ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1924
Şu an 12 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Yazılar


Rus Müziğinin Serüveni - Rus Beşlisi Sayı: - 18.04.2007



1-Renkliliğe ve egzotik olana yönelik büyük bir ilgi beslenir.
2-Genellikle çok güçlü ve duygu doludur. İnsanın yüreğine işler
3-Halk şarkıları ve dansları kullanılmıştır.
4-Alışılmışın dışında bir armoniye sahiptir.
5-Müzik dilinde her türlü her türlü deneyden kaçınmak
6-Sovyet yaşamını konu alan operalar yazmak.
7-Daha çok şarkı ve koro müziği yazmak, ilgiyi genel olarak halkın şarkılarına çevirmek ve batıyı unutmak.

Rus müziğini diğer batı klasik normlarından ayıran birkaç madde yazdım. Bunların Rus müziğini ayırt eden temel göstergeler olduğunu kulağı iyi olan bir dinleyici hemen fark edecektir..

En başında Rus milliyetçiliğinin esin kaynağı ve kolayca ayırt edilebilir bir Rus müziği tarzının kurucusu olan Mikhail Glinka 19.yüzyıl müziğinin önemli şahsiyetlerindendir. Onun zengin orkestrasyonu  Alman ve Fransız bestecilerininkinden çok farklıdır. Örneğin insan kulağına ani bir pizzicato ile dinleyeni şaşırtıverir ve armonisini egzotik seslerle tatlandırır. Glinka'nın Ruslan ve Ludmilla Uvertürü herhangi bir Rus müziği bestecilerinin ilk parçası olacak niteliktedir.

Glinka'nın önünü açtığı o büyük yaratıcı deha,19.yüzyılın ikinci yarısında adeta mükemmel besteler bolluğu yarattı. Bu tür müzik adeta özgün Rus sesleri üzerine kuruludur. Ağır bölümlerin duygu yüklü niteliği tipik Rus özelliğidir. Glinka'nın Ruslan uvertüründen sonra ortaya çıkmış olan Borodin'in orkestral tarzı Glinka ile ilintilidir. Bu nedenledir ki başka bir ülkenin müziği ile karıştırmak mümkün değildir.

Sovyet Rusya'da Bolşevik rejiminin müziği halka indirme isteği birçok Sovyet bestecisinin araştırmacı çalışmalarını engellemiştir. Her türlü deneyci çalışmalara set çekilmiştir. Çarlık rejiminin romantizmine sırt çevirmeleri istenmiş, yeni deneyci yaratıcı çalışmalara boyunduruk takılmıştır. Ülkenin yöneticileri ileri gelen Sovyet bestecilerini çökmekte olan burjuva biçimciliğine uyan müzikler yazdıkları için suçlarlar. Devrimin büyük ozanı Vladimir Mayakovski 1930 Yılında dayanamayıp kendini öldürmesi Sovyet Rusya'da öncü ve ilerici bir devrim sanatının geliştirilmesi yolundaki çabaların sona ermesini belirten mutsuz bir olaydır.

1917 Ekiminde Bolşevik Devrimi sırasında daha küçük bir çocuk olan Şostakoviç hiçbir zaman özgür bir insan olamamıştır. Komünizm dışında bir politik sistemi hiçbir zaman tanıyamamıştır. Ülkeyi terk etmek de  -Rahmaninof gibi-onun için bir seçenek olamamıştır. Genelde bütün totaliter rejimler özelde ise Bolşevik Rusyasında sanatın önemini, toplumsal değerini hiçbir zaman göz ardı etmediler. Yazarlar, sanatçılar, besteciler olabildiğince ayrıcalıklı bir konumun devlet ve parti desteğinin tadını çıkardılar. Yaptıkları şeyler devlet için üst düzeyde öneme sahipti. Bir de madalyonun öbür yüzü vardı. Devletin de üretilen sanata müdahale edebilme yetkisine sahip olduğunun düşünülmesi ve felaketle sonuçlanan müdahalelerde bulunulması. Besteciler halk şarkıları, aranjmanları ve Lenin kantatları dışında herhangi bir şey yazdıklarında başlarını neyin belaya sokup neyin sokmayacağından emin olamıyorlardı.

