ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18     Sayı: 1853
Şu an 17 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 24.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 15.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


♪ Ulu Önderimiz Mustafa Kemal Atatürk’ü Vefatının 84. Yıldönümünde Saygı ve Özlemle Anıyoruz!
Mavi Nota - 10.11.2022


♪ Almanya’da yaşayan bir müzisyen olarak, Mavi Nota’yı çok uzun süredir takip ediyorum. Beni hiç yanıltmadı. Özgürce doğru konulara değindiği, bilimsel yayıncılık anlayışı ile objektif habercilik yaptığı için kutluyorum. Böyle yayınların ülkemizde artması dileğiyle saygılarımı sunuyorum.
Ayşe Ersan Schütze - 08.11.2022


♪ Büyük Usta Timur Selçuk'u vefatının 2. yılında saygı ve özlemle anıyoruz!
Mavi Nota - 06.11.2022


♪ Tüm Mavi Nota dostlarının ve ülkemizin Şeker Bayramını en içten dileklerle kutlar esenlikler dileriz!
editör - 02.05.2022


♪ 8 Mart"ı kadın goygoyculuğuna çevirmeden, mana ve ehemmiyetinin taşıdığı öz yapıdan koparmadan kutlanması dileğiyle, 8 Mart Emekçi Kadınlar Günü kutlu olsun
Mavi Nota - 08.03.2022


Tüm Mesajlar

Anket


Klasik Batı Müziği dinler misiniz?

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Portreler


Cristina Branco

Cristina Branco’nun (1972, Almeirim, Portekiz) yaşantısına bakıldığında tıpkı bir Amália Rodrigues şarkı sözünde olduğu gibi 'fadoyu yaşıyor ve fado ile nefes alıyor'.

 

Cristina şarkı söylemeye arkadaşlarıyla keyif olsun diye söylediği birkaç fado şarkısıyla bir oyun gibi başlamış. Genç bir kız olarak caz ve blues dinleyerek büyüyen Cristina’nın fado mekanlarına gitmek gibi ya da geleneksel şarkılar dinlemek gibi bir alışkanlığı hiç yokmuş.

 

Billie Holiday, Ella Fitzgerald, Janis Joplin ve Joni Mitchell dinlemeyi Amália Rodrigues’e tercih eden bir genç kızken 18. yaş gününde büyükbabasının armağan ettiği Amalia Rodrigues’in az rastlanılan kayıtlarından oluşan albüme aşık olmuş ve fadolar söylemeye başlamış.

 

İlk olarak Amsterdam’da Zaal100 sahnesinde şarkı söyleyen Cristina, fado söylerken tıpkı fado kelimesinin manası gibi fadonun kaderi olduğuna inanmış ve 24 yaşından beri fado söylüyor.

 

İletişim okurken niyeti gazetecilik olan ve bu yüzden kelimelerle arası hep iyi olan Branco’nun albümlerinde şarkı sözleri ağırlık kazanıyor. Portekiz’in ünlü şairleri (Camões, Pessoa, David Mourão-Ferreira, José Afonso…) gibi ve başka ülkelerden de ünlü şairlerin (Paul Éluard, Léo Ferré, Alfonsina Storni, Slauherhoff) sözleriyle kendine özgü yepyeni fado şarkılarla ortaya çıkan Branco, fadoyu şiir ile birleştirerek tüm dünyaya sunuyor.

 

Daha önce José Afonso, Carlos Paredes, Sérgio Godinho gibi ünlü isimlerin de sahne aldığı Portekiz Kültür Merkezi’nde, Amsterdam’da ilk kez sahneye çıktığından beri şiir üzerindeki güçlü ve yürekli vurgusu ile sanatçı kimliğini birçok isimden farklılaştıran Branco sesiyle şarkılara ruh katıyor.

 

Fado’dan her zaman acı, hasret ve çaresizlik duygusu beklenirken, Branco şarkılarında şiirlerle hayattan zevk alan fadolar söyleyerek kendi yolunu çizmiş.

 

Ulisses (Ulysses) albümünde kariyerini en iyi özetleyen ve sembolü haline gelen şarkısı “Sete Pedaços de Vento - Rüzgarın 7 parçası” gibi şarkılarla ilk başta geleneksel fado şarkılarını ayakta tutan kesimleri kaygılandıran Branco, gelenekten kopmak için değil, geleneği yaşatmak için çabaladığını gösterdiği albümleriyle fado'nun en iddialı isimlerinden biri.

 

Vokal, Portekiz gitarı, gitar, bas gitar ve piyano ile geleneksel fado ile çağdaş çalışmaları bir araya getiren Branco fado’yu yepyeni heyecanlar katıyor.

 

“Cristina Branco, Live in Holland”  adlı canlı konser albümünü 25 Nisan 1996’da verdiği iki konserden hazırlayan Branco 1000 tane bastığı albüm piyasaya çıkar çıkmaz satınca 9 baskıya daha girmiş ve onbinlerce.

 

“Murmúrios- Fısıltılar” 14 geleneksel şarkıdan oluşan bir albüm. Branco bu albümde daha önce Amalia Rodrigues ile ölümsüzleşen “Abandono”  adlı şarkısını yeniden yorumlamış.

 

1999 yılında ünlü Fransız müzik dergisi “Le Monde de la Musique” tarafından Dünya Müziği kategorisinde En İyi Müzik Ödülü’nü alan Branco’nun uluslararası kariyeri de eş zamanlı olarak yükselmeye başlamış.

 

2000 yılında Maria Teresa Horta’nın bir şiirinden ismini alan “Post-Scriptum” albümünü yayınlayan Branco, Fransa’da yeniden En İyi Albüm ödülünü almış.

 

“Cristina Branco Canta Slauerhoff - Cristina Branco Slauerhoff Söylüyor” albümünde ünlü Hollanda’lı şair J.J. Slauerhoff’ın (1925-1976) sözleriyle yeni şarkılar hazırlayan Branco’nun müziklerine Custódio Castelo imzasını atarken, Mila Vidal Paletti şiirleri Portekizce’ye çevirmiş.İlk ticari başarı yakaladığı ülke olan Hollanda’ya vefasını gösterdiği bu albümle beraber kendi tarzını tamamen ifade etmeye başlayan sanatçı aynı yıl tüm dünyada 130’dan fazla konser vermiş. 2001 yılında Fransız plak şirketi Universal Music Classics’ten “Corpo Iluminado - “Işıklı Beden” albümünü yayınlanırken, 2002 yılında şair J.J. Slauerhoff’un sözleriyle hazırladığı albüm “O Descobridor - Kaşif” adıyla yeniden yayınlanmış.

 

Cristina Branco’nun altıncı albümü “Sensus” yine Universal Music Fransa etiketiyle 23 Mart 2003’te piyasaya çıkmış. Bu albümde de Custódio Castelo’nun müzikleriyle birlikte yine David Mourão-Ferreira, Vinícius de Moraes, Chico Buarque, Eugénio de Andrade, Camões ve Shakespeare gibi ünlü şairlerin sözleri yer almış. 2005 yılındaki “Ulisses” adlı albümünü, 2006 yılında yayınlanan ve Amália Rodrigues’e ithaf ettiği “Live“ adlı albümü takip etmiş.

 

2007 yılında Fado sınırlarının dışına çıkarak ünlü şarkıcı ve şarkı yazarı José Afonso’nun şarkılarına yönelen Branco 2009 yılında çıkardığı son albümü “Kronos” albümünde “Zaman” temasını işliyor.  

Portreler