslenmek: Yetenek Eğitimine Klasik Yaklaşım]. Smithtown, New York, Exposition Press.
Suzuki, S. Young Children’s Talent Education and It’s Method [Küçük Çocukların Yetenek Eğitimi ve Metodu]. New Jersey. Summy-Birchard.
Suzuki, S. Ability Development from Age Zero [Sıfır Yaşından İtibaren Yetenek Gelişimi].
Suzuki, S. Where Love is Deep [Sevgi Çok Olduğu Zaman].
Suzuki, S. His Speeches and Essays[Suzuki’nin Konuşmaları ve Yazıları]. New Jersey. Summy-Birchard.
Suzuki, S. Tonalization. New Jersey. Summy-Birchard.

Bu kitapların yanı sıra American Suzuki Journal, Suzuki World ve Talent Education Journal vb. dergiler de Suzuki öğretmenleri için mevcuttur.

III. 2. Kulak ve Nota Eğitimi

Dr. Suzuki müzik eğitiminin başlangıcından itibaren kulağın gelişimini vurgulamıştır. Suzuki’nin en önemli mesajı  “gözden önce kulak; nota okumadan önce ezbere çalmak” tır. Kulak eğitimi doğru yapılırsa, çocuklar güzel bir tonun ne olduğunu kavrayabilecekler ve böylece en mükemmel müzisyenler gibi çalabileceklerdir. Suzuki, anadilin öğrenilmesinde olduğu gibi, öğretmenin ve ailenin sağladığı müzikal bir ortamda çocukların sürekli olarak müzik dinlemelerini tavsiye etmiştir. Çocukların her gün sürekli olarak müzik eserlerini dinlemeleri hızlı bir şekilde öğrenmelerine neden olacağı gibi, dinledikleri örneklerdeki sanatçılar gibi çalmaya da çaba göstereceklerdir. Bu metot ile çocuklar  “müzikal duyuları” gelişmiş bireyler olacaklardır. Bu da “müzikal yetenek” eğitimi için çok önemlidir.

Suzuki yönteminde çocukların nota okuyabilmeleri de çok önemlidir. Ancak, çocuklar nasıl yazı yazmayı öğrenmeden önce konuşmayı öğreniyorlarsa, aynı şekilde nota okumayı öğrenmeden önce çalmaya başlamalıdır. Nota eğitimi öğrencinin yaşına ve yeteneğine göre başlamalıdır. Öğretmen, çocukların müzikal duyarlılığı, çalma yeteneği ve hafızası geliştiği zaman nota eğitimine geçmelidir. Ama şu da unutulmamalıdır ki, nota eğitimi sadece notasız çalmak amacı için verilmelidir. Kural olarak çocuklar nota okumayı öğrendikten sonra bile derslerde ve konserlerde eserleri ezbere çalmak zorundadırlar. Öğrenciler eserleri ve hatta alıştırmaları ezbere çalmakla, güzel ses üretebilecek ve performansın ifadeli yönünün farkına varabileceklerdir. Suzuki’ye göre öğrencinin “ne söylendiğinden çok, nasıl söylendiği” önem kazanacaktır. Bugün pek çok Suzuki programında nota okuma öncesi becerileri bireysel ve grup ortamında geliştirilmekte, nota eğitimine ise genellikle 5-6 yaşlarında başlanmaktadır.

Nota eğitimi Suzuki Metodu’nda içerilmemiş ve eğitimi öğretmenin kendisine bırakılmıştır. Nota eğitimi kitapları Suzuki öğretmenleri tarafından ayrıca hazırlanmıştır. Bu materyallerden bazıları şunlardır:

Martin, Joanne. I Can Read Music-For violin [Nota Okuyabiliyorum-Keman İçin]. Warner Brothers.
Martin, Joanne. I Can Read Music-For cello [Nota Okuyabiliyorum-Çello İçin]. Warner Brothers.
Star, Constance. The Music Road-A Journey in Music Reading [Müzik Yolu-Nota Okumaya Yolculuk]. Vol 1-3.