Rusya'nın özgün müzikal sesi, folk şarkıları ve ilahiler sayesinde öyle gürdü ki ne zaman ortaya bu mirasa duyarlı deha sahibi bir besteci çıksa bir furyadır başlıyordu. Mikhail Glinka ulusal Rus besteciler okulu kurdu ve Çaykovski'yi derinden etkiledi. Popüler Avrupa üslubuna oldukça aşinaydı ve Beethoven ile Rossini'yi enstrümantal ve vokal müziğini de yansıtıyordu. Egzotik olana duyduğu sevgi ve fantastik renk onu çok daha zengin diyarlara, zirvesi iki tane Rus folk ezgisini kullanan bir senfonik şiir olan orkestral eseri Kamarinskaya'ya doğru sürükledi. Kamarinskaya'da folk ezgileri sürekli değişen eşliğin üzerine tekrar edilir. Bu Rus müziğinde 19.yüzyıldan 20.yüzyıla dek önemli bir rol oynaması kaçınılmaz olan yeni bir geliştirim metoduydu. Rus besteciler Kamarinskaya'da olduğu kadar, Glinka'nın operalarında da müthiş zenginlikte bir melodi keşfettiler. Deneyimi ve genç bestecilere verdiği destek sayesinde Balakirev “Beşli” diye bilinen (Balakirev, Borodin, Cui,Musorgski, Korsakof) bir grup bestecinin lideriydi. Bu beşliler Rusya'nın milliyetçi ekolünün temsilcileriydiler. En ünlüleri olan Musorgski ulusal folk şarkılarından görkemli bir şekilde istifade eden başyapıtı Boris Godunov operasında Rus dilini doğal konuşma kalıplarına yaklaştı.

19.yüzyılın ortalarına dek Rus besteciler Rusya dışında eğitim almışlar ve diğer bazı mesleklerde çalışmışlardır.1800'lü yılların sonlarına doğru Rubinstein'ın fikrinin ürünü olan St.Petersburg Konservatuvarı açıldı. Artık böylece Rusya müzik eğitimi için başka yerlere muhtaç değildi. Bu konservatuvar kısa sürede  dünyanın en iyileri arasına girdi.

Çaykovski ise “Beşli”'den genellikle ayrı tutulur. Çaykovski'nin güzel eseri 2. Senfoniyi özellikle okurlara tavsiye ederim. Tam anlamıyla Kamarinskaya kalıbından çıkmış gibidir.Mozart,Schumann ve Liszt gibi birbirinden farklı etkilerden yola çıkan Çaykovski Borodin ve Korsakof'un nispeten basit senfonik fikiirlerinin ötesine geçerek özellikle 6.Senfonisi Patetik ile 19.yüzyılın en güzel orkestra müziklerini üretti. Çaykovski'nin baleleri bu formun var olan eserleri arasında en iyi örneklerdir.

 Bir diğer besteci Stravinsky ise 20.yüzyıl müziğine büyük katkıda bulunmuş, kendine özgü eleştirel tutumu özellikle ölçü, tempo ve ses gürlükleri açısından önemli sonuçlar doğurmuştur. Bileşik ölçülü asimetrik kalıpları araştırmış, müzik cümlelerinde kullandığı figür ve motifleri uzatarak ya da çıkararak simetrik cümleleme geleneğini yıkmıştır. Müziğe yeniden kazandırdığı şaşmayan vuruş duygusu birçok bestesinin dansa uygun düşmesini sağlamıştır.



Yazıyı Tavsiye Et

Yorumlar


Bu yazıya henüz yorum yapılmadı.

Yorumları okumak yada yorum yazmak için sisteme giriniz.