ISSN: 1301 - 3971
Yıl: 18      Sayı: 1929
Şu an 15 müzisyen gazete okuyor
Müzik ON OFF

Günün Mesajları


♪ Cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını saygı ve minnetle anarken, ülkemiz Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yılını en coşkun ifadelerle kutluyoruz.
Mavi Nota - 28.10.2023


♪ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinin Eğitim Programları Sorunları
Gülşah Sargın Kaptaş - 28.10.2023


♪ GEÇMİŞ OLSUN TÜRKİYE!
Mavi Nota - 07.02.2023


♪ 30 yıl sonra karşılaşmak çok güzel Kurtuluş, teveccüh etmişsin çok teşekkür ederim. Nerelerdesin? Bilgi verirsen sevinirim, selamlar, sevgiler.
M.Semih Baylan - 08.01.2023


♪ Değerli Müfit hocama en içten sevgi saygılarımı iletin lütfen .Üniversite yıllarımda özel radyo yayıncılığı yaptım.1994 yılında derginin bu daldaki ödülüne layık görülmüştüm evde yıllar sonra plaketi buldum hadi bir internetten arayayım dediğimde ikinci büyük şoku yaşadım 1994 de verdiği ödülü değerli hocam arşivinde fotoğraf larımız ile yayınlamaya devam ediyor.ne büyük bir emek emeği geçen herkese en derin saygılarımı sunarım.Ne olur hocamın ellerinden benim için öpün.
Kurtuluş Çelebi - 07.01.2023


♪ 18. yılımız kutlu olsun
Mavi Nota - 23.11.2022


♪ Biliyorum Cüneyt bey, yazımda da böyle bir şey demedim zaten.
editör - 20.11.2022


♪ sayın müfit bey bilgilerinizi kontrol edi 6440 sayılı cso kurulrş kanununda 4 b diye bir tanım yoktur
CÜNEYT BALKIZ - 14.11.2022


♪ Sayın Cüneyt Balkız, yazımda öncelikle bütün 4B’li sanatçıların kadroya alınmaları hususunu önemle belirtirken, bundan sonra orkestraları 6940 sayılı CSO kanunu kapsamında, DOB ve DT’de kendi kuruluş yasasına, diğer toplulukların da kendi yönetmeliklerine göre alımların gerçekleştirilmesi konusuna da önemle dikkat çektim!
editör - 13.11.2022


♪ 4bliler kadro bekliyor başlıklı yazınızda sanki 4 bliler devre dışı bırakılmış gibi izlenim doğuyor obür kamu kurulrşlarında olduğu gibi kayıtsız şartsız kadroya geçecekler yıllardır sanat kurumlarımızı sırtlayan bu sanatçılarımıza sınav istemek yapılacak en büyük kötülüktür bilginize
CÜNEYT BALKIZ - 12.11.2022


Tüm Mesajlar

Anket


DOB, DT ve GSGM'de 4B kadrosunda çalışanların 4A kadrosuna alınmaları için;

Sonuçları Gör

Geçmişteki Anketler

Tavsiye Et




Tavsiye etmek için sisteme girmeniz gerekmektedir.

Destekleyenlerimiz






 

Haberler


Trabzon müzik yaşamının en az elli yılına damgasını vurmuş olan bestekar, şair ve keman sanatçısı Temel Şükrü Doğru vefatının 29. yılında anılıyor! 03.02.2022


Trabzon’un 1940 yılından itibaren vefat ettiği 1993 yılına kadar hiçbir anında müzikten kopmayan, şiirler yazan, besteler yapan, topluluklar kuran ve çok sayıda öğrenci yetiştiren Temel Şükrü Doğru vefatının 29. Yılında anılıyor!

Temel
Şükrü Doğru
Trabzon 3 Mart 1926 Salı – Trabzon 3
Şubat 1993 Çarşamba

Trabzonlu
Şehbender-zade Şükrü Efendi’nin 1884’te doğan ve 1964 yılında vefat eden oğlu, Hamsi Gazeli Naziresi ile Trabzon şairleri arasına katılan Ahmet Sarım Bey’in Sabiha Hanım’la olan evliliğinden 3 Mart 1926 Salı günü ailenin tek çocuğu olarak dünyaya gelen Temel şükrü Doğru, Trabzon musiki tarihine hizmet etmiş, değerli bir sanatkâr ve keman virtüözüdür.

Babası Ahmet Sarım Bey’in hâkimlik görevinden dolayı ilkokulu üçüncü sınıfa kadar Erzincan’da okudu.
İlkokul dördüncü sınıfı babasının Kağızman’a savcı olarak atanması üzerine orada okudu. Daha sonra babasının Ordu’da avukatlık yapmaya başlaması üzerine ilkokul tahsilini Ordu’da tamamladı. Sonra Trabzon’a gelerek ortaokul tahsilini tamamladı ve Ticaret Lisesinde okuduğu yıllarda konservatuara gitmek üzere iken annesi Sabiha Hanımın migren rahatsızlığı nedeniyle bu okula gidemedi.