III. 3. Müzikalite Eğitimi

Müzikalite eğitimi Suzuki metodunun temelini oluşturan bir başka elementtir. Müzikalite eğitiminde “tonalizasyon” kelimesi Suzuki’nin ortaya attığı bir kelimedir. Bu kelime ses eğitimindeki “vokalizasyon” kelimesinin keman eğitimindeki karşılığıdır. Çocuk tonalizasyon çalışmaları sonucunda her eseri şarkı söyler gibi ve legato tekniği ile güzel bir ton ve müzikal bir ifade ile çalabilecektir. Suzuki’ye göre iyi bir ton müziğin yaşayan ruhudur. Çocuğun kulağı çok iyi eğitildiği zaman güzel bir tonun ne olduğunu ayırt edebilecektir. Çocuğa kitaplarda yer alan eserleri tekrar tekrar dinletme yoluyla, nasıl güzel bir ton ve müzikal ifadeyle çalınacağı kolayca öğretilebilecektir. Suzuki metodunda, çocukların  dinledikleri ve öğretmenleri ile beraber çalıştıkları eserleri derslerde ezbere çalmaları beklenmektedir. Ezbere çalma ile çocuk eserlere daha iyi konsantre olabilecek ve mükemmel bir müzikalite ile çalabileceklerdir. Suzuki’ye göre ezberleme anadili yaklaşımında doğal bir süreçtir.

Suzuki, metodlarında tonalizasyon çalışmalarına yer vermenin yanı sıra Tonalization (Summy-Birchard yayınları) başlıklı bir kitap da yazmıştır. Suzuki kendi yetiştirdiği öğrencilerinin müzikalite eğitimlerinin yanı sıra, diğer öğretmenlerin öğrencilerinin performanslarını da değerlendirmiştir.  Her bahar ileri düzey repertuar ile mezun olan binlerce öğrencinin mezuniyet kasedi (daha sonraki yıllarda video kaseti) Suzuki’ye gönderilmiştir. Suzuki yıllarca bu kasetleri dinleyerek, öğrencilerin müzikaliteleri hakkında yorumlarda bulunmuş ve bu yorumlar hem öğrenciler, hem de öğretmenler ve aileler için büyük bir motivasyon kaynağı olmuştur.

III. 4. Grup Eğitimi

Suzuki metodu bilinen anlamda bir grup eğitimine dayanmamaktadır. Suzuki, öğrencilerin hem birbirleri için, hem de beraber çalmaları için olanak yaratılmasını tavsiye etmiştir. Bu nedenle, Suzuki eğitiminin temeli bir öğretmen ve bir öğrenci ile yapılan bire bir eğitim olmasına rağmen, bazen 3 veya 4 öğrenci aynı derste beraber eğitim almaktadırlar. Bu durumda, öğretmen yalnızca bir öğrenciye ders verirken, diğer öğrencilerde onları izlemektedirler.

Suzuki, derslerde kullanılmak üzere özellikle keman öğrencileri için düetler ve piyano eşlikli materyaller hazırlamıştır. Buradaki amaç öğrencilere beraber çalabilme fırsatı sağlamaktır. Suzuki’nin hazırlamış olduğu Home Concert, Piano kitabında pek çok küçük eser yer almaktadır. Eserlerden bazıları iki keman içindir ve metodun üçüncü kitabını bitiren her öğrenci bu eserleri çalabilmektedir. Bu eserler deşifre çalma amacı için de kullanılmaktadır. Kardeşler ve arkadaşlar bir araya gelerek bu eserleri güzel vakit geçirmek için evde çalabildikleri gibi, konserlerde de çalabilmektedirler. Bu kitabın yanı sıra yine Suzuki tarafından hazırlanan kitaplardan bazıları şunlardır:

Suzuki, S. My Trio Book-Suzuki Violin [Trio Kitabım-Suzuki Keman], Vol. 1-2. Warner Brothers.
Suzuki, S. & Heck, T. 21 Pieces for Violin with Guitar [Keman ve Gitar İçin 21 Eser]. Warner Brothers.

Suzuki Metodu’nun her çalgı için piyano eşlik kitapları mevcuttur. İlerleyen yıllarda teknolojinin gelişmesi ile öğrencilerin “beraber çalabilme yeteneklerini” kasetlere kaydedilen eşlikler ile beraber çalışarak geliştirmeleri istenmiştir. Bunun yanı sıra bugün öğretmenler metod ile doğrudan bağlantısı olmayan dans, şarkı söyleme, birlikte çalma, müzik teorisi, nota eğitimi, deşifre çalışmaları ve oyun aktivitelerini grup içinde yapmaktadırlar.

III. 5. Dr. Suzuki’nin, Suzuki Metodu’nun Öğretimi Üzerine Önerileri

Dr. Suzuki, Suzuki Metodu’nun öğretilmesinde özellikle şu noktalara dikkat çekmiştir;

1. Gözden önce kulak
2. Motivasyon
3.Önceden öğrenilen şeylerin üzerine yeni şeyler koyarak, küçük adımlarla ilerlemek
4. Doğal hareket- performansa uygun bir vücut duruşu
5. Etkili ve rahat bir tekniğin sağladığı ritmik bir akış
6. Kendinden emin çalabilmek için eserlerin sürekli olarak tekrar edilmesi.

Suzuki, kendi metodunun öğretilmesi konusunda dikkat edilmesi gereken noktaları Suzuki Piyano Okulu nun önsözünde genel olarak aşağıda verildiği gibi açıklamıştır. Bu açıklamaları her metodun öğretilmesi için genellemek yanlış olmayacaktır.

1. Çocukların ders içindeki öğrenmelerden ve evdeki çalışmalarından zevk almaları sağlanmalıdır. Çocukların duygularına karşı duyarlı olunmalı ve “çalışmalısın” diye baskı yaparak onların çalışmadan nefret etmesine neden olunmamalıdır.

2. Çocukların çalgılarına çalışmasının yanı sıra, üzerinde çalıştığı eserlerin ses kayıtlarını mümkün olduğunca her gün dinlemesi sağlanmalıdır.

3. Nota eğitimi çocuğun yaşına ve yeteneğine göre müzikal duyarlılığı, çalma yeteneği ve hafızası geliştikten sonra verilmelidir. Nota eğitimi eserleri ezbere çalabilmek için verilmelidir. Derslerde eserleri nota kullanmadan, ezbere çalabilmek çocukların hafızalarını geliştirecek ve hızlı öğrenmelerine neden olacaktır.

4. Çocuklar sahnede hiç hata yapmadan eserleri çalabiliyorlarsa, o çocuklar “yetenek eğitimi” için hazır demektir. Bundan sonra çocuklara bir müzikal cümle yapısı içinde güzel bir ton ve müzikal duyarlılıkla çalabilme becerileri öğretilmeye başlanmalıdır.

5. Çocuklar yeni verilen eserlerin yanı sıra daha önceden öğrendiği eserleri de sürekli olarak çalışmalıdır. Önceden öğrenilen eserleri sürekli olarak çalmak çocukların yeteneğini daha çok geliştirecektir.

6. Annelerin çocukları ile beraber diğer çocukların derslerini izlemeleri, çocukların motivasyonunu artıracaktır.

7. Ders süresi çocukların ihtiyaçları ve dikkatlerini toplayabilme süresi göz önünde tutularak düzenlenmelidir. Ders süresi beş dakika olabileceği gibi bir başka zaman yarım saat olabilecektir.