Bu arada Riyaseti cumhur Fasıl Heyetinden emekli Mümin Bey adındaki bir
şahıstan saati 150 kuruşa keman dersi almaya başladı. Kendisiyle birlikte kırk kişi devam ediyordu bu derslere. Ancak Keman dersleri ağırlaşmaya başlayınca bu kırk kişiden iki kişi kalmıştı ders alan. İşte bu iki kişiden birisi Temel Şükrü Doğru’ydu. Mümin Bey’in evine giderek üç yıl süreyle saat beş liraya ondan ders aldı.

Babası Ahmet Sarım Bey, Arapça ve Farsçayı çok iyi bilen bir edebiyat adamıydı. Geni
ş bir kültüre sahipti. Hatta 300 beyitlik mesneviyi ezbere bilirdi. Temel Şükrü Doğru’nun da edebiyata ilgisi vardı.

Müzi
ğe Ankara’da başladı. Ankara’ya gitmesine udi Hamit Yalçıner’in kardeşi Salih Yalçıner’in teşviki neden oldu. 195l’de Ankara’ya gitti. Trabzon’da Osmanlı Bankası’nda başlayan memurluk hayatını Ankara’da Merkez Bankası’na girerek devam ettirdi. 1955’de Trabzon’a döndü. Bu arada Türkiye İş Bankası’na girdi. 1955’de Trabzon’a dönünce Trabzon Musiki Cemiyeti’nin genel sekreterliğini üstlendi. Sinema işletmecisi Haydar Üçüncüoğlu ise Trabzon Musiki Cemiyeti’nin başkanlığına getirilmişti. Daha sonra bu cemiyetin başkanlığına Tamburi Suat Kurtuldu’nun ağabeyi avukat Mahmut Kurtuldu getirildi. 1961 yılında bir mide ameliyatı geçirdi. Bu nedenle cemiyetle ilgilenemedi. İlgilenen de olmadı. Bunun üzerine cemiyet ilgisizlikten kapandı. 1964’te Fetih Derneği Başkanı avukat Mahmut Kurtuldu’nun bir konser teklifi gerçekleştirildikten sonra Suat kurtuldu, Ahmet Yardımoğlu, Yılmaz Altan, Osman R. Aksu ve Kenan Yomralı ile birlikte Temel Şükrü Doğru ve Arkadaşları topluluğunu kurdu. Cemiyetlerin hukuki zorunluluklarından dolayı böyle bir topluluk kurma yoluna gidilmişti. Bu topluluğun adını Ahmet Yardımoğlu koymuştur.

1955 yılında kurulan Trabzon Musiki Cemiyeti’nin
şehrimizin musiki hayatına canlılık getirdiği şüphe götürmez. 1955/1960 yılları arasındaki beş yıl içinde on defa sinema konseri gerçekleştiren bu dernek, hastane, lise ve cezaevi gibi mahalline uygun konserler düzenlemiştir. 1956, 1957 yıllarında Trabzon’da ilk kez bir ses yarışması düzenlenmiştir. Bu yarışmalar 1959 yılında genişletilerek bölgeler arasına kaydırılmış ve bu bölge Erzurum’dan Samsun’a kadar genişletilmiştir. İşte bu faaliyetlerin önderi Temel Şükrü Doğru’ydu.

Temel
Şükrü Doğru ve Arkadaşları topluluğu faaliyetini 1984 yılına kadar fasılalarla devam ettirdi. Zira ülkenin yaşadığı sosyo-ekonomik ve sosyo-politik çalkantılar doğal olarak bu topluluğu da etkilemişti.

Temel
Şükrü Doğru’nun faal müzik hayatı 1984 yılında geçirdiği rahatsızlık dönemine kadar sürdü. 1984 yılında geçirmiş olduğu mide rahatsızlığı yüzünden müzikten kopmak zorunda kaldı. Bırakmış olduğu topluluğa O’nun isteği doğrultusunda Suat Kurtuldu yönetici olarak getirildi.

1979 yılında Türkiye
İş Bankası’ndan emekli olan Temel Şükrü Doğru’nun sazendeliğinin yanı sıra besteciliği de vardır. Sözlerini babası Ahmet Sarım Doğru’nun yazdığı Nihavent makamındaki “Çaksam bir iki bade o dildarın elinden” dizeleri ile başlayan şarkısı Nihavent makamının tüm inceliklerini ortaya koyan cidden kaliteli bir eserdir. TRT repertuarına alınan bu eserinden başka “Esmer Kumral Sarışın” dizeleri ile başlayan Nihavent makamında bir de fantezisi vardır. Hicaz Hümayun makamındaki fantezi oyun havası ise teknik açıdan kaliteli ve zor bir eserdir.

3
Şubat 1993 Çarşamba sabahı aramızdan ayrılan Temel Şükrü Doğru, Trabzon’un musiki tarihinin özellikle son elli yıllık dönemi ile ilgili net bilgiler aktarmıştır.

Keriman Hanımla evli olan Temel
Şükrü Doğru’nun Zişan ve Nevzat adında iki çocuğu vardır.

Kaynak: Müfit Semih Baylan / Trabzonlu Müzisyenler ve Musıkimizde
İz Bırakanlar S: 65 Trabzon 1991

Tüm Haberler