III. 6. Öğretmenin ve Ailenin Müzik Eğitimindeki Yeri ve Önemi

Suzuki, çocukların daha müzikal çalabilmeleri için fiziksel ve duygusal bir ortam hazırlama ve verilen aktiviteleri çocukla beraber yapma sorumluluğunu öğretmenlere ve ailelere vermiştir. Çocuğun yeteneğinin doğru bir şekilde gelişmesi öğretmenin ve ailesinin sorumluluğudur. Eğer çocuk öğrenemiyor ise bu yetişkinlerin başarısızlığıdır.

Suzuki öğretmeni, Suzuki Metodu nun bel kemiğidir. Suzuki öğretmenleri çok küçük yaştaki çocukları eğittikleri için, çalgının nasıl öğretileceğini bilmenin yanı sıra çocuk psikolojisini ve gelişimini de çok iyi bilmek zorundadır. Öğretmenin en önemli rolü öğrenciler için “mutlu ve doğal bir ortam” hazırlamaktır. Suzuki’nin ders planına ve öğrencinin dikkatini toparlama durumuna göre, öğretmen haftada bir veya iki kez öğrenci ile çalışmalıdır. Çocukların birbirlerini izleyerek daha iyi öğrenmeleri ve duyduklarını taklit etmek istemeleri Suzuki’nin dikkatini çekmiş, bu nedenle çocukların ve ailelerinin, diğer çocukların derslerinde gözlemci olarak bulunmalarını tavsiye etmiştir. Bu taklit etme isteği çocuğun daha çabuk öğrenmesine neden olmaktadır. Diğer çocukları izlemek aynı zamanda yeni öğrencilerin çalgı derslerine başlaması için de güçlü bir motivasyon olmaktadır.

Aile, kulak eğitimi ve her becerinin adım adım çocuğa kazandırılması prensiplerini uygulamak bakımından oldukça önemlidir. Aile çocuğa konuşmayı nasıl öğretiyorsa, müzik yapmayı da öğretmekle yükümlüdür. Bu nedenle aile evdeki ortamı zengin bir “öğrenme çevresine” dönüştürmelidir. Suzuki yönteminde ailenin her derse katılması anadili yaklaşımının temelini oluşturur. Özellikle annelerin aktif olarak çocuğunun bütün derslerini izlemesi ve not alması gerekmektedir. Bunun yanı sıra çocuğun yetenek eğitimini geliştirebilmek, evde çocuğunun çalışmalarını izleyebilmek ve ona yardımcı olabilmek için annenin öğretmenlik eğitimi alması da gerekmektedir. Çocuğun müzikal eğitiminin ilk yıllarında daha sonra öğrenilecek eserleri çalmayı öğrenmeleri de beklenmektedir. Ancak, annelerin özellikle 20. yüzyılın ikinci yarısında bir işte çalışmaya başlamasıyla bu sorumlulukların Suzuki’nin istediği gibi yerine getirilebilmesi zorlaşmıştır. 

III. 7. Suzuki Konserleri

Suzuki, öğrencilerin bildikleri eserleri sürekli çalışmalarının ve ileride öğrenecekleri eserlerin ses kayıtlarını sürekli olarak dinlemelerinin önemini her zaman vurgulamıştır. Suzuki bu amaçların gerçekleşmesi için Matsumoto’da düzenli olarak solo konser günleri düzenlemekteydi. Bunların yanı sıra her hafta gerçekleştirilen “ev konserleri” de mevcuttu. “Suzuki stilinde resitaller” de en ileri düzeydeki öğrencinin, çekirdek repertuardaki en zor eseri çalmasıyla konser başlamaktadır. Program ilerledikçe eserler kolaylaşmakta ve ileri düzeydeki öğrenciler, eseri çalabilen daha düşük düzeydeki öğrencilerin performansa katılması ile çalmaya devam etmektedirler. Böylece konserler bütün öğrencilerin katılımı ile bir kutlamaya dönüşerek sona ermektedir. Suzuki’nin daha büyük kutlamaları genellikle yüzlerce keman öğrencisinin katıldığı ve ünison çaldığı konserlerle gelenek haline gelmiştir.




devam edecek



Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.